Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1878 ggr
Idlil
2015-03-15 12:00

RAW-format

Jag fotar för d mesta i RAW-format nu då jag  gillar d bättre än de andra formaten. JAg har dock ett problem när d kommer till efterarbetet i Photoshop.. Jag kan inte öppna några bilder alls i RAW-formatet i Photoshop.. Någon som vet hur jag ska ändra på d? Har Adobe Photoshop Elements 8.0

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
Martin
2015-03-15 15:13
#1

Du behöver nog Camera RAW, dvs en plugin. Här är en bra länk. Här är instruktionsfilm för versionerna innan Elements 9 (från och med den är det autouppdatering).

http://www.moderskeppet.se/live/problem-att-oppna-raw-i-photoshop/

mvh Martin

Idlil
2015-03-21 08:20
#2

Jag har Camera RAW går ändå inet.. :/ Går tyvärr inte att öppna län karna..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

JazzBass
2015-03-21 09:04
#3

När du säger att du gillar raw-formatet bäst… varför gör du det om du inte får upp bilderna?

Det om du har en gammal version av camera RAW och en ny kamera så måste du uppdatera pluginen innan programmet kan läsa filerna. Gör om installationen om du inte får igång pluginen.

Vill du göra det enkelt för dig, installera ett annat program som är specifikt gjort för råfilskonvertering. Bästa programmet enligt mig är Lightroom, men det kostar förstås en slant (priset tycker jag dock är urbilligt, betalade själv över 300 euro när jag köpte LR 3, och har betalat ytterligare ca 70 euro styck för uppdateringarna till version 4 och 5). Men det finns också exempelvis RawTherapee som är gratis och ett helt hyfsat program. LR får man också testa gratis i en månad. Jag testade i 2-3 dagar innan jag var fast… 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-03-21 21:22
#4

Du kan ladda hem DNG converter från Adobe, för att göra om dina råfiler, så att de kan läsas av program som hanterar DNG.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3941

Annars är det vettigt att endera använda programmet som följde med din kamera, eller något fritt program för råkonvertering, t.ex. RAW Therapee. Med din äldre version av Photoshop och ACR kommer du kanske inte att få uppdatering för en nyare kamera.

MagArne
2015-03-22 16:19
#5

#0 Kör du med enbart Nikonkameror kan Nikon Capture NX-D vara värt att testa då det är gratis?

http://www.nikon.se/sv_SE/product/software/capture-nx-d

Idlil
2015-03-22 20:32
#6

Jag har fått upp bilderna förut i RAW  i pse men efter datorn kraschade o nya bilder kom in på datorn så funkar det helt plötsligt inte..  Har också hört att Lightroom är bra så ska testa det nu..

#4 när jag ska konventera bilderna står det att det är ett fel som uppstår.. Vad gör jag för fel? :o

Har Canon..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
Idlil
2015-03-22 20:40
#7
Martin
2015-03-22 20:52
#8

#7 Det finns massor av saker som kan gå fel. Vi kan omöjligt gissa eller guida dig rätt om du inte som minimum meddelar vad du får för felmedelande, för jag tror inte att det bara står "det uppstår problem".

mvh Martin

MagArne
2015-03-22 20:57
#9

#6 Vad för canon har du?
Är det samma Canon du kör med nu som innan datorn kraschade?
Installerade du om Windows? och Photoshop Elements 8 efter kraschen?

Inkanyezi
2015-03-22 21:04
#10

Det kan bli i stort sett vilka fel som helst i programmen när man har haft en datorkrasch, som ofta beror på att några sektorer på hårddisken inte längre går att läsa. Grejerna åldras, och ibland måste man skaffa nya, eller allra minst laga det som blev fel.

Det mest troliga efter en krasch, om det inte funkar som förut, är att det har blivit fel någonstans, och det kan vara var som helst i systemet, inte nödvändigtvis i Photoshop eller ACR, utan det kan också vara i operativsystemet, Windows.

Så precis som MagArne antyder, kan det vara dags att installera om något, och kanske att reparera systemet. I värsta fall kan det vara läge för en ny dator, eftersom det ibland kan bli väldigt mycket strul med en som har haft fel.

Men till att börja med kan du installera om Photoshop och ACR och se om det hjälper.

Idlil
2015-03-22 21:15
#11

Har installerat om allting, datorn är endast ett år special designad för att kunna ta in mycket bilderna + sådana här program.. Det står att felet uppstod när bilderna skulle analyseras..

Har en Canon eos 550D kör på samma vis med allting innan datorn kraschade. Funderar dock på en ny kamera då den här har ett par år på nacken

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Inkanyezi
2015-03-22 22:13
#12

Du bör undersöka vad som har blivit fel. Om ditt system är okej, och om du har installerat om Photoshop och ACR, och det har funkat förut, så ska det ju funka nu med.

Det kan ha blivit fel på ditt minneskort, och det kan också vara något fel i kameran. Du kan antagligen prova minneskortet med diskhantering, och du kan kolla om kameran klarar att läsa filerna. En annan möjlig felkälla är kortläsaren.

För att utesluta ACR - eller se om den är boven - kan du installera DPP och försöka öppna filerna med den. Om du inte har den på skiva så finns den hos Canon:
http://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_550d.aspx

Om DPP inte kan öppna filen är det något fel på den.

Upp till toppen
Annons: