Annons:
Etikettövrigt
Läst 864 ggr
Nalle43
2015-04-12 14:50

Fotografering/filmning från drönare

Är det någon som kan svara på vad som gäller vid fotografering/filmning från drönare?

Är det korrekt att filmning, men ej fotografering, klassas som övervakning och därför måste ha tillstånd, eller är det användningen av filmen/fotot som avgör om man behöver tillstånd?

En kompis påstår att all filmning är övervakning, men det tror jag inte riktigt på. Om det inte finns någon person på filmen består ju övervakningen av omgivningen/husen/naturen. Detta kan ju inte anses vara speciellt integritetskränkande eller?????

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Annons:
Zepp
2015-04-12 14:56
#1

Jo det kräver tillstånd av Länstyrelsen för varje tillfälle.

Såvida man inte äger en jättestor tomt och gör det där.

För så fort en kamera kan riktas mot ett område där allmänheten har tillträde så är det integritetskränkande.. såvida de inte är med på det hela.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nalle43
2015-04-14 01:02
#2

För VARJE tillfälle! Är det lika med ett tillstånd per flygning?

😭😮

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Inkanyezi
2015-04-14 01:38
#3

Nej, som det ser ut nu behövs inte något tillstånd. Visserligen har det inte gått upp i högre instans, men Länsrätten i Malmö har konstaterat att övervakning handlar om varaktigt monterade kameror, medan en drönare, med sin begränsade tid i luften (inom synhåll och styrd av fotografen) inte är att betrakta som kameraövervakning.

Återstår att se om Länsstyrelsen överklagar till Kammarrätten, och vad i så fall utslaget i Högsta Förvaltningsdomstolen kan bli, men det enda domslut vi hittills har i fallet drönare har dömts som att drönaren inte kräver tillstånd för övervakningskamera.

http://www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se/Templates/Pages/DV_Press.aspx?id=45626&epslanguage=sv

Nalle43
2015-04-14 12:55
#4

När jag läst domen, tolkar jag läget så, att det blir svårt för någon att hävda att jag inte får filma/fotografera från en drönare.

Precis som #3  säger är ju inte sista ordet sagt, men f.n är det fritt fram att använda drönare med kamera med undantag av kränkande fotografering/filmning?

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Inkanyezi
2015-04-14 13:12
#5

Man får se upp med objekt som har fotograferingsförbud också, och i närheten av flygplatser och deras inflygningsvägar får man inte flyga.

Zepp
2015-04-14 19:11
#6

Hörde det oxå på radion.

Jag tror domen överklagas.. sen tar det antagligen lite olika svängar och så anpassas lagen för drönare?

Dvs det skrivs nog något som skall hindra från obehörig filmning från drönare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: