Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Fotografera ett bröllop

2015-03-02 07:55 #0 av: malinahlin

Hej!

Jag har fått äran att få fotografera på ett bröllop som sker nästa år (dvs sommaren 2016). Vad ska jag tänka på? Skulle vilja få massor tips på vad jag ska tänka på, vilka objektiv passar till att fotografera bröllop, hur många minneskort ska man ha med sig osv osv. Skrattar

Kan tillägga att jag har aldrig fotograferat på bröllop förut. Det är min sambos syster som ska gifta sig. Så jag skulle vilja få eran bästa tips inom bröllopsfotografering! Blinkar

Anmäl
2015-03-02 09:16 #1 av: JazzBass

Det finns enorma mängder med tips på nätet om just bröllopsfotografering, så mitt bästa tips är att googla massor och läs på. Ett bra ställe att börja på är fotosidans subforum för bröllopsfoto: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=125

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-03-02 20:16 #2 av: MagArne

Hur kommer det sig att du tar fotojobbet med så lite erfarenhet?
Vet du vilka krav bruden har på bilderna?

Vad har du för utrustning idag? Kamerahus, objektiv, blixtar m.m.

Anmäl
2015-03-03 09:40 #3 av: malinahlin

#2 - som jag har skrivit i första inlägget att det är min sambos syster som ska gifta sig så jag anser att det är en bra början att börja med att fotografera bröllop hos nära & kära om man får möjligheten. Det måste vara någon gång att vara första gången att fotografera bröllop för att komma vidare i utvecklingen. Skrattar

Jag har en Canon EOS 60D, två st objektiv som är 50mm f/1,8 & 24-105mm f/4 L IS USM. 

Anmäl
2015-03-03 09:55 #4 av: ssofia

Jag hade investerat i ett 6D hus samt köpt ett 70-200 f2.8 och lärt känna i god tid innan. Det ger dig bra ISO-prestanda samt tillräckligt med räckvidd så du inte behöver gå miste om bilder för att du t.ex tvingas stå längst bak i kyrkan. Ditt 24-105 ger dig tillräcklig vidvinkel och är vad jag vet ett riktigt trevligt objektiv. Dessutom är din 60D en riktigt najs backupkamera (vilket du MÅSTE ha om du ska fota bröllop)

Lite beroende på hur du själv känner hade jag även kollat på ett annat 50mm, antingen Sigmas (jag har sigmas) eller canons egna med bländare 1.4. De är också en uppgradering :) Eventuellt ett 85mm om du verkligen gillar ditt 50mm på 60D, vilket motsvarar typ 85mm på fullformat.

Jag är inget fan av blixtar.. men ska du även fota t.ex festen så är ju en extern blixt väldigt praktiskt :)

Kolla på videos, gå någon kurs hos t.ex Emelie Ohlsson, hitta din bildstil om du inte redan gjort det osv.. du har ju mer än ett år och förbereda dig :) Även om du kanske inte fotat så många bröllop så kan du ju träna vid andra tillfällen, se vad som händer när pressar kamerans ISO, redigera mycket och se till att du kan leverera även om du inte riktigt vet vad som praktiskt väntar just den dagen. Känn dig säker på att du kan fota i olika ljusförhållanden och liknande.

Lycka till! :D

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Anmäl
2015-03-03 10:00 #5 av: malinahlin

#4 - tack för ditt svar! :) Jag kommer bara fotografera under morgonen där bruden kommer fixa sig osv. Sen kommer de ha en fotograf som endast fotograferar själva vigseln men jag kommer ju få fotografera resten av dagen mot natten. Men samt jag ser denna som en bra chans för att få "testa" fotografera bröllop på riktigt. :)

Anmäl
2015-03-03 10:51 #6 av: MagArne

#5 Ska du inte fotografera inne i själva kyrkan där det ställs extremt höga krav på kunskap och utrustning klarar du dig faktiskt ganska bra med det du har.

Jag hade nog köpt ett 17-50mm f/2.8 från t.ex sigma och tamron för att få mer ljusstyrka och vidvinkel. Ett fast f/1.4-1.8 under 50mm hade också varit intressant men tyvärr är de väldigt dyra till Canon.

Jag har kört med stor extern blixt på fester med rätt lyckat resultat så jag får nog påstå att det är klart användbart. Jag brukar sätta tungsten/glödlampsfilter på min för att matcha det varma ljuset från glödlampor och stearinljus. Denna blixt kan även vara användbar utomhus vid fullt solsken till parfotograferingen för att lätta upp skuggor. Då gärna trådlöst eller kabel bredvid kameran bakom ett vitt paraply eller liknande. Går även lösa utan blixt med en reflektorskärm.

Sen kör du givetvis RAW och behärskar efterbehandling.

Men har du för avsikt att börja fotografera själva vigseln är det läge att fundera på de fina prylarna som #4 listar. Då behöver man ju nästan vara yrkesfotograf för att motivera dessa investeringar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.