Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 841 ggr
laddare
2015-02-22 14:02

Vilken kamera är den rätta?

Min Canon eos 30D har nu på något sätt gått sönder, det går inte att ha fokus i "titt-hålet". Alltså det går bra att ta bilder egentligen, men blir galet svårt att veta när man har fokus eller inte.

Alltså är jag ute efter en ny kamera, helst bara ett kamerahus då jag har tre fungerande objektiv här hemma, men vet inte vad för kamera jag ska kika efter då jag har haft denna i 5 (?!) år nu. Vill ha en ganska allmän kamera som ska fungera att ta bilder på sport, porträtt och även fungera att ta helt ok makro. 

Finns det en vits att bara köpa ett nytt kamerahus, eller börjar den modellen bli alltför gammal nu? Finns det några liknande eller har någon tips på någon annan helt underbar modell?

Annons:
Inkanyezi
2015-02-22 14:36
#1

Det har ju kommit flera nya från Canon, så visst är det idé att titta på de senare modellerna. Det har hänt en hel del sedan 30D gjordes, kanske främst på AF-funktionerna, då flera modeller nu har ganska snabb AF också när man använder Live-View. Också kamerornas videofunktioner har utvecklats, och ett par modeller ger möjlighet att köra från smartphone eller platta.

Så visst finns det nyare, och det finns flera olika modeller. Vilken som skulle passa just dig är så klart en knäckfråga, men det beror mycket på vilka anspråk du har på olika funktioner. Jag är inte hemma på Canons modeller, och jag vet ju heller inte någonting om vad eller hur du fotograferar.

pellepiano
2015-02-23 10:05
#2

Sökaren är nog vad du menar med "titthålet" och det händer att skärpan försvinner om man kommer åt den lilla "ratten" ( diopter ) som ställer just skärpan i sökaren ( "ratten" sitter på kanten av sökaren ). Så där kan du återställa skärpan ( om det nu är det som var problemt ), men testa.

Upp till toppen
Annons: