Annons:
Etikettövrigt
Läst 1095 ggr
Blawe
2015-02-13 23:14

Copyright?

Hej!

Jag letar efter en bild till en artikel, och hittar många fina bilder, men man måste ju få använda dem! Vad betyder ett c med ett streck över? Får man använda om man skriver skaparens namn eller får man inte? Vad betyder bara ett c? Någon som vet var man kan hitta sådana bilder? Har försökt förstå mig på crative commons, men det gick inte så bra… B

Annons:
JazzBass
2015-02-14 09:54
#1

Man ska alltid utgå från att man inte överhuvudtaget får använda en bild utan lov av upphovsrättsinnehavaren, oberoende om det finns ett copyrighttecken (©) i anslutning till eller på bilden eller inte. Undantaget är Creative Commons, som du nämner.

Om du hittar en bild du gillar, kontakta upphovsrättsinnehavaren om du får använda bilden gratis med byline. Jag skulle personligen troligtvis gå med på det, bortsett från om bilden ska presenteras i ett sammanhang jag inte själv godkänner/tror på  eller det är ett stort företag som vill använda bilden.

Du kan också söka bilder i bildbanker, där det troligtvis är lätt att beställa bilder om man är beredd att betala en slant. Själv har jag dock ingen erfarenhet alls av bildbanker, varken som fotograf eller bildanvändare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

annia1
2015-02-15 03:42
#2

Jag kan inte licenser och sånt. Men det finns en rätt ny sajt här på iFokus som heter bildbank.ifokus. Och på den så finns det två artiklar.

Ena artikeln tar upp de två licenser som säger att bilderna är fria att använda. Fotografen har alltså frånsagt sig sina rättigheter så långt den kan. Men även om den har symbolen för det så kan det finnas förbehåll på sidan som bilden finns. Kan stå tex att man inte behöver uppge fotografen, men att man ska länka till sidan. Så det gäller att läsa ordentligt på sidan du hittar bilder. Bästa är naturligtvis om du kan få kontakt med fotografen.

När det gäller det överstrukna C så bör det stå för public domain och det ska då vara en fri bild. Åtminstone som jag förstår artikeln.

Står det bara ett C så betyder det att den är skyddad. 

Den andra artikeln inne på bildbank.ifokus tar upp de andra licenserna som finns. Finns symboler och där finns förklaring till varje som talar om vad man ska uppge för att använda bilden. Men lika där att man måste läsa ordentligt och helst försöka få kontakt med fotografen.

Bildbank.ifokus är en sajt där medlemmar själva kan lägga in bilder som andra medlemmar i sin tur kan använda. Och det står då vid varje bild vad man ska ange. Som jag förstår det så är det ju i första hand till för att medlemmarna ska använda bilderna här på iFokus. Men om du hittar en bild (börjat finnas några) som du vill använda utanför iFokus så kan du ju fråga medlemmen direkt kanske bäst att göra det via pm om det ska vara utanför iFokus.

På bildbank.ifokus kan du även lägga in en förfrågan efter bild. Men är det utanför iFokus du vill använda bilden så kanske bäst att skicka värden ett pm först och fråga om det är ok att lägga ut en sån förfrågan.

.

Blawe
2015-02-20 17:08
#3

Tack👍Hjälpte mig verkligen!

Upp till toppen
Annons: