Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Övrigt

Fotografera motiv i rörelse

2015-03-15 21:38 #0 av: emmajensennn

Blir inte alls klokare av att läsa på sidor eller kolla på videor så jag frågar er här, hur man ska göra om man fotograferar när motivet är i rörelse? Alltså t.ex en häst som springer. Har en Nikon D3000 om det hjälper nått haha

Förstår verkligen inget i stort sätt med något men på något sätt har jag lyckats få en del bra stillbilder men alltså inga bra i rörelse...

Anmäl
2015-03-15 21:53 #1 av: Inkanyezi

Det handlar så klart om hur du vill gestalta din bild. Vill du frysa rörelsen, så att det blir helt skarpt, eller vill du att det ska synas att hästen springer fort, genom att det blir oskärpa i bakgrunden för att du följer med i rörelsen, och att hovarna kanske blir suddiga, eftersom de inte rör sig synkront med hästen?

Kameran har ett automatiskt läge som kan användas till att frysa rörelse så gott det går, det så kallade sportläget. Men för att man ska kunna frysa rörelse krävs massor med ljus, och sportläget kanske inte är tillräckligt för att få rörelsen stoppad.

Om man däremot vill ha oskärpa som visar rörelsen handlar det mest om att följa hästen och välja en slutartid som ger precis lagom oskärpa. Det brukar handla om en slutartid på en hundradels sekund eller längre. För att frysa rörelsen behöver man ungefär en tusendels sekund.

Anmäl
2015-03-15 22:01 #2 av: JazzBass

Om du vill få rörelser helt frysta: Följande autofokus, kort slutartid och träning. Glad

Kom ihåg att det inte alltid är "så bara" att ställa in en kort slutartid, förutom i väldigt starkt ljus. Om det är lite mindre bra ljus måste man ofta offra lågt isotal för att kunna ratta in en kortare slutartid och ändå få bra exponering, och ofta måste man köra med så stor bländare som möjligt. Det gäller främst vanliga telezoomar med medioker ljusstyrka (ljusstarka sådana är oftast rysligt dyra). Så kortfattat: Upp med isotalet om det är annat än bra ljus, till åtminstone 400 men kanske t.o.m. 1600 utomhus om det är trist väder. Inomhus ännu högre, men D3000 presterar inte så bra bilder längre om man måste gå över det. Då är det en annan kamera och/eller ljusstarkare objektiv som gäller. Men åtmistone utomhus borde du med din utrustning kunna få till riktigt hyfsade bilder på hästar som springer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-03-15 23:48 #3 av: pernillaoscarsson

Jag brukar använda Al Servo på min Canon, vet inte om denna inställningen finns på Nikons kameror? Om den gör det så tycker jag att du borde prova den. Kameran fokuserar själv på det rörande föremålet istället för att du ska hålla på att fokusera om hela tiden ju närmare eller längre bort föremålet är.

Anmäl
2015-03-16 07:18 #4 av: JazzBass

AI Servo på Canon heter AF-C hos Nikon. Betyder följande autofokus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-03-16 20:15 #5 av: emmajensennn

Bilderna jag ör ute efter ska vara helt skärpa både djuret och bakgrunden liksom.
Testade lite idag med att leka både med slutartid, ISO osv osv men blev inge bra :/

Anmäl
2015-03-16 20:18 #6 av: JazzBass

Visa gärna en bild som du tycker blev misslyckad, så kan vi hjälpa till med att säga vad som gick fel. Se bara till att ha exif-datan kvar i bildfilen (välj inte alternativet "spara för web").

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-03-16 21:32 #7 av: emmajensennn

Tja här är då en direkt från kameran, dock hade jag för ljust här men men, man ser ju ändå hur själva bilden är

Anmäl
2015-03-16 22:06 #8 av: JazzBass

Men... du har ju inte åtminstone på bilden ovan följt något av de råd jag gav. Oberörd Här är bildens exifdata:

Exposure Time: 1/50 second
Lens F-Number / F-Stop: ƒ/7.1
Exposure Program = manual control
ISO Speed Ratings = 100

1/50s är alltför lång tid för att frysa några rörelser. För panorering funkar troligtvis tiden, men inte för bilder som den här ovan, då 1/500s hade varit bättre.  Och varför kör du iso 100, lägsta möjliga, då jag uttryckligen sade att du troligtvis måste använda högre isotal? Dessutom har du bländat ner lite, vilket ytterligare minskar ljusinsläppet och gör att man måste använda längre slutartid eller högre iso. Inställningarna du har skulle funka rätt bra för landskap eller panoreringar, men inte denna typ av bild som kräver kort slutartid.

Så vilka inställningar borde du ha använt? Ser man på bilden, så är den enligt mig ungefär ett drygt steg överexponerad, alltså hade du haft 1/125s slutartid och resten av inställningarna lika, hade bilden blivit mer lagom ljus, och motiven varit dubbelt skarpare. Hade du höjt isotalet två steg, till 400 (100 -> 200 -> 400), hade du kunnat förkorta slutartiden med två steg och fått en lämplig slutartid för motivet ifråga. 1/125 -> 1/250s -> 1/500s.

Bort från iso 100 alltså så ska du se att det blir bättre bilder. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-03-16 22:17 #9 av: emmajensennn

Denna bilden fotograferade jag INNAN jag läst vad du skrivit. Sen va ISO på auto på denna bilden. De andra bilderna (som jag tyvärr redigerat lite) ligger dock på både 1/500, 1/1000 och 1/2000.  Sen också så testade jag ALLA slutartider idag men alla blev ändå suddiga :)

Anmäl
2015-03-16 22:49 #10 av: Inkanyezi

Se till att Auto-ISO är avstängt, och välj 1600. Låt sedan kameran ställa in slutartiden själv genom att ställa ratten på A. När du tittar i sökaren kommer den att visa vilken slutartid den väljer. Jag skulle tro att du får hålla dig på ungefär ett till två steg nerbländat för att få bra skärpa. Om slutartiden går onödigt högt, kan du minska ISO till 800. Det räcker om du kommer till en slutartid på ungefär en tusendel. 

Så småningom lär du dig hur det funkar och kan använda manuella inställningar, men det är egentligen inte ett självändamål att köra manuellt. När ljuset kan växla mycket är det ofta bättre att låta kameran sköta inställningen.

Det går att se på metadata i bilden efteråt vilka inställningar man har haft, och det finns lägen där kameran visar det när man chimpar, dvs tittar på bilden, t.ex om man tittar på histogrammen. 

Det har också betydelse hur du låter kameran ställa skärpan. Jag misstänker att det bästa kan vara att använda bara en punkt och sikta med den på hästen och köra i läget AF-C.

Man bör följa med i rörelsen och krama av bilden, dvs lägga fingerdynan på knappen och krama, i stället för att trycka med spetsen av fingret.

Anmäl
2015-03-17 06:55 #11 av: JazzBass

Med erfarenhet av Nikon D60, vars sensor även används i efterföljaren D3000, skulle jag inte gå upp ända till ISO 1600 utom i nödfall. ISO 400-800 är lämpligare utgångspunkt om det är hyfsat väder. I övrigt håller jag med #10.

#9 - Ok, det förklarar lite. Men på vilket vis blev bilderna tagna på lämpligare slutartider dåliga? Visa gärna upp den bästa av de bilderna du tog som du ändå inte är nöjd med, så får man se vad som gick fel där eller om du bara är lite extra kräsen. Lipar Oberoende så ska nog problemet gå att lösa. Glad

"Suddighet" kan bero på många saker: Rörelseoskärpa - alltså då motivet rör sig märkbart under exponeringen, skakoskärpa - då man själv inte håller kameran tillräckligt stadigt, och felfokus, att fokusplanet hamnade nån annanstans än där man vill ha skärpan. Sedan är inte alla objektiv lika skarpa, och presterar dessutom olika skarpa bilder på olika bländare, men dessa skillnader spelar roll först när man lärt sig undvika de tre förstnämnda orsakerna till suddighet.

Vidare så försämrar även högt iso skärpan i viss mån i och med att bilden blir brusigare, men den lilla oskärpan påverkar sällan bilderna då man ser på dem i normal visningsstorlek. Sist så är det en bra ide att läsa på om bildskärpning, för att se till att bilderna ser optimalt skarpa ut. Fotar man i jpeg behöver man inte bry sig så mycket om grundskärpningen eftersom kameran gör det åt en (om man inte stängt av det), men efterskärpning är bra att alltid ha koll på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-03-17 07:25 #12 av: VSK

Slutartid på 1/500 torde räcka om man har fokuspunkten på själva hästkroppen. Då blir det enligt mig fina oskarpa hovar. Vill man ha allt skarpt, eller iaf samma förutsättningar oavsett objekt på bilden, så säger jag som Inkanyezi, 1/1000.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2015-03-17 16:53 #13 av: emmajensennn

Nackdelen är la att jag inte kan testa så ofta utan bara vissa måndagar om jag har sällskap :/ Och de andra bilderna har jag inte kvar just pga dom blev suddiga tyvärr.. Kan försöka se om jag kan fota något snart framöver och även testa mig på vad #10 tipsade om :) 

Frågar vad som är bäst för att få helskärpa bilder: hålla och följa med med kameran, använda stativ/stöd och bara vrida kameran i hästens rörelse eller använda stativ/stöd med kameran riktad åt ett håll och sedan ta kort när hästen är i bild?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.