Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2754 ggr
kissen
2015-03-13 22:06

en bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det andar ?

mvh bengt

Annons:
Inkanyezi
2015-03-13 22:29
#1

Nä.

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
2015-03-14 13:06
#3

Du har lagt den i undergruppen bildanalys, och då undrar jag vad du vill ha analyserat. Eftersom du ställer en fråga om andar i inlägget tänker jag att du kanske ser någonting underligt med bilden, och då vore det hjälpsamt om du förklarar vad det är som du finner oklart.

Så långt jag kan "analysera" är det en bild tagen mot yttervägg och fönster i ett rum, med en kamera som inte erbjuder fotografen särskilt mycket kontroll över vad som ska hända. Exif Metadata berättar att kameran heter DV366A och den anger tillverkarnamnet SD. Modellnamnet antyder att det kan vara en videokamera, eftersom bokstäverna DV brukar stå för Digital Video. Metadata säger också att den har använts med bländarförval och att blixt har utlösts. 

"Blixten", som kanske är en lysdiod, har inte räckt till för att ge bra exponering på de närmaste detaljerna i rummet. Bilden är minst två steg underexponerad. Kameran har också fyllt på genom att förlänga slutartiden till ¼ sekund, vilket kanske är den längsta tid den är programmerad för. Den långa exponeringstiden tillsammans med att kameran inte har hållits still, har skapat spår av ljuskällor som befinner sig utanför fönstret, och av de spåren kan man sluta sig till hur kameran har rörts i samband med exponeringen. Kamerarörelsen är typisk för en person som inte vet hur man bäst trycker av för att kameran ska vara stilla. 

Om kompositionen finns inte mycket mer att säga än att den förefaller ogenomtänkt, och därav min undran om vad det egentligen var du ville fånga på bild. Var det någonting som du såg, och som du kanske uppfattar att det också skulle synas i bilden som du har publicerat här, och i så fall vad? Frågan om "andar" antyder ju att du skulle kunna tänka dig att någonting svårförklarligt skulle finnas på bilden, men jag ser ingenting sådant. Allting jag ser är helt enkelt det som var framför kameran medan bilden togs, och där ser jag inga "andar". 

Det som syns utanför fönstret är någon slags ljusdekoration som kan sitta i en häck eller på ett staket, och så förefaller det finnas en intilliggande byggnad, där man ser ett fönster och vad som kan vara en dörr.

Upp till toppen
Annons: