Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2102 ggr
pernillaoscarsson
2015-03-21 20:52

Hjälp, stjärnbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Var ute precis och knäppte några stjärnbilder men blev inte nöjd. Jag lyckas aldrig ställa in rätt skärpa eftersom det är så mörkt ute. Samtidigt vet jag inte ens om det går att få en stjärnhimmel skarp?

Sedan har vi det här med att kameran måste vara blixtstilla. Jag har en canon 70d och jag kan inte hitta var jag ställer in att bilden ska tas efter t.ex. 2 sekunder. Det har funnits på mina tidigare canon så tycker det borde finnas på denna med?

Här har vi i alla fall två av bilderna jag tog. Jag har mörkat ner samtliga för att de inte skulle se fullt så oskarpa ut.

Annons:
Martin
2015-03-21 21:10
#1

Sidan 96 i handboken.

Vet inte vilka Canon du haft innan, men jag har en 60D och har det på samma ställe. Bland knapparna på ovansidan på höger sida av kamera har du "Drive", tryck på den och snurra sedan hjulet. För utförligare info, se ovan handbok med bilder.

Här är en länk med kortfattad sammanfattning. 

Att tänka på är att det är lätt att få stjärnspår ganska snabbt, ibland även på slutartider under 15-20 sekunder lite beroende på vilka brännvidder man jobbar med.

Stativ och att experimentera sig fram lite utifrån lite grundvärden kan nog vara en idé. Det gör nog inget heller om kameran hanterar iso bra. Jag hade nog använt oändlig fokus på objektivet, men det vet jag inte om det är rätt men det känns rätt i alla fall - det hade jag testat med och försökt hitta ett bra fokus med manuell fokusering.

mvh Martin

HellviHumle
2015-03-22 00:25
#2

Det finns en tumregel, om man vill slippa stjärnspår. Man delar 500 med brännvidden och får antal sekunders exponeringstid. 500 mm => 1 sekund, 50 mm => 10 sekunder osv. Ungefärligen då. Det gäller vid himmelsekvatorn. Högre upp på himlen kan man ha längre tid. 

HH

Martin
2015-03-23 21:36
#3

Tack för tipset HellviHumle!

mvh Martin

pernillaoscarsson
2015-03-24 02:09
#4

Tack för tipsen, ska ut o prova så fort det blir stjärnklart ute igen ;)

HellviHumle
2015-03-24 08:00
#5

Vill man ha längre tider utan stjärnspår, så kan man lätt snickra ihop en s k barndoor. Då kan man komma undan väldigt billigt. Några bitar spånskiva, ett par gångjärn, några skruvar och muttrar. Googla på  barndoor. Det finns allt från väldigt enkla, till mer avancerade.

HH

[VSK]
2015-03-24 11:36
#6

#5

Jag minns du tipsade detta om mig förut, men har det numer inbyggt i min nya kamera. Har dock bara provat en gång och då funkade det inte alls, men det var väl taskig kontakt med satelliterna på balkongen antagligen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: