Annons:
Etikettövrigt
Läst 2064 ggr
[AnimalLover1]
3/20/15, 6:42 PM

Objektiv för actionbilder

Vilka objektiv är bra till att fota actionbilder med? T.ex hästhoppning eller någon annan sport. Är ett fast objektiv bäst eller ett telezoom objektiv?

Annons:
MagArne
3/21/15, 5:24 PM
#1

Först måste du veta på vilket avstånd du ska fotografera på samt hur tillgången på ljus är.

Men till hästhoppning inomhus där ljuset är dåligt brukar ett 70-200mm f/2.8 vara klart användbart.

[VSK]
3/22/15, 8:25 AM
#2

Ett fast objektiv när nog ganska begränsande när det gäller hästfoto skulle jag tro. Fotografer kan ju inte anpassa fotzoomen fritt precis då det kan skrämma hästar, skymma sikten för åskådare mm.

Har man "pressleg" så öppnar det ju upp ganska så mkt mer så klart, speciellt vid andra sporter.

[AnimalLover1]
3/22/15, 9:08 AM
#3

#1#2 Okej! Jag sa bara hästhoppning som ett exempel. Men menar typ bilder som det är folk/djur som hoppar/springer/rör sig snabbt. Ok förstår att ett fast objektiv inte är så bra. Tänkte också på att objektivet behöver ett snabbt slutarljud?

[VSK]
3/22/15, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3

Ett fast objektiv är outstanding men för "trånga" sporter så kan det vara mkt begränsande och har man otur så kanske det inte blir nå bilder alls beroende på omgivningen.

Slutarljudet tror jag du menar fokussnabbheten och den är otroligt viktig vid snabba sporter, men ett objektiv som är snabbt med bra ljusstyrka och bildkvalitet kostar rätt mkt pengar.

När jag fotar bandy så har jag ett objektiv 55-300 4-5.8 har jag för mig det var, är inte ett objektiv för såna sporter och belysning, men har man begränsad ekonomi så har man inget val.

När man har ljussvagare objektiv så är ett bra kamerahus ett måste för att minimera skräpet i bilden så mkt som möjligt. Är objektivet slött i fokuseringen så spelar det ingen roll om själva kameran kan ta 15 bilder i sekunden med fast fokusobjekt. Det som är intressant är vad kameran i helhet kan prestera vid objekt som rör på sig när man fotar snabb sport. 

Du kan få en exempelbild hur det ser ut när man fotar med en bra crop-kamera och ett hyfsat objektiv men där objektivet är gjort för andra ändamål.

Kamerahuset är Pentax K3 och objektivet Pentax 55-300 (objektivet i prisklass är nog näst billigast i utbudet skulle jag tro).

Bilden jag visar är en bild som representerar medelbilden jag tar (vissa blir sämre, vissa bättre). Bilden är smått redigerad.

JazzBass
3/22/15, 9:47 AM
#5

När man fotar action behövs korta slutartider på kanske 1/500s - 1/2000s (beroende på motiv) om man vill få frysta bilder. Eftersom fotografering handlar om att samla ljus - det är ju ljuset som skapar bilderna - måste man se till att man ändå trots de korta slutartiderna får tillräckligt ljusa bilder. För att få så korta slutartider utan att bilderna blir för mörka krävs att en eller två av följande punkter uppfylls:

  • Mycket ljus på motivet (tänk strålande dagsljus som bra ljus, mulet väder är flerfaldigt sämre, för att inte tala om inomhus i ett ridhus)

  • Stor bländaröppning (gärna minst f/5,6, men gärna så man har möjlighet att ställa in f/2,8 om man fotar i direkt dåligt ljus. f/4 är en bra kompromiss om man bara sporadiskt fotar i dåligt ljus.  Billigare och lättare objektiv.

  • Förhöjt isotal

Sedan finns det ju andra tekniker som panorering, där man använder längre slutartider och istället följer med motivet med kameran. Det är en användbar teknik som ofta ger väldigt snygga bilder, inte minst om man inte har så ljusstarkt objektiv. Funkar dock inte om motivet rör sig i riktning mot eller bort från en själv.

Vidare så behöver man ett objektiv med någorlunda snabb och säker autofokus, och en så snabb och bra kamera som möjligt som möjliggör att man får ut "allt" av objektivet. En instegskamera är inte lika bra som en entusiast- eller proffskamera i det här avseendet.

Ett hyfsat modernt 70-200/4 eller 70-200/2,8 är väl förstahandsalternativen. De flesta med dessa specifikationerna är byggda för actionfoto och är snabba och bra. Har objektivet stabilisator är det ett plus, inte minst för panoreringar. Fastän korta slutartider klart minskar behovet av stabilisering är det bra att ha så fort man fotar nåt annat, t.ex. landskap, och vill ha eller behöver längre slutartider utan att behöva släpa på stativ. (Dessutom, att fota med ett 70-200 på stativ kräver ofta ett riktigt bra stativ också).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

uffelarsen
3/22/15, 11:25 AM
#6

Fast eller zoom är ju helt beroende  på var du fotar, i ett ridhus 70-200 f 2.8  utanför kör jag  fast  300mm 2,8 eller 40mm f2.8 med  telekonverter 1.4 eller 2.0  mycket bättre släpp i bilderna bakom objektet med en stor fast glugg. inomhus har du inte så mycket du kan göra då belysningen nästan aldrig är bra, men utomhus så finns där massor med prisvärdazoom gluggar som du kan använda dig utav då du oftast har mycket mera ljus.

Annons:
[VSK]
3/22/15, 12:08 PM
#7

Sen en sak som kanske inte sagts ordagrant är ju Bokeh. Vill man ha fin bakgrundsoskärpa på typ 70-300 så kostar det. Slår man ihop allt så är det bara att inse att ett bra objektiv kostar. 

Fördelen med mindre bländare vid snabba sporter är ju större förlåtande vid miss på fokus. Syftar nu på billiga objektiv och dess största bländare. Hade jag haft 2.8 på 300 mm så hade jag nog kört runt 4 ändå vid fotande på bandy. Allt handlar ju om avstånd till spelaren.

Enda fördelen jag haft med mitt 55-300 är nog att jag lärt mig på ett ungefär vad bländare gör för skillnad på resultatet kontra brännvidden. Vissa saker sitter i ryggmärgen.

Vet inte skillnaden på ljus i medel ridhus kontra medel bandyhall, men gissar på liknande uruselt ljus, och det kräver bra objektiv. Finns liksom inget annat alternativ om man vill ha möjligheten till riktigt bra bilder.

En riktigt riktigt snabb bandyspelare kan komma upp i 45 km/t vid spel och vad en häst kommer upp i vid hoppning vet jag inte. 

Snabba sporter i dunkelt ljus kräver sin utrustning helt enkelt.

[AnimalLover1]
3/22/15, 2:05 PM
#8

Tack för svaren. Det är många som fotar kaninhoppning och med ett objektiv med liten bländaröppning, och det blir både skarpt och får fin bokeh.

Upp till toppen
Annons: