Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2543 ggr
mieeow
4/13/15, 9:03 AM

Porträtt normkritik

Hej! 

Jag har fått en skoluppgift i fotografi 1 att vi ska ta en eller flera bilder inom temat normkritik. Hur vi gör det, hur många fotografier vi tar osv är upp till oss själva. 

Jag har flera idéer, men det som stoppar mig är att jag behöver modeller till mina idéer. Och jag tycker det är svårt, jag blir nervös när jag ska fotografera andra människor och jag är ju nybörjare, så det är inte ens säkert att jag lyckas få några bra bilder. 

Har någon lite tips för att göra porträttfotografering lite lättare? Både konkreta tips men också kanske hur jag ska förhålla mig till det. 

Jag har tänkt mig att fotografera människor som är androgyna eller väldigt speciella, för att framhäva det mänskliga och försöka göra det svårt för betraktaren att se vad personen har för kön. Jag har olika varianter på idén, men det är väl grundtanken tänker jag mig. 

Tack på förhand! :)

Annons:
JazzBass
4/13/15, 9:30 AM
#1

Rent tekniskt gäller det att ha koll på tekniken, så man får skarpa, välexponerade bilder. Ljuset är dock det allra viktigaste ur fototeknisk synvinkel. Se hur det faller på om du väljer naturligt ljus från t.ex. ett fönster, och undvik ljus från många olika ljuskällor med olika färgtemperatur (t.ex. nån kombination av dagsljus, blixt, glödlampor och lysrör). Det kan funka hyfsat för svartvita bilder, men i färg blir det väldigt lätt problem. 

En viktig icke-teknisk aspekt gäller styrandet av modellernas uttryck. Här är det stor skillnad på vem du fotar förstås. Regel nr.1 är väl dock alltid att få dem att vara avslappnade och naturliga framför kameran för att det inte ska se konstlat ut. Ett framtvingat leende är ingen höjdare, ett som kommer naturligt efter ett skämt du berättat är bättre. Diskutera kontinuerligt med modellerna och ge dem positiv feedback. För att det ska lyckas bör du ha ställt in allt det tekniska så det enda du behöver tänka på när du trycker av dina bilder är att fokusera och komponera.

Lycka till med uppgiften!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

mieeow
4/13/15, 9:35 AM
#2

Ja, där får jag nog arbeta rätt mycket eftersom jag är nybörjare så tar allt det tekniska längre tid att få till. Min lärare har fixat en fotostudio som jag kan arbeta i, då kan jag använda blixtarna där för att få till ett enhetligt ljus, så det blir nog bra tror jag. Lite lättare att styra också än naturligt ljus. 

Jag får kanske fundera ut lite mer exakt hur jag vill ha bilden innan jag ber modellen komma? Då kanske det blir lättare att styra. Jag är inte så bra på att underhålla med skämt och så, men har tänkt fotografera några vänner, så även om det är en väldigt ovan situation för oss så kanske det underlättar i alla fall. 

Tack så mycket!

pellepiano
4/13/15, 10:00 AM
#3

Kan vara bra att bestämma ljussättningen i förväg så det blir mindre testande och teknik vid själva fotograferingen. Om man testar på sig själv så kan man göra det i lugn och ro.

mieeow
4/13/15, 10:27 AM
#4

#3 jaa, fast det är ju svårt att testa på sig själv, att vara modell och fotograf samtidigt. Alltså svårt att veta hur ljuset faller om man inte har någon modell?

pellepiano
4/14/15, 9:21 AM
#5

En del använder sminkhuvuden för att testa, eller så tittar man på en bild med ljussättning man gillar och listar ut hur den är satt. Mycket syns i ögonens reflexer hur ljuset är satt, och hur skuggorna faller.

Eller så tittar man på youtube som har mängder av videor om ljussättning tex https://www.youtube.com/watch?v=rDIsdTxNKJ4

mieeow
4/14/15, 6:57 PM
#6

#5 åh, det har jag ju inte ens tänkt på, youtube har ju allt! tack :)

Annons:
pellepiano
4/15/15, 9:13 AM
#7

När man fotar sig själv använder man en funktion i kameran så den tar bilden efter 10 sekunder. Då hinner man gå fram och ställa sig där man satt fokus och så tas bilden automatiskt. Enkelt och bra sätt att testa på.

mieeow
4/15/15, 9:45 AM
#8

#7 jo, jag har använt det. Och det går, men jag tycker det är svårt att få till helt hundra fokus då. Men det är väl träning det med :) Tack för alla tipsen!

Inkanyezi
4/15/15, 10:55 AM
#9

Jo, det är faktiskt svårt att få skärpan på rätt ställe med självutlösaren. Det är lite olika beroende på vilken kamera man har. En del kameror kan fixa det med kontinuerlig fokusering och ansiktsigenkänning, men på de flesta måste man ställa skärpan till manuell efter att ha fokuserat på den punkt där man ska ha ansiktet.

Alltså man ställer skärpan endera helt manuellt, eller man använder AF för att låta kameran ställa skärpa, med någonting placerat så att den kan ställa skarpt, och sedan slår man över till manuell fokus, för att skärpan ska ligga kvar där.

Om man bara använder AF, kommer många av våra kameror att fokusera när man trycker av, och då läggs skärpan på bakgrunden om man inte har någonting som kameran kan fokusera på där man ska vara. En del kameror fixar att fokusera rätt genom att använda kontinuerlig AF och ansiktsigenkänning.

mieeow
4/15/15, 11:54 AM
#10

#9 ja, exakt. min kamera använder bara AF när man trycker av, så måste sätta upp något exakt där jag vill ha fokus, och det funkar hyfsat, men det är svårt att få till det riktigt ordentligt. 

Har ni några tips på ställen man kan hitta intressanta porträtt att kolla på för att få inspiration, både överlag men även när det gäller ljussättning och sånt? :) Tänker mig mer konstnärliga porträtt eller foton då, inte porträtt endast för att ha ett fint porträtt då.

Upp till toppen
Annons: