Annons:
Etikettövrigt
Läst 4902 ggr
MagArne
2/17/15, 9:08 AM

Bra fotoplatser i Stockholm

Jag ska på utbildning i centrala Stockholm nästa vecka och funderar på att ta med mig systemkameran och stativ. Var kan man få till fina bilder över Stockholm? Gärna från en höjd. Första tanken är Katarinahissen men kanske är en massa staket  i vägen? Finns det bättre platser/höjder med utsikt över Stockholm?

Då jag har väldigt dålig koll på Stockholm så vore riktiga adresser bra som utgångspunkt för att hitta till platserna med hjälp av karta.

Annons:
Surpan
2/17/15, 9:13 AM
#1

Observatorielunden var det första jag kom att tänka på.

Annars så är ju hammarbybacken öppen nu, om du frågar snällt får du säkert ta liften upp utan skidor. 🙂

/Surpan

[Jimmy.L]
2/17/15, 9:24 AM
#2

Monteliusvägen.

perk
2/17/15, 10:07 AM
#3

Uppe på Fjällgatan, är på Söder🤔tror jag. Vacker utsikt var det i alla fall 🙂Var ju inte så långt från Katarinahissen heller.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Inkanyezi
2/17/15, 10:15 AM
#4

Monteliusvägen, Skinnarviksberget, Fåfängan, Fjällgatan, Marieberg,

Västerbron, Essingeleden, Tranebergsbron

MagArne
2/17/15, 1:29 PM
#5

En får tacka för tipsen. Jag återkommer nästa vecka om jag har något att visa upp 😉

[VSK]
2/17/15, 3:38 PM
#6

#5

Ska bli spännande å se dina bilder ☝️

🙂

Annons:
Emmaslindh
2/19/15, 10:29 AM
#7

Katarinavägen (slussen som katarinahissen), där har du utsikt över både slussen, gamla stan och djurgården. 

Osäker på om det heter just Katarinavägen? tror det… denna plats är det i alla fall :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

MagArne
2/19/15, 11:09 AM
#8

#7 Intressant. Gillar ställen där man får motiv/byggnader även på höjden så de fyller hela bilden. Bara ett gäng byggnader utmed horisonten/vattenlinjen  kan göra bilden väldigt platt och ointressant om de inte är extremt höga.

Ska bli riktigt kul med en vecka i huvudstaden.

Inkanyezi
2/19/15, 11:23 AM
#9

Katarinavägen går upp från Slussen (T-bana) mot Fjällgatan. Högst upp viker den av mot Renstiernas gata, och i kröken finns en liten backe upp till Fjällgatan. Där i böjen, lite längre upp, finns också den sedan länge nerlagda Stadsgårdshissen, där Carl-Anton har inrett en ateljé. Lite mer än halvvägs uppför Katarinavägen står monumentet för de Spanienfrivilliga.

MagArne
2/24/15, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Från Katarinahissen

Inkanyezi
7/24/16, 12:52 PM
#11

#10 Aj, vilken nostalgi den bilden väcker.

[SirKnasen]
7/24/16, 1:38 PM
#12

Hur ser slussen ut idag? Stort hål och byggarbetsplats eller börjar de få till något?

*edit* Nevermind, hitta en webcam. Fulare än någonsin 😕 http://webbkameror.se/webbkameror/gondolen/slussen_2_640.php

Inkanyezi
7/24/16, 2:03 PM
#13

Snart finns inte ens minnena kvar.

Jag ser det som ett monumentalt misstag av stadsplanerare att tillåta bilen att ta så fruktansvärt stor plats i staden. Den har en del positiva egenskaper, men de negativa överväger. Bilen är ett synnerligen dåligt transportsätt för det den vanligen används till. Den tar upp stor plats, orsakar skador och förorenar.

I en storstad är bilen en negativ faktor av rang. Den förstör mycket mer än den eventuella nytta ett fåtal har av den. I flertalet av de större städerna i norra Europa kan transporterna som utförs med bil göras bättre på annat sätt. Bilismen är den enskilt största källan till miljöförstöring i våra städer.

Och när Slussen i det förra utförandet byggdes, fyllde den all nödvändig funktion för att trafiken skulle kunna flyta. Det nya utförandet breddar Stockholms "getingmidja", men fortfarande är biltrafiken inte nödvändig, utan ett problem, snarare än en lösning. Mer än hälften av transporterna som utförs med bil i det här området kan göras snabbare och mindre resurskrävande med cykel. Återstoden kan i många fall göras med andra transportsätt än personbil.

Bilen är en av de uppfinningar som används mest opraktiskt av alla. Det mesta av biltrafiken i städer är ren okynneskörning, och bilister i gemen har väldigt lite respekt för elementära trafikregler, utan genom sin makt, fordonets tyngd, hugger de för sig av ytor som tillhör andra trafikslag, vilket orsakar hinder och onödiga olyckor, med allvarliga personskador.

Så finge vi bort bilen från stadskärnan vore mycket vunnet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: