Annons:
Etikettövrigt
Läst 817 ggr
[134643]
2/1/15, 5:38 PM

Vilket objektiv?

Ni är säkert mer än trötta på objektivtrådar, men jag känner att jag gått vilse och skulle behöva lite hjälp. Har såklart googlat massor, men har väl mest förvirrat mig ännu mer haha. Jag är hobbyfotograf, fotar med en canon 500d och har just nu enbart 18-55 kitobjektivet. Jag fotar ofta hästar (oftast i hagen), hundar och så är jag också vår familjefotograf, så det blir både porträtt och landskapsbilder på resor och liknande. Jag saknar väl två saker med mitt objektiv just nu. Zoom och ljusstyrka. Och då alla teleobjektiv jag hittat med bättre ljusstyrka kostar mer än min själ är värd känns det omöjligt att köpa ett sådant. Så jag funderar på att dela upp det? Ett canon 50mm 1.8 för porträttbilder i lite svagare ljus, men också för typ landskap och djur när de bestämmer sig för att vara nära en. Och ett 70-300 eller 55-250 för att fota t.ex hästarna när det är bra ljus. Jag funderar då på antingen Tamron SP70-300mm F4-5.6 Di VC USD eller Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Min budget är alltså inte jättehög, runt 4000 typ. Låter det här som en okej ide? Eller rekommenderar ni något annat objektiv? Och skulle ni satsa på canon- eller tamronobjektivet? Supertacksam för svar som skulle kunna lätta min förvirring! :)

Annons:
[Teddies matte]
2/2/15, 9:00 AM
#1

Gällande zoomen skulle jag välja Tamron-objektivet om jag var du, har själv det också till djurfoto på lite avstånd och är väldigt nöjd.

JazzBass
2/2/15, 9:25 AM
#2

"Låter det här som en okej ide?"

Japp, och jag håller också med #1. Den lär ha bättre autofokus. Se dock till att verkligen ta versionen med stabilisator, eftersom den är mycket bättre optiskt samt har bättre autofokus än den markant billigare versionen utan stabilisator.

Kan du hitta en EF 35/2 till bra pris kan det också vara ett väldigt bra alternativ till en 50/1,8. 35mm är klart mermångsidigt än 50mm på aps-c-sensor, och en den vidare bildvinkeln funkar bättre på fester och dylikt då man behöver ljusstyrkan mest.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[134643]
2/2/15, 12:31 PM
#3

#2 Bättre autofokus känns ju som ett väldigt stort plus, så då blir det nog tamronet! Vc ska det definitivt vara, speciellt eftersom ljusstyrkan är sådär.

Tack så hemskt mycket för svar, vad skönt att höra att jag inte tänkt helt knasigt! 😊

Upp till toppen
Annons: