Annons:
Etikettövrigt
Läst 843 ggr
Ridtravartjej
2015-04-08 19:34

Fotografens historia?

Ska skriva ett gymnasiearbete i skolan och ska ta reda på fakta om fotografens historia om hur de ser ut nu och hur de såg ut för ca 20 år sedan. Hur många fotografer fanns det då och hur många finns det nu.
Vet ni någon sida som man kan kolla sådant på? Har sökt men får inte upp någonting bra. Får inte vara Wikipedia :)

Annons:
Inkanyezi
2015-04-08 19:49
#1

Nej, jag har svårt att tänka mig att någon sådan sida skulle finnas. Möjligen kan man få statistik på medlemskap i SFF och PFK för de aktuella åren, men det blir ändå en ganska snuttifierad redogörelse.

Dessutom tror jag det vore av värde att gå ännu längre tillbaka för att se hur nedgången i yrket ser ut; den började redan långt tidigare. Visserligen kanske det fanns något fler fotografer under sjuttiotalet än under sextiotalet, men jämfört med folkmängden har yrket minskat efter femtiotalet.

Webben är också en dålig vän för att se hur många som faktiskt kan leva på yrket, då det exempelvis finns hundratals "bröllopsfotografer", varav bara ett litet fåtal kan ha det som huvudsaklig inkomstkälla.

Så jag tror att det är rätt svårt att ge en heltäckande bild. Rätt många av de yrkesverksamma fotograferna är inte organiserade i något av de två nämnda förbunden.

Upp till toppen
Annons: