Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2670 ggr
[postmortum91]
2/11/15, 6:25 PM

Vad tycker ni om bilderna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Jag och sambon är amatörsfotografer, men hade varit intressant att veta om vad ni mer erfarna tycker om de bilder som vi gillar bäst:

Bild 1 - Valpen Sheldon, favoritbilden på vår hund som valp. 
Bild 2 - Gul blomma, min sambo gillar fotografera naturen.
Bild 3 - Bild från Schweiz, blommor & berg. En favorit jag tog under min resa
Bild 4 - Solnedgång i Indien, jag tog bilden
Bild 5 - kantareller - sambon tog bilden
Bild 6 - Rosa blomma - sambon tog bilden
Bild 7 - Harsyra - sambon tog bilden
Bild 8 - Blåklocka (?) - sambon tog bilden.

Annons:
JazzBass
2/12/15, 9:59 AM
#1

Hej! Om det är bildkritik du önskar så lägg bilderna i skilda kritiktrådar, max 2 bilder per kritiktråd, och använd inte bildspelsfunktionen utan lägg in endast en bild per inlägg.

Bildanalys-kategorin är tänkt att gå mer på djupet angående vad en enskild färdig bild berättar, vilka tankar och associationer de väcker. Bildkritik handlar delvis om det också, men handlar ändå det mer om att säga vad som är bra i bilden och vad som kunde göras eller ha gjorts bättre, ofta ur en mer teknisk synvinkel medan tekniska aspekter endast har en biroll i bildanalys.

Tyvärr har det inte blivit så mycket renodlad bildanalys här i forumet som jag hoppades när jag skapade gruppen för nåt år sedan. Det är dessutom kanske mer passande för genrer som gatufoto, arrangerade porträtt och så vidare, oftast med människor på bilden. Det behöver inte ens handla om ens egna bilder utan lika väl någon annans bilder man tycker är intressanta. (Dock får man förstås inte kränka upphovsrätten, utan man måste länka till bilden om man inte har tillstånd av upphovsrättsägaren att ompublicera den).

---

Tänkte ändå säga några ord om bilderna som helhet.  Överlag är bilderna rätt trevliga tycker jag, vissa bättre än andra. Min favorit är bilden från Schweiz; den är välkomponerad, har fina färger och hyfsat ljus, något överexponerade blommor dock. Sånt som du/ni kunde tänka lite mer på i fortsättningen är ljus, komposition och efterbearbetning, speciellt vad gäller närbilderna. Fota när ljuset ligger på snyggt, eller skapa/modifiera ljuset själv. Det är det allra viktigaste om man vill skapa snygga bilder vill jag påstå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: