Annons:
Etikettövrigt
Läst 846 ggr
[Pandapuh]
2015-02-15 19:31

Ny kamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Funderar. Har fått erbjudande om att fota på ett bröllop, för de tyckte jag fotade så bra. Vilket skulle vara askul såklart. Men nu till mitt lilla problem: jag har inte tillräckligt bra utrustning för att fota inomhus.  Utomhus kan jag fota helt ok. 

Har länge funderat på att köpa nåt nytt, men nu är det ju verkligen rätt timing. I nuläget har jag en Nikon D40 med ett objektiv, typ 70-210mm om jag minns rätt. Vet inte om jag ska sälja det och köpa nåt helt nytt, eller spara utrustningen jag har och bara köpa ett nytt objektiv? Alltså, jag är verkligen en newbie på fotografering, inget proffs på något sätt. Jag fotar mest bara djur, ibland människor.

Tell me what to do!

Annons:
Sindri
2015-02-15 19:40
#1

Du har ju en bra kamera. Det jag tycker man behöver för bra inomhusfotografering är en extern blixt som du kan vinkla. Du kan också köpa en s.k. slavblixt som bränner när du bränner av blixten på kameran.

Det är bara att sätta igång och provfota. Vilken tur att du inte behöver hålla på och mecka med filmrullar! Prova och experimentera med blixtar. Ta reda på om det t ex kommer att vara vita dukar på festen. Träna då att fota saker på ett vitt lakan. Och med svag belysning, stearinljus etc. Kanske du kan få någon att "modella" Kolla festlokalen och vigsellokalen - vilka ljusförhållanden är det där och hur kan du få bästa ljuset?
Det verkar onödigt att köpa ny kamera för ett jobb. Men om du verkligen vill ha uppdrag som fotograf kan de ju vara ett startskott. Sen när du fått in lite arvoden kan du investera i nya prylar. Fråga brudparet om du får använda bilder därifrån som marknadsföring.

Upp till toppen
Annons: