Annons:
Etikettövrigt
Läst 1351 ggr
MsSallylover
5/4/15, 4:41 PM

Påbörja foto "företag"?

Hej!

Jag är en tjej på 16 år som nu så smått börjat fundera på att sälja bilder, fota hästtävlingar och helt enkelt bli mer seriös med mitt fotograferande.

Jag själv har många års erfarenhet av fotografi, och använder just nu min Nikon D7100. 

Det jag vill göra är att få folk att liksom veta om mig, jag skulle gärna vilja tjäna lite pengar på fotograferandet. T.ex ta kort på typ hundar och liknande. 

Så har ni några tips på hur jag ska börja? Typ hemsida, FB m.m? Bomba med egna erfarenheter och tips!

Mvh Filippa.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Niklas
5/4/15, 4:52 PM
#1

Fotografera mycket. Alla möjliga motiv. Lägg in dem här eller på andra fotosajter och be om kritik. Det lär man sig massor på. Sen kan du lägga ut ett fåtal av de bästa bilderna på en hemsida och börja erbjuda dina tjänster.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Glorious
1/10/16, 12:04 PM
#2

Hoppar på en gammal tråd här!

#1 Hur fungerar det? Är det lagligt att starta en hemsida och marknadsföra sig utan att man har företag (f-skatt) eller frilans fakturerar? Upp till vilken summa?

Jag fotar mycket privat om kring mig, bekanta och deras barn, har även hunnit få några bröllopsfotograferingar. Jag får en summa för detta då det tar tid och utrustning är pengar den med. Även om att betala skatt inom sin tid skulle vara det rätta antar jag, så känns det så fel då man behöver höja priserna med minst 50% för att det ska gå runt och då får man kanske inte de här uppdragen omkring sig.

Niklas
1/10/16, 1:49 PM
#3

#2: Det är tillåtet att marknadsföra sig utan företag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Flingan07
1/10/16, 5:50 PM
#4

Hej jag hoppar också in här. Jag läste i en annan tråd där det stog det du säger i #2 att man måste starta företag m.m. om man ska få göra reklam för sig/marknadsföra sig. Man fick även inte sälja fototjänster utan att ha ett företag utan isåfall fick man ta bilder och fråga i efterhand om någon ville köpa dem? Är detta sant som stod i det inlägget eller kan man göra lite fotojobb utan att vara ett företag?

Glorious
1/10/16, 7:19 PM
#5

#4 Vill också förstå mig på detta. Jag vill ha ännu mer erfarenhet innan jag startar något företag och jag vill kunna göra billiga små jobb till bekanta :)

hydman
1/10/16, 7:27 PM
#6

Nej, man måste inte ha något företag för att marknadsföra sig. Man måste heller inte registrera företag för att ta betalt och göra rätt för sig.

Reglerna för beskattning och företagande finns beskrivna på skatteverkets sida. Dock tror jag inte att den verksamhet som ni beskriver är att betrakta som yrkesmässig utan mer som en hobby. Även detta finns också beskrivet hos skatteverket. 

Min uppfattning är att Skatteverket är ganska restriktiva med att bevilja F-skatt till fotografer och det krävs därför att man kan visa upp en rätt rejäl kalkyl för detta. Det låter inte som att det är detta som är er inriktning eller ambition.

Annons:
hydman
1/10/16, 7:37 PM
#7

Måste göra ett tillägg.

att vara seriös med sitt fotograferande och ta det på allvar, att utvecklas o lära sig nytt, möta nya människor och testa sånt man inte kan (än) har inte ett smack att göra med att driva företag. 

allt det där ovan går (minst) lika bra att göra utan ett företag . och OM man gör det så kan jag (nästan) garantera att Ni får reklam och marknadsföring på köpet. 

som niklas skriver så skulle jag lägga krutet där. marknadsföra er och sätta upp en hemsida går också utmärkt att göra utan ett företag.

Bagtjesen
1/11/16, 7:12 PM
#8

Alla har sagt det mesta men jag vill påpeka att det finns 'byråer' som tar betalt åt en person även om man inte har ett bolag - de lägger på alla avgifter som behövs för att man skall göra allting rätt så att man inte drabbas av problem från skattemyndigheten. Man kan dock göra detta själv och helt korrekt om man sätter sig in i alla skattesatser m m  som skall upp på fakturan till kunden.


Flingan07
1/11/16, 9:38 PM
#9

# Vart kan man hitta de där byråerna? Om man skulle göra något fel, kan inte bara skattemyndigheten skicka en räkning då, haha?

Delvoriah
1/12/16, 10:08 AM
#10

Du kanske ska kontakta Nyföretagarcentrum? De kan nog ge dig många bra tips som du kan ha nytta av. Givetvis får du uppbackning från Skatteverket om du har gjort något fel (de är även hjälpsamma med straffavgifter), men du kan också ringa och prata med dem innan du gör alla fel. De är väldigt hjälpsamma och har dessutom ett flertal gratiskurser en kan gå på.

http://brisingasmycket.se

hydman
1/12/16, 12:51 PM
#11

Börja istället med att fundera på hur mycket Ni säljer tjänster för. Är det mindre än 100 000 kronor per år så kanske Ni inte ska lägga kraft på företagandet.

Delvoriah
1/12/16, 1:11 PM
#12

Nåja, nu är det väl få förunnat att sälja för, eller förväntas sälja för, 100 000 redan innan de har startat sitt företag. Många talar om att det krävs tre års heltidsarbete innan man kan börja räkna med att gå med vinst. Speciellt inom fotobranschen, där konkurrensen är så hård, så får man nog räkna med att det oftast tar tid att bygga upp ett namn. Visst kan en sträva efter, och vara lycklig om, en omsätter 100 000 redan första året, men det är bra att fundera över hur man kan finansiera sin första tid som egenföretagare. Det är också rimligt att göra en konkurrensanalys och se hur många fotografer som redan bor och verkar i området. Eller för den delen hur man kan vara unik, och på så sätt dra kunder.

http://brisingasmycket.se

hydman
1/12/16, 3:13 PM
#13

Och som jag redan skrivit ovan, min uppfattning är att det inte är lätt att få F-skattsedel om man inte kan uppvisa en rejäl kalkyl för detta.

Annons:
Flingan07
1/12/16, 9:25 PM
#14

Så om man omsätter under 100 000kr behöver man inte starta ett företag eller betala skatt? Eller är det att man behöver betala skatt om man omsätter mer än vad det kostar att fota?(kamera, objektiv m.m.)

hydman
1/12/16, 10:07 PM
#15

Snälla, läs informationen ovan.

Upp till toppen
Annons: