Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1564 ggr
Zakaraa
2015-05-17 14:37

Dålig kvalité på vattenstämpeln - Lightroom

Jag undrar om jag gör något fel med min vattenstämpel.
Det verkar inte spela någon roll i vilken Upplösning min logga är, kvalitén blir dålig och ful när jag sedan ska exportera med Lightroom.

Nu pratar jag om en "bildlogga" och inte deras egna text. Jag har provat med både logga skapad i AI som är skalbar och sedan Photoshop i stort format men ändå blir det jättefult och "blurrigt" runt logga.

Gör jag något fel eller är detta kvalitén man får när man vill använda bildlogga?

Om det över lag är dålig kvalité på bildloggor i Lr har ni i så fall tips på ett (helst gratis!) program där jag har samma möjlighet att behandla bilderna (lätt behandling) och sedan exportera alla bilder ihop istället för en och en (som tar evigheter) med egen bildlogga utan att det blir dålig kvalité?

Jämförelsebild på en äldre logga. Övre Photoshop, undre Lightroom.

Den enda skillnaden som hittas i fil-egenskaperna är att PS filen har större storlek än Lr. Photoshop är 301kb medan Lightroom är 143kb.
Bilden jag använder är beskuren och exporterad från Lr, exporterade en kopia med logga och en utan.
Den utan logga öppnade jag i PS för att lägga dit loggan så rent tekniskt borde inte den bilden ha sämre kvalité än "originalet"? Tänker på att för varje gång man öppnar och spar en JPEG-fil så försvinner ju lite information?

Känner mig så oteknisk, haha!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Florrpan
2015-05-17 14:41
#1

Låter som att du får ändra inställningar i lightroom, den verkar komprimera bilden för att göra filstorleken mindre.

Testa spara som PNG från lightroom.

Zakaraa
2015-05-17 14:50
#2

#1 Jag kan bara välja mellan JPEG, TIFF, PSD, DNG och Original
Brukar vanligtvis använda PNG men fanns inte att välja så tog JPEG.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Florrpan
2015-05-17 14:53
#3

#2 Jag har aldrig använd lightroom själv, men du ska kunna välja kvalité på din JPEG fil innan du sparar den(i exportrutan). Kolla runt lite.

Zakaraa
2015-05-17 14:57
#4

#3 Yes, man kan ändra kvalitén själv och jag kör på 100 (max)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Inkanyezi
2015-05-17 15:08
#5

Den enda skillnaden jag ser är uppskärpningen. Om jag skärper den undre med Gimp, kan jag få den skarpare än vad den övre du har lagt upp är. Det är helt enkelt olika skärpning av de två bilderna.

Zakaraa
2015-05-17 15:14
#6

#5 Hur fixar jag det då?
Zoomar jag in mycket (500%) så är Lr-loggan väldigt mycket "blurrigare" än vad Ps-loggan är som är skarpare. Du får tvärs om alltså?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Inkanyezi
2015-05-17 15:17
#7

Nej, jag får inte tvärs om, utan jag kan göra den undre skarpare genom att tillämpa oskarp mask på den. Det påverkar så klart den övre i samma riktning. Men den är alltså inte väldigt mycket suddigare, utan den har mindre kontrast.

Hur du gör i dina program får du lista ut själv. Jag använder inget program från Adobe. De gör inga program för mitt operativsystem.

Florrpan
2015-05-17 15:22
#8

När du exporterar i Lighroom, finns det en kryssruta som säger "Rezize to fit" ? Kryssa ur den isf.

Testa googla på ditt problem, jag googlar själv nu eftersom jag aldrig använt lightroom.

Zakaraa
2015-05-17 15:28
#9

#8 Har "förstora inte" i klickad (antar att det är tvärs om i svenska versionen, haha.)

Jodå jag googlar så fort jag stöter på något, oavsett ämne, men kunde inte få fram något jag tyckte gav svar på mitt problem så därför vände jag mig hit :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

JazzBass
2015-05-18 11:43
#10

First things first… Hur stora bilder exporterar du (i pixlar mätt) och ser du på bilderna i 100% förstoring på skärmen när du utvärderar kvaliteten?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zakaraa
2015-05-18 13:19
#11

#10 Jag förminskar bilderna till antingen 1200px eller 1500px på längsta sidan när jag ska ladda upp bilderna online. (originalen är runt 5184px på längsta sidan)
Yes, jämförelsebilden jag visar i #0 är i 100% (där bilden ör 1500x1000px)

Det ser ju så klart inte jättehemskt ut, kan vara mycket värre, så jag kan absolut acceptera detta (vilket jag gör nu för jag inte orkar öppna runt 500 bilder i photoshop och lägga in loggan var för sig 😂) men lite bättre hade inte skadat.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

JazzBass
2015-05-18 13:57
#12

Ok, det tycks vara så att vattenstämplingen läggs på före förminskning av originalet snarare än efter. Har du efterskärpning aktiverad och vilken nivå (låg/medel/hög) brukar du använda?

Jag använder LR väldigt mycket och kan kolla ikväll när jag är hemma om jag hittar ett sätt att åtgärda problemet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: