Annons:
Etikettövrigt
Läst 732 ggr
[erkkidotter]
2015-02-10 16:14

Om att ställa ut !

Hej ! Till min glädje så ska jag vara med i en utställning har tidigare ställt ut men då måleri . Nu ska en del foton också med närbilder i naturen Vilket är att föredra rama in dem eller som jag gjort låtit trycka upp en del på canvas duk ? Tar gärna emot tips:)

Annons:
Inkanyezi
2015-02-10 19:56
#1

Jag tycker att det kan vara lite förvirrande om man tidigare har ställt ut målningar, om man gör fotografier på duk - likaledes om man har olika teknik på presentationen, så att en del av den görs med en teknik och annat i en annan.

Jag har inget emot fotografier på duk egentligen, men jag tycker att man är mer tydlig om man håller en enhetlig stil på det man presenterar vid ett visst tillfälle, och om man också har ställt ut målningar upplever jag det lite kluvet om en del av fotografierna är på duk - om man inte på något sätt stärker bildens budskap via mediet man presenterar den på.

Men det är ju du som bestämmer helt och hållet om din utställning, så du gör som du vill. De flesta som ställer ut foton monterar dem på kartong och presenterar utan ram eller glas. Fotoutställningar görs också ofta med ganska enhetlig storlek på bilderna, men det är inte alltid så. 

Så min tanke om det är att man tänker igenom vad man egentligen vill visa och gör det genomtänkt, där presentationsmediet kan ha ett syfte. Om man har bilder som man upplevar att de tillförs något av värde genom att presenteras på duk, snarare än på plan yta, så ska man naturligtvis visa dem så.

JazzBass
2015-02-11 07:55
#2

Är det din egen utställning är det förstås ditt val hur du vill presentera bilderna, men nu är du visst med i en utställning med andra fotografer? Då tycker jag ni ska komma överens om materialval och eventuella ramar så utställningen ser enhetlig ut.

Personligen tycker jag om canvas som material. På grund av materialets struktur är det kanske inte det bästa materialet för de allra mest detaljrika (högfrekventa) bilderna om storleken på bilderna är liten eller måttlig, men annars tycker jag det är snyggt nästan utan undantag. Blanka material är ofta snygga tycker jag, men samtidigt det västa tänkbara alternativet enligt mig, om det finns risk för blänk i vissa betraktningsvinklar som stör bildupplevelsen. Är bildstorleken förhållandevis liten (säg absolut max A3), är ett högklassigt matt papper, möjligtvis med lite struktur, ett snyggt alternativ för många typer av motiv tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: