Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1429 ggr
emal
2015-05-15 23:57

HJÄLP!!! sensorfläckar eller vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hjälp! det är något som inte alls stämmer med min kamera. Trodde först att det var sensorfläckar men nu vet i tusan. Bilderna jag fotat är i RAW och med lång slutartid och bländare ca 16. Har en canon Eos 6D. Provat med både 70-200mm samt 24-105mm men samma resultat. Behövs den lämnas in? Tacksam för svar snarast då jag har ett bröllop att fota på söndag.

Annons:
Florrpan
2015-05-16 00:00
#1

Har du rengjort sensorn? Har kameran automatisk städning av sensor aktiverat? Blir dessa på alla bilder du tar, eller bara lång exponering?

Vet att jag kan få färgade fläckar när jag har lång slutartid då jag fotar stjärnhimmelen. 

Ser ju ut som ett hårstrå mitt i bilden också.

emal
2015-05-16 00:05
#2

Lång slutartid syns det som mest på. Ja den har automatisk städning. Hur kan man komma ifrån det?

emal
2015-05-16 00:09
#3

ja det är borta, något damm eller hårstrå eller nåt, syns enbart på denna bild.  Mest alla prickar jag tänker på.

emal
2015-05-16 00:10
#4

Det är ju rätt mörka prickar också

Florrpan
2015-05-16 00:11
#5

Det är troligen skit på sensorn, något annat kan det knappast vara då du testat olika objektiv. Det syns enklare under längre exponeringar eftersom den tar in mindre ljus från dessa punkter.

Gör ren sensorn, kolla på nätet/butik efter rengöringsmedel eller verktyg, eller lämna in.

Notera att jag inte kan säga "DET ÄR DETTA SOM ÄR FEL" eftersom jag själv inte haft skit på min sensor, men genom uteslutningsmetoden så finns det nog inte många andra alternativ.

Inkanyezi
2015-05-16 04:46
#6

Det ser absolut ut som damm på sensorn. Det sitter mest mot nedre kanten av sensorn, och att det syns "på lång slutartid" har inget med slutartiden att göra, utan det är att bländaren är liten.

Troligen syns det inte särskilt mycket med stor öppning.

Hur du har lyckats få in så pass mycket damm kan jag inte förstå riktigt, och den lilla krokiga dammpartikeln är alldeles tydligt att den handlar om damm. Mest sannolikt är det kanske att du har skiftat objektiv med direktvisning inställt på kameran, så att slutaren står öppen, eller att du har haft objektivet av i en rejält dammig miljö.

Om du skaffar rengöringsgrejer och följer anvisningarna noga, kan du säkert få bort dammet, men du kanske måste tvätta av sensorn mer än en gång för att få bort allt.

Prova först att ta en bild med hyggligt stor öppning och helt jämn yta, exempelvis att du sätter ett vitt papper framför kameran och ställer skärpan på oändligt. Då kan du se hur mycket det kommer att synas vid mer normala öppningar, säg omkring 5,6. Det syns troligen vid bländare 8 men kanske inte vid 5,6. Prova flera bländaröppningar med rejält suddig inställning. Man kan ta mot himlen också och ställa in på så nära håll man kan. Det visar också tydligt var dammet sitter om man har liten öppning, och hur mycket det elimineras av att man öppnar mer.

Annons:
JazzBass
2015-05-16 07:33
#7

Jag tycker en systemkamera är till för att användas, och sensorn blir ohjälpligen skitig allt eftersom man använder kameran och byter objektiv i olika miljöer. Kamerans inbyggda sensorrengöring räcker inte långt i långa loppet..Jag strävar efter att föra kameran på rengöring minst en gång per år, gärna två om jag fotat mycket och sensorn blivit tillräckligt smutsig. Servicefirman nr. 1 i Finland, JAS Tekniikka, åker på sensorputsningsturné två gånger i året till kamerabutiker runtom i landet, och jag brukar passa på då. Jag har dock övervägt att skaffa ett rengöringskit för att slippa rengöringskostnaderna på ca 40 euro per gång.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Florrpan
2015-05-16 21:38
#8

#6 Är det alltid på grund av bländaren? Inbillar mig själv att skit på sensorn(som tar in ljus) kan exponera smutsen enklare vid längre exponeringar.

Vet iaf att ljusartefakter uppstår ibland med lång slutartid.

JazzBass
2015-05-16 23:02
#9

#8 - Slutartiden spelar ingen roll, så länge motivet är statiskt i alla fall. Är målet med lång slutartid att skapa oskärpa (t.ex. mjölkigt vatten istället för vågor) framträder sensorfläckar lättare än annars, eftersom det blir mer utsmetat medan fläcken hålls kvar på stället. Men detsamma gäller i och för sig alla jämna släta ytor och himlar på bilden; det är svårare att urskilja en sensorfläck på en skogsbild än på en bild med huvudsakligen blå himmel.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-05-17 06:35
#10

#8 Ja, det är alltid bländaren, och det beror på att dammkornen projiceras mot sensorn från AA-filtret som sitter någon millimeter framför. Ljuskällan för den projektionen är bländaröppningen, och när den är liten blir projektionen skarpare än när den är stor. Om den är mycket stor, kommer ljuset som projicerar dammkornet att komma från flera olika håll, vilket suddar ut dammkornets plats över sensorn, och det blir mindre synligt.

Ju större öppningen är, desto mindre syns dammet, som alltså inte sitter på sensorn, utan en liten bit framför. Om man använder ett lock med litet hål i stället för ett objektiv, dvs gör sin kamera till hålkamera, kommer hela bilden utom dammkornen att vara relativt mjuk i konturerna, men dammet blir då projicerat med mycket stor skärpa.

emal
2015-05-18 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har haft den inne på rengöring nu men fläckarna kvarstår. En kollega nämnde att det är ett fabrikationsfel på sensorn eftersom "fläckarna" går i tydliga mönster. Jag köpte kameran för lite över ett år sen på B&H photo and video i New York. Hur är garantin på kameran här i Sverige då? Kvitto finns.

Blir galen då de förstör bilderna totalt :(

JazzBass
2015-05-18 07:27
#12

Ser mest ut som dåligt utförd putsning när fläckarna ligger i så där oregelbundna rader, ungefär som efter att man dragit över med pensel. Du borde klaga på putsningen och kräva ett nytt arbete. Så där ska det inte se ut efter en sensorputsning, ens på f/32.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-05-18 09:32
#13

Jag föreslog inte att du skulle lämna in den, utan skaffa grejer att göra rent med och använda dem noggrannt enligt bruksanvisningen:
#6 "Om du skaffar rengöringsgrejer och följer anvisningarna noga, kan du säkert få bort dammet, men du kanske måste tvätta av sensorn mer än en gång för att få bort allt."

Det var ganska många som åtog sig att göra ren sensorer i början av den digitala eran, men de droppade av rätt fort, och jag visste inte att man fortfarande kan lämna in för rengöring. Det överraskar mig lite grann, och jobbet är inte ordentligt gjort, vilket var ett av skälen till att i stort sett alla har slutat med den tjänsten. Ibland måste man använda flera svabbar och göra det i omgångar, och för garantin på jobbet visste man inte om dammet var kvar efter rengöringen eller om det hade kommit dit efteråt.

Svabbarna är svindyra, men man kan göra dem själv. Det finns en hel del anvisningar på nätet om både hur man gör ren sensorn, alltså hur man använder dem, och också hur man kan göra egna.

Din första bild visar vanligt damm, men i otroligt stor mängd, och jag var ganska säker på att det inte skulle gå bort bara av en svabbning.
OBS! VIKTIGT! Svabben får bara användas en gång! 

Om dammet inte är helt borta första gången man har dragit svabben, får man ta en ny och göra det igen. Det kan bli sådär tre fyra svabbar eller fler innan man är klar, eftersom man ju inte bara vill flytta om dammet. På en cropkamera täcker svabben hela sensorns bredd, men på en FF-kamera går det fler svabbar, eftersom de är smalare än sensorn.

Om man drar svabben mer än en gång kommer den att deponera en del av dammet den tog upp första gången, och det lägger sig i ränder, precis som din senaste bild visar, och det kan då hamna så som det har gjort här. I början låg det mest i nederkanten av sensorn, men nu har du det i överkanten, där det inte fanns så mycket innan.

Så det är precis som jag sade i #6, att det måste göras mer än en gång, och att det måste göras enligt anvisningarna. Man tar en droppe rengöringsmedel på svabben och drar en gång. Sedan byter man svabb och gör det igen. Så många gånger som det behövs. Man får inte ta för mycket vätska och man kan vänta lite mellan varven för att det inte ska bli för mycket.

Annons:
Kameratrollet
2015-09-12 10:22
#14

Detta är vad som behövs för att våtsvabba en 6D, för det där är den mögigaste sensor jag sett på länge:

En två droppar Eclipse på spateln. Det ska vara den för sensorer med tennoxid. Fråga.

Spatlar för fullformat

Som nämnt kommer du behöva fyra fem för att rengöra det där. Ladda batteriet, fäll upp spegeln, två droppar på spateln och vänta i tio sekunder så att det kan dra in på spateln.

När du stoppar ner spateln ser du till att den inte rör något annat genom att vinkla den litet så som i videon. Dra från en sida till en annan. Du ser i länken att han trycker en del så att spateln böjer sig litet. När du nått andra sidan, vinkla spateln igen och dra ut. Stäng av kameran och starta om. Tag en testbild mot en vägg eller mot himmeln på bländare 22 och se hur mycket som är kvar. I bland får man ränder av Eclipse. Jag brukar när jag närmar mig slutet ta en torr spatel och dra försiktigt med.

I förrgår gjorde jag en våtsvabbning utan Eclipse eftersom jag inte hade det hemma. Det blev i stället apotekets isopropylalkohol. Eftersom den inte är helt ren  kan man få vattenfläckar med den även om jag lyckades. Canon använder isopropylalkohol 50% och windex 50%

En reflektion är att jag aldrig behövt våtsvabba vare sig 6D eller 7D. Däremot behövt blåsa av dem med en blåsbälg. Deras automatiska sensorrengöring är fantastisk om man är försiktig vid objektivbyte, 5D har jag fått våtsvabba två gånger om året och fått blåsa av inför varannan fotografering.

5DII var ny med automatisk sensorrengöring och har en barnsjukdom som gör att damm kan komma mellan glasen på sensorn och bli helt omöjlig att få ren.

Upp till toppen
Annons: