Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2543 ggr
mieeow
4/13/15, 9:03 AM

Porträtt normkritik

Hej! 

Jag har fått en skoluppgift i fotografi 1 att vi ska ta en eller flera bilder inom temat normkritik. Hur vi gör det, hur många fotografier vi tar osv är upp till oss själva. 

Jag har flera idéer, men det som stoppar mig är att jag behöver modeller till mina idéer. Och jag tycker det är svårt, jag blir nervös när jag ska fotografera andra människor och jag är ju nybörjare, så det är inte ens säkert att jag lyckas få några bra bilder. 

Har någon lite tips för att göra porträttfotografering lite lättare? Både konkreta tips men också kanske hur jag ska förhålla mig till det. 

Jag har tänkt mig att fotografera människor som är androgyna eller väldigt speciella, för att framhäva det mänskliga och försöka göra det svårt för betraktaren att se vad personen har för kön. Jag har olika varianter på idén, men det är väl grundtanken tänker jag mig. 

Tack på förhand! :)

Annons:
JazzBass
4/13/15, 9:30 AM
#1

Rent tekniskt gäller det att ha koll på tekniken, så man får skarpa, välexponerade bilder. Ljuset är dock det allra viktigaste ur fototeknisk synvinkel. Se hur det faller på om du väljer naturligt ljus från t.ex. ett fönster, och undvik ljus från många olika ljuskällor med olika färgtemperatur (t.ex. nån kombination av dagsljus, blixt, glödlampor och lysrör). Det kan funka hyfsat för svartvita bilder, men i färg blir det väldigt lätt problem.