Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2779 ggr
Aquila-e
2015-02-25 22:31

Lightroom sparar mina Raw filer som jpg filer?

Jag har just laddat ner Lightroom för 1 månads testning. Vad jag förståt är det meningen att Lg ska kunna processa RAW filer, när jag exporterar filer från mina fotomappar som innehåller raw+jpg av mina bilder verkar Lg enbart importera RAW filerna för jag ser enbart mina RAW filer (Nef) när jag går runt i Lg biblioteket.

Men sedan när jag väljer en RAW bild från biblioteket och går över till framkalla och efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden så är denna RAW bild helt plötsligt en jpg fil! Hur i all sin dar tänker detta Lg program?!

Jag har googlat lite men hittar inget bra svar. Nånstans nämns det om att konvertera RAW filen till en DNG fil?  

Fattar inte hur Lightroom funkar. kan den eller kan den inte processa RAW filer?

Annons:
Inkanyezi
2015-02-26 00:47
#1

Lightroom processar RAW från de flesta kameror.

Lightroom spar inte jpeg, utan Lightroom kan exportera till ett antal olika format, men råfilen finns alltid kvar orörd. Lightroom spar alltså inte din råfil, Lightroom läser den bara och gör absolut ingenting med den.

Det är bra att hålla reda på vad man gör med programmet. Lightroom är alltså till för att omvandla RAW till ett bildformat. Jpeg är ett bildformat, och NEF är ett råformat från Nikon.

Det Lightroom spar, är data för hur du har omvandlat dina råfiler, och en katalog, ett register över alla filer du har importerat till Lightroom. Om du flyttar råfiler med hjälp av filhanterare eller annat program, eller om du raderar råfiler med filhanteraren, så kommer Lightrooms katalog över importerade filer inte att stämma. För att du ska kunna bearbeta filer måste de importeras, och när de är importerade bör man inte flytta eller radera dem med andra program.

Så det är precis som det ska, att Lightroom bara importerar dina råfiler, eftersom det är vad programmet ska göra. Jag vet inte om Lightroom alls kan importera några bildformat, men troligen går det. Den normala ordningen är att enbart råfiler importeras automatiskt.

Om du har använt filhanterare eller annat program för att lägga råfiler på din hårddisk, kommer Lightroom inte att visa dem förrän du importerar dem. Import betyder att filen hämtas till Lightrooms databas, och när du bearbetar en råfil kommer Lightroom att skapa en anknuten fil där alla dina bearbetningar sparas. Råfilen, den som slutar på NEF, kommer inte att röras. Lightroom läser den bara och omvandlar efter de operationer som du gör i programmet. Nästa gång man öppnar råfilen kommer den att visas med de parametrar som sist sattes för omvandlingen.

När du vill ta ut en bild, exporterar du den. Den kommer då att exporteras till ett bildformat som kan vara jpeg, vilket innebär att man har komprimerat med förlust av data, eller så kan man spara den som tiff, som är förlustfritt, men ger mycket större filer. Möjligen finns också andra format, som PNG och annat.

Det du ser i Lightroom är alltså din råfil, med de bearbetningar du har gjort på råfilen, men Lightroom rör inte råfilen - den sparas inte, utan Lightroom läser den bara. Det som sparas läggs i en fil bredvid, data för att Lightroom ska kunna öppna filen precis så som du hade bearbetat bilden sist. Alla dina NEF-filer ligger kvar orörda. 

DNG är inte heller ett bildformat, utan det är Adobes "digitala negativ", ett virtuellt råformat som ska fungera likadant som kamerans råfil, men som alltid kommer att kunna öppnas av Adobes program i framtiden. En viss omvandling har gjorts för att standardisera filen, och den ska då innehålla alla data som fanns i råfilen. När man har exporterat en fil till ett bildformat har den fått egenskaper som skiljer den från råfilen och det går inte att gå tillbaka från en bildfil till råformatet. Den exporterade filen kan bearbetas vidare i bildbehandlingsprogram.

JazzBass
2015-02-26 08:51
#2

#1 gav ett bra uttömmande svar. Jag vill bara tillägga att Lr klarar av att importera i stort sett vilka råfiler och bildfiler som helst, även photoshopfiler (psd) med lager. Om man fotar raw+jpeg är standardinställningen att Lr endast läser råfilen, men man kan ändra det i inställningarna så att båda importeras. Det har jag gjort, men jag fotar rysligt sällan i båda formaten samtidigt.

När man importerar filer till Lr finns några alternativ: Man kan välja "Lägg till", vilket gör att Lr läser filerna precis där de ligger på hårddisken, eller "kopiera", varvid man specificerar en folder vart bilderna ska kopieras, och det är sedan förstås dessa som Lr sedan läser in. När man lägger in bilder från ett minneskort är det självfallet alternativet kopiera som man ska använda. 

Vill man flytta filerna på disken som man importerat till Lr, går det bra att göra det i Lightrooms biblioteksmodul. Gör man det i filhanteraren (finder på mac) så tappar Lr förstås bort filerna, men det går att lokalisera dem igen om så händer. Jag brukar importera bilderna till min interna hårdskiva, och en tid efter att jag editerat bilderna flyttar jag dem till min externa hårdskiva för foton. (Den har jag också kopplat till Crashplan, en leverantör av backupsystem över nätet, liksom valda kataloger på den interna hårdskivan).

Ska man börja jobba i LR är det smart att genast ta i bruk ett långsiktigt och bra katalogsystem för bilder. Jag har t.ex. kataloger för varje årtal, och under dem årstidskataloger. För varje fototillfälle skapar jag en ny katalog i den aktuella årstidskatalogen, som jag döper enligt formen "ÅÅÅÅ-MM-DD-Beskrivning" . Det här systemet funkar bra tycker jag. Undantaget är avfotograferade negativ från samma filmrulle som jag tagit över en längre tidsperiod. Dessa importerar jag till ett annat ställe på hårdskivan i ett lite mindre genomtänkt system, vilket dock funkar hyfsat då jag inte fotar så värst mycket på film.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-02-26 12:52
#3

Det kan verka lite kryptiskt, men det har att göra med arbetsgången när man jobbar med digitalfoto. Ofta jämförs råfilen med ett negativ, men det är inte riktigt så enkelt, eftersom råfilen (NEF när det är Nikon) inte är en bild

Jo, du läste rätt, råfilen är inte en bild.

Däremot är den rådata från kamerans bildchip, och det kan bearbetas på olika sätt. Inne i kameran finns en omvandlare, där kamerans firmware och inställningar påverkar hur råfilen görs om till bild, och kameran har flera olika inställningar för hur rådatat ska bearbetas.

Råfilen ändras inte, men kastas bort om man enbart spar jpeg.

När man vill ha en bild utskriven, kan man inte göra det från RAW, eftersom det inte är en bild, bara rådata. Ettor och nollor, utan hänsyn till vare sig tonkurvor, färger, eller var på bildytan olika data hör hemma. Råomvandlaren, exempelvis Lightroom, har en tabell för var alla pixlar ska ligga i bilden, och programmet kan blanda färger, så att varje pixel kan få rätt färg och ljushet. Processen för att hitta rätt bland färgerna är att avmosaikera Bayer-mönstret, och därutöver måste programmet också skapa en tonkurva (gamma), eftersom digitalchipet är helt linjärt.

Därför, när du vill skicka en bild för att skriva ut den, måste den skickas i ett bildformat - tiff, jpeg eller annat - så att programmet som ska skriva ut får veta hur du vill att bilden ska se ut. NEF-filen säger ingenting om hur bilden ska se ut. 

Bildformaten är standardiserade, men skrivaren behöver också en färgprofil för att det ska bli alldeles rätt. Profilering är en alldeles egen regndans, som kan vara lite för mycket att gå in på precis här, men det finns kurser, exempelvis på Moderskeppet, som behandlar hela processen. För profileringen är det viktigt att dels ha sin bildskärm kalibrerad, men också ha omgivningen någotsånär standardiserad, exempelvis med neutalgrå omgivning och standardiserat ljus. Man behöver ett kalibreringshjälpmedel, s.k. "puck" med tillhörande program, för att kunna avgöra att bilderna får rätt färg när de ska skrivas ut.

De flesta labben skriver bara ut från jpeg, men proffslabben tar emot tiff också. Rent praktiskt är det inte någon skillnad som syns. Den viktigaste biten är att man har skärmen kalibrerad för att visa färgerna och kontrasten ungefär som den kommer att bli när bilden är utskriven.

Så länge du jobbar i råomvandlaren behöver du inte spara någonting, eftersom råomvandlaren håller reda på hur du har jobbat med filerna utan att du behöver spara. Det görs i en fil som ligger bredvid; den brukar kallas "sidecar", sidovagn, och den innehåller data för alla operationer som man gjorde i råomvandlaren. 

När du vill ta ut en bild, för att skicka i e-post eller skriva ut, så exporterar du den till ett bildformat och skickar den dit den ska. Den blir en kopia av NEF-filen på precis det stadium som din råomvandling (sidecar-filen) råkar befinna sig när du exporterar.

Det går att jobba hur mycket som helst i Lightroom, men din råfil kommer alltid att ligga kvar orörd, så om du skulle vilja omvandla den på annorlunda vis, kan du alltid göra om alltihop. Det går också att backa genom de ändringar du har gjort. Men råfilen finns alltid kvar. Den är förlagan till din bild, medan alla bilder du exporterar är ögonblicksbilder av var råomvandlingen just då befann sig.

Upp till toppen
Annons: