Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 886 ggr
hannan
2015-05-17 21:07

Motljusreflexer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och hjälp!!!

Jag har problem med motljusreflexer när jag fotar med ett av mina objektiv. Kan inte minnas att det var så när jag fick det men nu blir det enorma reflexer. Kan jag ha förstört antireflexbehandlingen på nåt sätt? Har aldrig gjort rent objektivet med något annat än putsduk och tops så det borde inte bero på det. Vad kan ha hänt och kan man göra något åt det?

Annons:
Inkanyezi
2015-05-17 21:31
#1

Det kan vara att någon av linsytorna är smutsig, eller filtret, om du har ett sådant på.

Förutom att göra rent, vilket inte hjälper helt, kan man helt enkelt skugga det direkta ljusinfallet mot objektivet när man fotograferar, exempelvis genom att skugga med handen. Motljusskyddet har inte stor verkan på ett femtio millimeters objektiv, som ju är gjort för att täcka en större bildvinkel. Just för att det är gjort för fullformat finns också en viss risk för reflexer inne i spegelhuset, exempelvis från AF-sensorn, som sitter i botten.

Man kan använda ett motljusskydd som är avpassat för längre brännvidd än normalbrännvidd. Det minskar risken för den här sortens ströljus, men man får alltid räkna med att det blir en del ströljus när solen lyser direkt på objektivet. 

Det syns ju också i sökaren, så när man håller fram handen för att skugga bör man se en markant kontrastökning när man lyckas hålla handen på rätt ställe för att linsen ska hamna i skugga.

hannan
2015-05-17 22:08
#2

Tack för ditt svar!
Att skugga med handen el dyl brukar hjälpa en del men inte helt.  Jag äger i ärlighetens namn inget motljusskydd men funderar på att skaffa ett. Skyddar ju linsen om inte annat. Kan du rekommendera nåt speciellt?
Hur gör man för att undvika reflexer i spegelhuset, går det överhuvudtaget?
(och av ren nyfikenhet, var ser du vilken typ av objektiv jag använt? :))

Inkanyezi
2015-05-17 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vad jag kan se av bilddata är det 50 mm f/1,4. 

Jag vet inte något särskilt motljuskydd till det, men ett för 85 mm 1,8 borde funka. Jag vet inte om du har Sigma eller Nikkor, de kanske inte har samma fäste för motljusskydd.

hannan
2015-05-17 23:02
#4

Aha, där ser man :)
Det är ett Nikkor. Det finns ett som heter hr2 tror jag som är anpassat till det, men kanske skulle testa med ett för längre brännvidd som du säger. Borde väl vara samma fattning så länge det är samma märke och diameter?

JazzBass
2015-05-18 09:42
#5

Motljusskydden för modernare Nikonobjektiv fästs inte i filtergängorna utan i ett skilt gängspår. Man trycker det mot objektivet i ett visst läge och skruvar medsols 90° så det snäpper fast. Jag skulle inte våga köpa vilket som helst eftersom den här gängstorleken inte uppges. Det är bäst att prova i butik om eventuellt motljusskyddet för AF-S 85/1,8 skulle passa på objektivet, eller beställa ett "generic" motljusskydd som skruvas fast i filtergängorna.

I det här fallet ser det ändå mest ut som solen träffat frontlinsen, och då hjälper inte ett motljusskydd. Du svarade inte på om du har nåt filter på objektivet. Det kan avsevärt försämra bildkvaliteten i motljus så det blir så här eller värre. Så om du har filter på, ta bort det och prova på nytt. De hjälper ändå inte mot så mycket annat än höjer andrahandsvärdet på objektivet något, om man inte fotar i mycket skitiga miljöer eller på sjön då saltvatten kan träffa frontlinsen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-05-18 09:48
#6

Att du ska ha för längre brännvidd beror på att du använder DX, som ju är ett mindre format än vad originalmotljusskyddet är tänkt för. Motljusskyddet du ska ha ska alltså vara anpassat till "cropfaktorn", och troligen fungerar ett som är gjort för 85 mm när man använder 50 mm på cropkamera. Men jag vet inte hur fattningarna för de olika motljusskydden är, det måste ju stämma. Det kan finnas någon annan som vet, och möjligen vet säljpersonalen vad man kan sätta på.

Om det behövs, kan man också ta till pappslöjd för att få det att skugga bättre.

Annons:
hannan
2015-05-18 13:58
#7

Jag använder inget filter.
Saltvattenstänk kan det ha blivit utsatt för vid några tillfällen. Kan det fräta bort antireflexbehandlingen eller så?

Pappslöjd är alltid ett alternativ, jag gillar att konstruera saker själv :)

JazzBass
2015-05-18 14:12
#8

Saltvatten lär vara dåligt för frontlinsen, men jag är inte insatt i kemin bakom antireflexbehandlingarna så jag vågar inte uttala mig tvärsäkert. Jag har bara läst från flera håll att UV-filter rekommenderas om man annars riskerar få saltvatten på frontlinsen. Knappast skadar några droppar men att kontinuerligt utsätta frontlinsen för saltvattenstänk är knappast bra, eller att frenetiskt putsa frontlinsen för minsta dammkorn på den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-05-18 14:48
#9

Jag tror inte att det är något problem med antireflexbehandlingen. Det är ju inte den främsta ytan som vållar det mesta av de här spökbilderna, utan det är flera linser som skickar ljus fram och tillbaka. Det är nog snarare att ljuskällan är väldigt stark mot det som man fotograferar, och de här effekterna kommer fram också på objektiv med mycket god AR-behandling. Jag har precis samma problem med alla mina Zeiss-objektiv som har antireflexbehandling T*, och jag löser det genom att skugga när jag ser att bilden mjukas upp av ströljus.

hannan
2015-05-18 15:38
#10

Ok, då så :)
Själva reflexerna är ju egentligen inget problem, det är ju bara att låta bli att rikta kameran rakt mot en stark ljuskälla. Jag var mest orolig att jag hade förstört mitt favoritobjektiv.

Upp till toppen
Annons: