Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 567 ggr
Raggedydoll
2015-05-12 09:30

Behöver nytt objektiv!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Canon EOS 550D som jag behöver nytt objektiv till. Har dock glömt allt om objektivletandet och tar latvägen och frågar de som kan, ER =) 

hade ett Canon 50mm/1.4 som tyvärr gick sönder. Har alltid gillat de objektivet, dock var en nackdel att man var tvungen att vara så jätte långt bort i jämförelse mot vad jag ville vara! Laddar upp en bild taget med de objektivet.

Fotar mycket djur och natur, men vill ändå ha ett fast objektiv som ger ett bra skärpedjup. 

Har kollat lite på denna: http://www.fotokungen.com/canon-ef-352-is-usm-p-6183-c-490.aspx

Några rekommendationer, tips eller ideér?

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Annons:
JazzBass
2015-05-15 08:20
#1

Det är ett mycket bra objektiv, en kompis bytte bort sitt avsevärt dyrare EF 35/1,4L mot ett sånt. Du får ungefär 30% större avbildningsskala (1:4,2) med det jämfört med 50/1,4 (1:6,6). Det är ännu en ganska blygsam avbildningsskala men funkar säkert helt hyfsat för djurungar mm, speciellt på en aps-c-kamera som din. För insekter och små blommor är det dock för lite.

Dock så måste du tänka på att även om avbildningsskalan är högre, så måste man gå avsevärt närmare motivet med kameran för att det ska fylla upp lika mycket av bildytan, på grund av att bildvinkeln är större, och det kan bli svårare att få rena bakgrunder. Om jag var du skulle jag snarare satsa på ett lite längre objektiv, som t.ex. ett kort makroobjektiv, eller kanske en zoom med "fuskmakro" (alltså ett objektiv med lite högre avbildningsskala än normalt, men ändå inte 1:1 utan snarare kring 1:2-1:3), t.ex. Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM. Bakgrundsoskärpan blir också kraftigare med längre brännvidd än kort samt ju närmare närgränsen man ligger med fokusen, så det är inte bara bländaren som avgör hur kraftig oskärpa man får. Med ett längre objektiv har man råd med lite lägre ljusstyrka, tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: