Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 701 ggr
malinahlin
2/28/15, 9:48 AM

Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Vad tycker ni om själva objektivet Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM?

Vill gärna höra både fördelar och nackdelar om objektivet. 😃

Annons:
denstore
2/28/15, 10:00 AM
#1

Jag kan säga att jag ångrar att jag sålde det jag hade. Fördelen är att det har ett bra omfång, bra IS och ganska bra bildkvalitet. Nackdelen är att maxbländaren bara är f/4. Sammanlagt kan jag väl säga att det funkar mycket bra i bra ljus, men mindre bra inomhus.

JazzBass
2/28/15, 10:05 AM
#2

Har inte själv (kör Nikon) men flera vänner i fotoklubben har objektivet, både på crop och fullformat, och bilderna jag sett som är tagna med objektivet har varit tekniskt väldigt bra, och stabilisatorn gör sitt jobb.

I övrigt kan jag inte så mycket om objektivet. Har haft ett Nikon med lite motsvarande egenskaper (24-120/4 VR) och det var väldigt mångsidigt och bra. Främsta nackdelarna var distorsionen som var ganska kraftig, vilket bidrog till att jag sålde det. (Jag fotar mycket landskap, och då vill jag ha raka horisonter utan att behöva korrigera för mycket i efterbehandlingen).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

cessna
3/1/15, 12:06 PM
#3

Har haft objektivet i cirka 3 år.  Allsidigt och bra. Fördel: Bländare 4 rakt igenom. Fungerar bra även inomhus tack vare bildstabiliseringen (IS)  om om man höjer iso, vilket förstås förutsätter en kamera med hög sk bruströskel.  Vid 24 mm lite distorsion, som dock lätt justeras i t ex Lightroom. Prisvärt.  Enda negativa är att objektivet vid zoomning åker ut.

Upp till toppen
Annons: