Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1178 ggr
Plupp73
4/6/15, 7:14 PM

Kameraval - 2015

Hej!

Jag är amatör och relativt ny inom fotografering. Är nu inne på att köpa en systemkamera till hyfsat pris (5000-6000) för att ta ffa porträttbilder gatubilder och naturbilder,jag tycker mycket om foto och går ofta på vernissager. Har inte hunnit experimentera så mycket på egen hand dock.

Nu har jag varit ute på nätet och försökt orientera mig, vilkte är jättesvårt. Har även varit på ett par affärer och fått rekommendationer, men det är svårt med säljare och att veta om de är uppriktiga eller vill sälja ett visst objekt.

Jag är liten till växten och har mycket små händer, dvs en stor och klumpig kamera passar mig inte.

a) Bör man välja spegellös dvs kompakt systemkamera idag? Vilka övriga systemkameror är ovanligt små (tex Canon EOS 100D)?

b) Hur står sig Pentaxkamerorna i konkurrensen nu, ser att de ha stabilisatorn i kamerahuset och att objektiven därför fungerar även om de är äldre (<1973)? Är de små?

c) Någon kameratyp att rekommendera som instegsmodell. Vill ha en relativt lätt men samtidig kamera att utvecklas lite med, och vilka objektiv bör man satsa på utöver kit-objektiven?

Har tittat lite på Pentax k50, Sony alfa 6000, Canon EOS 100D - men jag vet inte…

Tack på förhand!

Annons:
Inkanyezi
4/6/15, 7:40 PM
#1

Det finns en Pentax som säljs till extra förmånligt pris just nu, så länge det finns några kvar, Pentax K-S1 (ca 3000 kr med kitobjektiv 18-55). Och jo, den fungerar med objektiv som är uppemot sjuttio år gamla. Man ställer bara in brännvidden för stabiliseringen om man använder ett äldre objektiv med adapter. 

Storleken är ungefär som Canons lilla och den har bättre sökare.

Spegelfria kameror blir ganska mycket dyrare om man vill ha sökare, men om man nöjer sig med att titta på skärmen förekommer extrapriser. Ingen av dem kommer emellertid i närheten av Pentax K-S1 i pris. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-S11855bla

Den finns i blått, vitt och svart.

[VSK]
4/6/15, 9:39 PM
#2

När man startar Pentax (antagligen andra kamerror oxå) när man har sånt objektiv på så kommer det bara upp en meny med olika alternativ till brännvidd. Då ställer man in det så kommer kameran ihåg det. Går ju så klart göra olika User (användarprofiler) om man nu vill det.

Plupp73
4/7/15, 6:47 PM
#3

Tack så mycket!

Jag har tittat intresserat på Pentax många gånger tidigare, och det här är ju ett jättebra erbjudande!

Plupp73
4/7/15, 6:51 PM
#4

Förresten, bör man köpa kitobjektiven som (om man vill) kan inbegripas i erbjudande. Handlar om ett 18-55 samt ett 50-200-objektiv? Kommer jag att ha större gagn av andra objektiv, eller är de bra starter?

[VSK]
4/7/15, 6:55 PM
#5

Jag har haft sånt där 50-200 och kan säga att skärpan inte var nåt vidare. Skickade tillbaka det. 18-55 har jag men vet ej om det är samma till ditt som till min K3, men det jag har är vädertätat iaf. Har faktiskt bara testat fota med det inomhus och jag tror faktiskt jag hade fått bättre bildkvalitet med en bra pocketkamera.

Då så kunde jag bara köra med autoläge. Mörkt ljus och folk i rörelse. Hade absolut inte tid för nåt annat.

Inkanyezi
4/7/15, 7:06 PM
#6

Kitobjektivet är inte dåligt, och den här nedsatta produkten kostar mindre än ett kamerahus utan objektiv. Det är sällan någon idé att välja kameran utan.

Men generellt är det ju inte några ljusstarka objektiv som följer med, utan de har måttlig ljusstyrka. Utbudet av objektiv är stort, och det hastar väl knappast att skaffa fler än det som följer med. Det finns en hel del att välja på, både från Pentax och andra tillverkare.

Annons:
bgtommyalm
4/8/15, 4:59 PM
#7

Det skrivs om Pentax här och det är säkert en bra kamera, det finns knappt några dåliga kameror numera. Själv har jag sedan länge en Canon EOS 100D som har skött sig bra så här långt. Jag är inte så mycket för en massa extra lullull utan vill ha en kamera som gör sitt jobb som jag vill ha det gjort. Med kameran följde ett kit-objektiv och fungerar för mina behov. Nu vill jag inte hålla på att skifta objektiv men har ett hus till som jag hängt på ett 55-250 millimeter och det är en bra lösning för mig. 55-250 ansluter direkt till kit-objektivet eftersom det slutar på 55. Några klagomål på skärpa har jag aldrig haft. Det enda som kunde vara bättre är ljusstyrkan men för mina ändamål duger det. Kort sagt jag tror att en EOS 100D kunde tilltala dig enligt mina erfarenheter.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: