Annons:
Etikettpinhole-och-toykamera
Läst 2178 ggr
bgtommyalm
2015-04-13 17:12

Pinhole Day 26/4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pinhole Day är i år den 26/4 och är ett världsomspännande evenemang. Kan vara intressant att deltaga eftersom det ger en ny syn på gammal fotokonst i nytt format. Bilden är tagen  från min balkong. ISO 100 och 2 sek exponering. Helt obehandlad. Hålet i "objektivet" är 0,3 mm

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
bgtommyalm
2015-04-13 17:46
#1

 Så här gjorde jag mitt objektiv om någon vill prova receptet. Jag borrade ett hål i kamerahuslocket. Det råkade bli 9.5 mm. Jag köpte en burk RedBull och blandade innehållet med lite starkt och drack upp det 🙂. Sedan klippte jag upp burken och fick ut en liten plåt. Plåten tejpade jag upp på en skärmatta och klistrade på ett papper på plåten för att med en passare kunna rita en cirkel som stämde med lockets innerdiameter. Med en vanlig sax klippte jag ut en cirkelskiva ur plåten och plåtens mitt markerades av passaren utan att sticka igenom plåten. Med stålull mattade jag ner insidan av locket och slipade bort tryck och innerlacken från plåten. Jag tog en Knappnål med glashuvud och mätte med micrometer var 0.3 mm var och stack hål i plåten, slipade sedan försiktigt av tryckmärket från nålen för att få ett skarpkantat hål. Sedan sprayade jag insidan av plåten med matt svart lack. När lacken torkat limmade jag den med Epoxi på insidan av locket. Eftersom sprayfärgen delvis satte igen hålet blev det lite efterarbete med knappnålen. Felmarginalen på centrum är med min metod är mindre än 0,2 mm.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

JazzBass
2015-04-13 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Kul med hålkamera!

Gjorde samma sak ungefär för ett antal år sedan, alltså gjorde hål i ett kamerahuslock enligt samma princip ungefär (tog en ölburk dock istället för red bull 😃), men mätte aldrig hålet i plåten. Först blev hålet alltför stort vilket gjorde bilderna till mest sudd, men vid andra försöket blev det bättre. För litet får det inte heller bli. Bildkvaliteten skulle jag säga blev ungefär som för Tommys bild ovan.

Det som förvånade mig när jag testade det här då var hur mycket skarpare man kan få bilderna att verka med en serie skärpningar, nästan så man kan lura folk att tro att de är tagna med "vanlig" kamera. Här är en av de första bilderna jag tog med mitt hålkamera-objektivlock, Tyvärr fick det bli en skärmdump från Lightroom eftersom jag inte har externa hårdskivan kopplad för tillfället. EXIF: Nikon D60, 305s slutartid (bulb) och en bländare som jag räknade ut att borde ligga på nånting kring f/130 Lipar, om nu jag uppskattat håldiametern rätt (till 0,3mm, som jag siktade på).  Lade också med originalet som jämförelse, alltså en helt obehandlad råfil enligt LR standardframkallningsinställning.

Kanske man borde satsa på lite hålkamerafoto igen inför eller på Pinhole day, riktigt kul är det ju att leka med sånt här. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
2015-04-14 16:56
#3

Jag har tidigare betraktat pinhole som lite "trams". Fotoklubben här nere har en mångårig tradition att åka ut tillsammans på pinhole day och när jag nu blev invald i styrelsen så lände jag lite tryck att vara med. Och det är riktigt kul att ta bilder med ett lock framför kamerahuset. Man blir tydligen aldrig för gammal att lära sig nya saker🙂

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

JazzBass
2015-04-14 20:16
#4

Nej det blir man knappast nånsin, hoppas jag iaf. 🙂

Jag har ett överlopps lock till min Mamiya 645, kanske man skulle prova göra ett "pinholeobjektiv" till den också, pinholedagen till ära? Ju större film/sensor, desto bättre resultat, skulle jag anta. Men registeravståndet är 1,36 gånger längre, så om det blir så mycket skarpare i slutändan vet jag inte. Å andra sidan fotar man knappast med hålkamera för skärpans skull. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2015-04-25 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dagen D i morgon då! 🙂 Gjorde ett nytt pinholelock som tänkt till mamiyan, och testade på D700 så det gav minst lika bra resultat som mitt gamla. För att se lite vad man möjligtvis kan förvänta sig på mellanformataren, testade jag göra ett panorama av en serie bilder jag nyss tog med gamla hålkameraobjektivet (18st, men blev tvungen att beskära ganska hårt). Så här blev det. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2015-04-29 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nån annan som var ut i söndags? Det var skitväder hela dagen här, men det slutade åtminstone regna på kvällskvisten så jag åkte ut en sväng och luftade mina kameror. Här är bilden jag blev mest nöjd med av de jag tog med min D700 och pinholeobjektivet (det äldre, som jag också använde till gitarren) och bilden ovan. De "analoga" bilderna är ännu oframkallade, så jag kan inte säga nåt om dem. Det jag fastnade för i den här bilden var främst stämningen och det mjuka ljuset.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: