Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Övrigt

Vilken kamera passar mig?

2015-02-20 20:31 #0 av: [AnimalLover1]

Jaa, nu har jag faktiskt sparat ihop en hel del pengar till att köpa en ny kamera och ett passande objektiv.
Eftersom jag inte vet vilka bra kameror det finns och hurdana bilder de tar skulle jag vilja ha lite hjälp.

• Vill ha en kamera/objektiv som passar för macrofotografering, och fotografering av snabba djur.
• Kameran får inte kosta mer än runt 7000kr. Objektivet beror på.
• Gärna ha en vridbar skärm.
• Objektivet ska vara avtagbart.
• Ska ta bilder med bra kvalité och skärpa.
• Skulle vara väldigt bra ifall den kan fota "seriebilder" (eller vad det heter), alltså att den kan fota flera bilder under ett klick.

Självklart måste den inte uppfylla alla kraven, men det var bara en inblick på vad för sorts kamera jag vill ha.
Ska gå till en butik som säljer kameror snart men vill höra lite här först.
Så vilken kamera + objektiv skulle passa mig?

Tack i förhand.

Anmäl
2015-02-20 22:15 #1 av: ru4real

Läs de andra trådarna om att köpa kamera först, så slipper alla upprepa sig.

Anmäl
2015-02-21 10:43 #2 av: ru4real

Hittade denna, kanske kan hjälpa även om den är gammal.

http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Anmäl
2015-02-23 11:47 #3 av: Inkanyezi

Om du bestämmer dig för att skaffa en systemkamera, är Pentax K-S1 en mycket bra kamera till för tillfället ett svårslaget pris.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-S11855vit

Och jo, de har den också i svart och blå.
Det enda den inte uppfyller i din lista är vridbar skärm.

Det finns så klart också andra, men de blir dyrare, och jag föreställer mig att priset inte är oväsentligt. Om du skaffar en kamera med kitobjektiv för ungefär tretusen kronor, så ryms också ett makroobjektiv i din budget. 

Anmäl
2015-02-24 07:33 #4 av: VSK

+ att Pentax-kameran har borttaget lågpassfilter och väldigt bra sökare mm. Inte illa för en kamera i den prisklassen.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2015-02-24 07:43 #5 av: [AnimalLover1]

#1 Har läst

#3#4 Tack för förslaget

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.