Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 621 ggr
[VSK]
2015-04-04 08:42

Otätade objektiv

Har en Pentax K3, som är vädertätad. Objektiv med vädertätning kanske kostar det dubbla om inte bra mer än otätade objektiv beroende på prisklass.

Nu till min fråga. vart är det störst chans till dammläckage från objektiv till kameran. Borde vara mellan kamerahuset och objektivets ring, eller finns det nån annanstans det kan krypa in damm?

Hoppas jag lyckades förmedla mina tankar och funderingar.

Annons:
Po A
2015-04-04 09:40
#1

Jag skulle kunna tänka mig vid zoomringen och fokuseringen på objektivet. Har man ett objektiv som ändra längd när man ökar brännvidden så kan jag tänka mig att något damm skulle kunna sugas in den vägen.

[VSK]
2015-04-04 09:48
#2

#1

Så det finns ingen risk då att de kommer in mellan själva kamerahuset och objektivet så.. Alltså fattningen. Det enda som skiljer där tätat och otätat är ju en liten o-ring. Har objektiv som är tätade och de har 8-9 tätningar, så helt klart så sitter de ju på andra ställen en enbart vid fattningen.

Har oxå kollat på begagnade objektiv och några har fått in damm vid linser, och de objektiven är hyfsat dyra i budgetklassen (ca 4-5 tkr). 

Anledningen till min fråga är att nu är det en dammig period både med sanddamm och pollen som kommer komma. 

Försöker som sagt undvika damm i kamerahuset så mkt det går. I Pentax så kan man kolla hur mkt damm man har på sensorn då kameran visar bild på hur sensorn ser ut och än då länge så är min sensor ren. Kameran läser alltså av sensorn och visar sen sensorn som en vit bild. Damm och annat oönskat visas i svart.

ssofia
2015-04-14 09:32
#3

Ett uv-filter förseglar den sista tätningen om man vill vara på den säkra sidan. Var noga när du byter objektiv att aldrig vända kamerahuset uppåt, alltid nedåt, och är du ute ska du ha vinden i ryggen. Förr eller senare kommer damm fastna på sensorn, tyvärr! 

Gummiringen mot kamerahuset skyddar mer än man tror, jag har ett utan (sigmas 50mm art, dåligt för ett objektiv i den prisklassen..) som jag är extra försiktig med då jag byter och drar alltid ett finger runt fattningen för att få bort eventuella partiklar innan nästa optik åker på.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

[VSK]
2015-04-14 10:25
#4

#3

Kamerahuset har jag alltid nedåt, snett nedåt/lä om det blåser. Jo självklart kan man inte undvika damm, så är det ju, men man vill ju minimera riskerna med damm och annat oönskat på sensorn.

Dra med fingret får jag nog börja med jag med snart.

Upp till toppen
Annons: