Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1199 ggr
Sofifi
2015-05-10 20:22

Kamera startar ej

Jag har en Konica Minolta Dynax 7D. Idag när jag skulle starta den hände ingenting. Även fast jag slagit på på-knappen så var kameran fortfarande lika död som när den var avstängd. Testade att ta ut batteriet och sätta in det igen, men inget hände. Fulladdade batteriet och testade igen, inget resultat. Har inte använt kameran på ca. ett halvår, så problemet kanske kan sitta i det? Tänkte att någon fotokunnig här kanske har någon aning om vad problemet kan vara? Läste om att det kan ligga oxid på batteripolerna, är det relevant? Och hur löser man det i så fall?

Annons:
Florrpan
2015-05-10 20:25
#1

Batteriet kan ha dött efter att varit liggandes så länge?

Sofifi
2015-05-10 20:29
#2

Vad kan man då göra åt saken? Köpa ett nytt batteri eller kan man ladda upp det på något sätt? Jag har ett extra batteri som ligger i en låda, borde det funka?

Florrpan
2015-05-10 20:30
#3

#2 Det låter väl logiskt att… testa det andra betteriet också?

Sofifi
2015-05-10 20:37
#4

Testade det andra batteriet och kameran startar fortfarande inte. Kan felet ligga i själva kameran och inte batteriet?

Florrpan
2015-05-10 21:46
#5

Antingen kameran eller batteriet. Helt omöjligt att svara på härifrån.

Sofifi
2015-05-10 22:10
#6

Så du har ingen aning om vad man kan göra åt problemet?

Annons:
Florrpan
2015-05-11 06:27
#7

#6 jag har ingen erfarenhet av den kameran.. så kan inte hjälpa dig mer. Har sökt men inte hittat någon lösning.

Inkanyezi
2015-05-11 11:00
#8

#0 "Läste om att det kan ligga oxid på batteripolerna, är det relevant?"

Nej, inte på batteripolerna, eftersom du kan ladda batteriet. Om man har oxid som hindrar strömmen, signalerar laddaren att det är fel. 

Det kan vara oxid inne i kameran, på blecken som ska ta emot strömmen, och det kan man putsa bort. Det brukar inte vara något sådant fel, men det är möjligt, särskilt om kameran har legat med batteriet i en längre tid, och särskilt om det har funnits fukt, exempelvis hög luftfuktighet. I så fall syns det på att oxid också har formats på batteripolerna, och kan du inte se någon oxid där, så är det inte sannolikt att felet beror på oxid på polerna.

Men det finns fler ställen där dålig kontakt kan ställa till problem, så det kan vara själva strömbrytaren där man startar och stänger av kameran. Tyvärr är det inte möjligt att avgöra utan att  undersöka kameran närmre, kanske ta isär den.

Om du tror att problemet kan vara att det inte blir kontakt mellan batteriet och kameran, kan du inspektera utrymmet där man skjuter in batteriet, och du kan skrapa lite på kontaktskenorna, men jag misstänker att felet sitter någon annanstans.

Upp till toppen
Annons: