Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1358 ggr
Paxxie
2015-05-15 21:23

Porträttbilder - Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotograferade en del porträttbilder av hundar igår och skulle gärna vilja få lite kritik på dem. Det är första gången jag fotograferar just hundar "seriöst" och ljuset var ganska starkt, så jag fick klura lite med inställningarna innan jag blev nöjd.
De inställningar jag använde för båda bilderna var:
Bländare: F/4.5
Exponering: 1/500
ISO: 200
Brännvidd: 17mm
Vet inte om det är något mer som är nödvändigt att nämna!

Edit: Kanske ska nämna vad för kamera jag använder också, haha. Canon EOS 1000D.

Annons:
Paxxie
2015-05-15 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Andra bilden.

Inkanyezi
2015-05-16 04:58
#2

Jag tycker bilderna är väldigt fina. Du har ju absolut träffat rätt på mer än ett sätt, och jag gillar verkligen den med framtassarna i vädret.

Det finns några småsaker som skulle kunna förbättras, bland annat att horisonten är sned, vilket man fixar lätt med rotation och beskärning. Himlen är också lite urfrätt, vilket kan bero på bildbehandlingen. Jag tror inte att de skulle ha tålt att exponeras särskilt mycket mindre, eftersom det i så fall också blir mindre teckning i pälsen. 

Men omfånget i motivet är lite större än det som visas på de här bilderna, och om du har råfilen (.CR2) kan du säkert få fram lite mer teckning i de allra ljusaste delarna av bilden, kanske så mycket att det inte klipper.

Paxxie
2015-05-16 12:47
#3

#2: Tack för dina kommentarer! Det är absolut saker som låter vettiga och som jag ska tänka på mer i framtiden. :) Jag beskärde bilderna ganska kraftigt då omgivningen var rätt rörig (inte det lättaste att platsa tre människor och fem hundar på en brygga, haha) men nästa gång kommer jag nog försöka ha lite mer utrymme runt omkring.  

Bildredigering är inte min starkaste sida, men eventuellt så går jag tillbaka och försöker fixa om de här bilderna lite grann! Just himlen störde mig lite också men jag visste inte riktigt hur jag skulle kunna fixa till det.

Upp till toppen
Annons: