Annons:
Etikettövrigt
Läst 750 ggr
arvalin
2015-05-05 19:49

Förkortningen CA

Förkortningen CA dyker ofta upp i kamerasammanhang. Men trots att jag anser mig hyfsat insatt i konsten så kan jag inte lista ut vad det betyder. Någon vänlig själ som vill upplysa mig?

Annons:
JazzBass
2015-05-05 19:54
#1

Chromatic Aberration, alltså kromatisk aberration. Det är fråga om ett optiskt fel som gör att man får (typiskt) grön- och magentafärgade konturer runt skarpa kontrastövergångar, som t.ex. runt en kvist mot en ljus himmel. Problemet härstammar från att allt ljus (alla frekvenser som representerar olika färger) inte bryts på samma sätt, och fenomenet är alltid starkast i kanterna av bilden, och uppstår inte alls i mitten av bilden. Googla för mer info. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

denstore
2015-05-05 19:57
#2

Chromatic aberation. På svenska kromatisk aberration.

Inkanyezi
2015-05-05 22:47
#3

Kanske det finns orsak att tillägga, att även om man inte ser den kromatiska aberrationen i mitten av bilden, så finns den där också. Kromatisk aberration innebär att olika färger har olika fokusplan, så om exempelvis grön är i fokus, så är både blå och röd ur fokus.

Hur mycket det märks hänger på hur stor bländare man använder, men i princip kan ett objektiv med kromatisk aberration inte återge motivet skarpt annat än för en i taget av de tre grundfärgerna.

Längre ut mot bildens kanter blir avvikelserna synliga, genom att de smetas ut i en riktning ut från, eller in mot, centrum av bilden. Man kan minska och nästan helt eliminera den kromatiska aberrationen i efterbehandlingen, och när man gör det ökar skärpan markant.

arvalin
2015-05-06 16:33
#4

Tack ska ni ha! Här fick jag ju dessutom en hel liten lektion på köpet. Inser nu också varför begreppet jämt förkortas, för kromatisk aberration är ju inte det roligaste att skriva.

Upp till toppen
Annons: