Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1342 ggr
pernillaa
3/29/15, 9:45 AM

Ljuskänsligt objektiv

Behöver tips på ett bra ljuskänsligt fast objektiv för att fotografera norrsken, stjärnhimlen etc. Så den ska vara så vid som möjligt.

Vet inte riktigt vad jag ska söka på så frågar er som kan. Funderar på att köpa begagnat.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
HellviHumle
3/29/15, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det behöver inte vara extremt ljuskänsligt. Däremot är stor bildvinkel bra. Själv använde jag 17-40/4 när jag fotograferade norrskenet för ett tag sedan.
Jag kan lägga upp en bild. Fullformat, 17 mm, 8 s, ISO 4000 och bl 5,6.

[VSK]
3/29/15, 9:56 AM
#2

Får man fråga varför du vill ha ett fast objektiv? Dels så kostar det rätt mkt och dels så kommer du kanske missa en del (beroende på brännvidd så klart).

Vet inte heller hur musikalisk plånbok du har heller. Vad har du för kamerahus? Har du vädertätat kamerahus så bör du ha vädertätat objektiv oxå. Annars fallerar ju tanken med vädertätning.

Jag har absolut ingen erfarenhet av norrsken, men skulle ändå gissa på att ditt objektiv du vill ha bör ligga på runt 16 mm. Har du FF så vet jag inte vad som skulle kunna passa bra.

Hade jag varit i liknande situation så hade jag nog köpt ett 16-50 2.8 nåt sånt. Mindre brännvidder än så blir förvrängda oftast. Det finns ju undantag men de är inte billiga.

pernillaa
3/29/15, 10:09 AM
#3

Åh, hehe, glömde säga att jag har ett canon eos 60D. Har hört att fasta objektiv är mer ljuskänsliga. Trodde dom var billigare också än en zoom. Förstår inte var jag fått det ifrån då isf. Har redan ett allround men fotar så pass mycket i mörkret och naturbilder som solnedgångar och höga höjder etc. Vill ha ett med så vid vinkel som möjligt framförallt.

Ha en bra dag! // Pernilla

[VSK]
3/29/15, 10:23 AM
#4

Fasta objektiv är ju oftast bättre ur många synpunkter. Är svårt att sia om priser, men skulle uppskatta de är 2-3 ggr dyrare än liknande med justerbar brännvidd.

Jag står fast vid mitt tips i tidigare inlägg. 🙂

JazzBass
3/29/15, 2:06 PM
#5

Ett handfast tips: köp ett tokina 11-16/2,8, gärna den äldre modellen (begagnat alltså) som troligtvis fås hälften billigare än ett nytt av senaste versionen. Den äldre versionen var erkänd som en av de allra bästa (om inte rentav den bästa) vidvinkelzoomarna för aps-c, och är tillräckligt vid för dina behov samt även mycket ljusstark för att vara så vidvinklig. Hands down bästa köpet i ditt fall, anser jag, som hunnit fota en del stjärnhimlar och norrsken redan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

pernillaa
3/29/15, 9:16 PM
#6

Tack för era tips. Ska absolut kolla upp det senast nämnda objektivet. Tackar och bockar!

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Upp till toppen
Annons: