Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1178 ggr
Plupp73
4/6/15, 7:14 PM

Kameraval - 2015

Hej!

Jag är amatör och relativt ny inom fotografering. Är nu inne på att köpa en systemkamera till hyfsat pris (5000-6000) för att ta ffa porträttbilder gatubilder och naturbilder,jag tycker mycket om foto och går ofta på vernissager. Har inte hunnit experimentera så mycket på egen hand dock.

Nu har jag varit ute på nätet och försökt orientera mig, vilkte är jättesvårt. Har även varit på ett par affärer och fått rekommendationer, men det är svårt med säljare och att veta om de är uppriktiga eller vill sälja ett visst objekt.

Jag är liten till växten och har mycket små händer, dvs en stor och klumpig kamera passar mig inte.

a) Bör man välja spegellös dvs kompakt systemkamera idag? Vilka övriga systemkameror är ovanligt små (tex Canon EOS 100D)?

b) Hur står sig Pentaxkamerorna i konkurrensen nu, ser att de ha stabilisatorn i kamerahuset och att objektiven därför fungerar även om de är äldre (<1973)? Är de små?

c) Någon kameratyp att rekommendera som instegsmodell. Vill ha en relativt lätt men samtidig kamera att utvecklas lite med, och vilka objektiv bör man satsa på utöver kit-objektiven?

Har tittat lite på Pentax k50, Sony alfa 6000, Canon EOS 100D - men jag vet inte…

Tack på förhand!

Annons:
Inkanyezi
4/6/15, 7:40 PM
#1

Det finns en Pentax som säljs till extra förmånligt pris just nu, så länge det finns några kvar, Pentax K-S1 (ca 3000 kr med kitobjektiv 18-55). Och jo, den fungerar med objektiv som är uppemot sjuttio år gamla. Man ställer bara in brännvidden för stabiliseringen om man använder ett äldre objektiv med adapter. 

Storleken är ungefär som Canons lilla och den har bättre sökare.

Spegelfria kameror blir ganska mycket dyrare om man vill ha sökare, men om man nöjer sig med att titta på skärmen förekommer extrapriser. Ingen av dem kommer emellertid i närheten av Pentax K-S1 i pris. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-S11855bla