Annons:
Etikettövrigt
Läst 1514 ggr
malinahlin
2015-03-02 07:55

Fotografera ett bröllop

Hej!

Jag har fått äran att få fotografera på ett bröllop som sker nästa år (dvs sommaren 2016). Vad ska jag tänka på? Skulle vilja få massor tips på vad jag ska tänka på, vilka objektiv passar till att fotografera bröllop, hur många minneskort ska man ha med sig osv osv. 😃

Kan tillägga att jag har aldrig fotograferat på bröllop förut. Det är min sambos syster som ska gifta sig. Så jag skulle vilja få eran bästa tips inom bröllopsfotografering! 😉

Annons:
JazzBass
2015-03-02 09:16
#1

Det finns enorma mängder med tips på nätet om just bröllopsfotografering, så mitt bästa tips är att googla massor och läs på. Ett bra ställe att börja på är fotosidans subforum för bröllopsfoto: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=125

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2015-03-02 20:16
#2

Hur kommer det sig att du tar fotojobbet med så lite erfarenhet?
Vet du vilka krav bruden har på bilderna?

Vad har du för utrustning idag? Kamerahus, objektiv, blixtar m.m.

malinahlin
2015-03-03 09:40
#3

#2 - som jag har skrivit i första inlägget att det är min sambos syster som ska gifta sig så jag anser att det är en bra början att börja med att fotografera bröllop hos nära & kära om man får möjligheten. Det måste vara någon gång att vara första gången att fotografera bröllop för att komma vidare i utvecklingen. 😃

Jag har en Canon EOS 60D, två st objektiv som är 50mm f/1,8 & 24-105mm f/4 L IS USM.

ssofia
2015-03-03 09:55
#4

Jag hade investerat i ett 6D hus samt köpt ett 70-200 f2.8 och lärt känna i god tid innan. Det ger dig bra ISO-prestanda samt tillräckligt med räckvidd så du inte behöver gå miste om bilder för att du t.ex tvingas stå längst bak i kyrkan. Ditt 24-105 ger dig tillräcklig vidvinkel och är vad jag vet ett riktigt trevligt objektiv. Dessutom är din 60D en riktigt najs backupkamera (vilket du MÅSTE ha om du ska fota bröllop)

Lite beroende på hur du själv känner hade jag även kollat på ett annat 50mm, antingen Sigmas (jag har sigmas) eller canons egna med bländare 1.4. De är också en uppgradering :) Eventuellt ett 85mm om du verkligen gillar ditt 50mm på 60D, vilket motsvarar typ 85mm på fullformat.

Jag är inget fan av blixtar.. men ska du även fota t.ex festen så är ju en extern blixt väldigt praktiskt :)

Kolla på videos, gå någon kurs hos t.ex Emelie Ohlsson, hitta din bildstil om du inte redan gjort det osv.. du har ju mer än ett år och förbereda dig :) Även om du kanske inte fotat så många bröllop så kan du ju träna vid andra tillfällen, se vad som händer när pressar kamerans ISO, redigera mycket och se till att du kan leverera även om du inte riktigt vet vad som praktiskt väntar just den dagen. Känn dig säker på att du kan fota i olika ljusförhållanden och liknande.

Lycka till! :D

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

malinahlin
2015-03-03 10:00
#5

#4 - tack för ditt svar! :) Jag kommer bara fotografera under morgonen där bruden kommer fixa sig osv. Sen kommer de ha en fotograf som endast fotograferar själva vigseln men jag kommer ju få fotografera resten av dagen mot natten. Men samt jag ser denna som en bra chans för att få "testa" fotografera bröllop på riktigt. :)

MagArne
2015-03-03 10:51
#6

#5 Ska du inte fotografera inne i själva kyrkan där det ställs extremt höga krav på kunskap och utrustning klarar du dig faktiskt ganska bra med det du har.

Jag hade nog köpt ett 17-50mm f/2.8 från t.ex sigma och tamron för att få mer ljusstyrka och vidvinkel. Ett fast f/1.4-1.8 under 50mm hade också varit intressant men tyvärr är de väldigt dyra till Canon.

Jag har kört med stor extern blixt på fester med rätt lyckat resultat så jag får nog påstå att det är klart användbart. Jag brukar sätta tungsten/glödlampsfilter på min för att matcha det varma ljuset från glödlampor och stearinljus. Denna blixt kan även vara användbar utomhus vid fullt solsken till parfotograferingen för att lätta upp skuggor. Då gärna trådlöst eller kabel bredvid kameran bakom ett vitt paraply eller liknande. Går även lösa utan blixt med en reflektorskärm.

Sen kör du givetvis RAW och behärskar efterbehandling.

Men har du för avsikt att börja fotografera själva vigseln är det läge att fundera på de fina prylarna som #4 listar. Då behöver man ju nästan vara yrkesfotograf för att motivera dessa investeringar.

Annons:
[Flausiv]
2015-03-06 22:19
#7

Hej Malin,

jag ser att du redan har fått massor av bra tips om utrustning, så jag hoppar över den biten.

Ha massor av minneskort med dej, fler än du tror att du kommer att behöva. En av de jobbigaste sakerna som kan hända är att du måste snåla på exponeringar för att minnsekorten håller på att bli fulla.

Om du har skaffat/lånat ett till kamerahus: häng på dej båda. Ena laddat med porträttobjektiv (tele) eller telezoom och andra med något vidvinkligt. Var inte rädd för att använda vidvinkeln och gå nära med den.

Om möjligt, besök lokalerna där ni ska vara några dagar innan och ta några testbilder. Hur ligger ljuset i lokalerna, var kan du stå och förflytta dej samt vilka vinklar ger fin bakgrund? Nu när du är ute i så god tid kanske du till och med kan ta med ett par provmodeller som kan posera framför kameran vid testbilderna? 😉

Ha koll på dagsprogrammet. Ungefär när kommer ni att vara på vilken plats? Vilka händelser vill du pricka in? 

Kan du ha en assistent med dej som bär väskan med utrustning du inte använder för tillfället, håller reflexskärm och/eller blixt och håller koll på att kläder, hår och smink sitter där det ska, så att du kan vara fullt fokuserad på själva plåtandet? Kanske har du en fotopolare som kan hoppa in, om du gör detsamma för hen när hen behöver assistans vid tillfälle?

Din klädsel. Klä dej i något som passar för tillfället, men som inte har lösa, "slängiga" delar som kan fastna i möbler, personer och annan inredning och ta framförallt ljudlösa skor. Hoppa över stora halsband och armband som rasslar och klingar. Smyg som en ninja🙂. Man kan alltid byta till snyggare skor och hänga på sej smycken senare, när man har jobbat klart och lagt ner kameran.

Tänk storytelling: Om bröllopet hade varit en berättelse i bilder i en tidning eller en bok, vilka bilder hade du valt för att berätta den? Om du är den som gärna skriver och skissar kan det vara till hjälp att innan förvisualisera bröllopsdagen genom att skriva/rita upp en story board. 

Den lilla och den stora skalan. Varva detaljer och närbilder med halvkropp, helkropp och miljöbilder. Glöm inte bröllopsgästerna. Vilka var där och hur tog de in bröllopsdagen?

Ta backup på bilderna, på två ställen, direkt när du kommer hem från jobbet. Grovsortera dem sen och släng all slask, dvs felexponeringar och bilder där fokus inte ligger rätt. Efter det kan du börja spana efter "keepers", bilder som håller för publicering och/eller leverans. 

Bildbehandla så att du har en röd tråd i hela bildsamlingen du lämnar ifrån dej till brudparet. Här är det kanske lättast att först välja någon av bilderna du är mest nöjd med, ge den ett uttryck som förstärker bildens innehåll och är sann mot din konstnärlighet som fotograf. Sen kan du kopiera över de inställningarna till resten av bilderna du tänker leverera och därefter finjustera dem gällande kontrast, ton och exponering. Avsluta med att efterskärpa bilderna och exportera dem i ett format som passar för webb/bildskärm och ett format som passar för tryck. 

Lycka till med uppdraget! Ser fram emot att se bilder här sen, när det är dags.

Upp till toppen
Annons: