Annons:
Etikettövrigt
Läst 780 ggr
[[Mellebelle]]
2015-04-06 22:03

nikon d3200 objektiv?

Hej!

Tänkte höra lite mer er vad ni rekommenderar för objektiv till en nikon d3200, jag har endast orginalet. Vill kunna ta bilder lite närmare samt bilder som där något rör sig  så att man hinner fånga en skarp bild.

Tycker kameran e bra men vill kunna ta lite bättre bilder och kunna variera mellan objektiven. Första systemkameran jag äger själv har dock fått låna kameror av bekanta. Är själv inte så insatt i objektiv just därför frågar jag er :)

Tipsa gärna om vilka ni tror passar och som inte e allt för dyra..

Annons:
Inkanyezi
2015-04-06 22:18
#1

Det är rätt vanligt att tro att objektivet som följer med inte skulle vara särskilt bra, för att det är så billigt, men faktum är att den vanliga zoomen på arton till femtiofem millimeters brännvidd fungerar alldeles utmärkt till just det du frågar efter. Men troligen menar du inte alls att du vill ta bilder på närmre håll, utan att du snarare tänker dig att det som hamnar på bilden ska bli större, fast det är på långt håll.

Om jag gissar rätt, så är det ett teleobjektiv du tänker dig, och det finns sådana som inte är särskilt dyra.

Att fånga en skarp bild hänger mer på hur man hanterar kameran än på vilket objektiv man har. Det finns visserligen några kameror som är bättre på att hinna ställa in skärpan, men det skiljer inte jättemycket på objektiven när kameran är D3200. Visserligen finns en telezoom som är mycket kvick att få skärpa, men den kostar en rejäl slant. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS70200VRII

Det du är ute efter är nog snarare något av objektiven som kommer först i den här listan: http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=7&subMF=7&objtype=373&silent=yes&bildstab=yes&sortera=utpris#

[[Mellebelle]]
2015-04-07 15:20
#2

tack för ditt svar! ja jag kan få skarpa bilder ute när tex min hund är i rörelse, men det är råttorna som är väldigt svårt att få riktigt bra bilder på! Samt att jag vill kunna zooma in tex en råttans ansikte så att det blir skarpt och fint eller en bebis som ligger och sover osv. Samt att råttor är rörliga djur och har även märkt att deras nos nästan ALLTID blir suddig medans allt annat blir skarpt..

finns det nått objektiv som är väldigt passande för att fota djur? :)

Inkanyezi
2015-04-07 21:14
#3

Du nämner råttor, och de är inte särskilt stora. Man använder nog olika objektiv för olika djur, främst beroende på storleken. En del djur är ju så små att man kan behöva ett svepelektronmikroskop.

Så min gissning är att det lättaste för att få bra bilder på råttorna är att använda ett objektiv lämpat för närbilder av små saker, ett makroobjektiv. Sådana objektiv kan fokuseras till mycket nära håll, och beroende på storleken på det man vill ta bild på, placerar man sig på rätt avstånd.

Sedan är det det där med vad man får skarpt på djuret. Det handlar mer just om det där med förståelse för tekniken och handlaget. Man får lov att placera skärpan rätt och se till att skärpedjupet täcker det man tycker är väsentligt.

MagArne
2015-04-07 21:29
#4

#2 Testa att tillför mer ljus när du fotograferar dina råttor. Mer ljus innebär att du kan ha kortare slutartid samt mindre bländare. T.ex. en eller två  starka skrivbordslampor eller liknande.

Då du tar närbilder på dina råttor kan skärpedjupet tänkas bli för kort om du har en stor bländare (lågt f/-tal). Mindre bländare medför dock att det krävs än mer ljus.

[[Mellebelle]]
2015-04-08 13:15
#5

#3 vilket markoobjektiv rekomenderar du för en hyffsat billig peng?

#4 ja tack för tipsen, får nog försöka fixa mer ljus :) nu när du säger det så är det ganska mörkt där jag fotar dom.. får fixa fram nå lampor helt enkelt!

MagArne
2015-04-08 13:39
#6

#5 Jag tror det kommer göra underverk. Det går åt MYCKET ljus så snåla inte här utan plocka fram allt du har.

Posta gärna en före och efter bild om det ger resultat :-)

Annons:
[[Mellebelle]]
2015-04-08 13:48
#7

Jo de e sant, när jag lyckats få lite mer ljus av nån anledning på foto stället så har bilderna blivit bättre ;)

absolut ska göra det!

Upp till toppen
Annons: