Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1652 ggr
Elisiajohansson
2015-01-31 12:27

Vad gör jag för fel?

Vad gör jag för fel när mesta delen av bilderna jag tar blir lite suddiga? Tom när jag har det ljust, jag är stilla och motivet är stilla? Jag har testa massa olika lägen och fokusalternativ, men de blir suddigt ändå. Vet nån vad jag ska göra?

Annons:
Po A
2015-01-31 12:29
#1

En bild som visar vad du menar skulle kunna varit bra….För det finns en del saker som kan vara problemet…Fokusfel, bildstabiliseringen igång när kameran är på ett stativ…osv…

denstore
2015-01-31 12:39
#2

Om du har stor bländare blir bakgrunden suddig. Många anser det positivt, men kanske inte alltid. Men vet man varför, så är det lättare att välja för varje situation.

Elisiajohansson
2015-01-31 13:01
#3

Här är en oredigerad bild

Po A
2015-01-31 13:01
#4

Kan inte se den.

Elisiajohansson
2015-01-31 13:14
#5

Nåt fel på mitt nät nu, laddar upp så fort det går

Po A
2015-01-31 13:15
#6

Jag kollar om en stund igen….  :)

Jag är nyfiken på vad som kan vara problemet….

Annons:
Elisiajohansson
2015-01-31 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu gick det :)

Elisiajohansson
2015-01-31 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En till

Po A
2015-01-31 13:44
#9

Den översta bilden #7  är det inget konstigt med, fokus ligger på ögonen, sen är det suddigt. Har du koll på vilken bländare du använt? För den bilden är det inget konstigt med, vad jag kan se. Det suddiga i bakgrunden är resultatet av en stor bländare (litet f-tal) 

Bild #8 är nog en ren otur med fokuseringen, där du fokuserat och lås, för att sedan du eller barnet rörts sig…

För att kolla detta riktigt ordentligt om du nu misstänker att kameran fokuserar fel det är att stänga av all bildstabilisering på kamera och objektiv och sedan ha något som är still och kameran på ett stativ och prova där och se vad som händer….

Hoppas det var till någon hjälp, annars får du höra av dig igen…

Elisiajohansson
2015-01-31 13:50
#10

#9 Tack så mycket. Jag har inte manuellt läge så jag ställer inte in bländaren själv. Tycker det är jättesvårt att komma ihåg och ställa in efter förhållande, använder helst auto, i detta fall var det kreativt autoläge.
Har jag låst fokus? vet inte hur jag gör det på min kamera men måste ha kommit emot.
Hur stänger jag av BS på objektivet? och om det då blir en bra bild så är det inget tekniskt fel?
Tack igen :)

Po A
2015-01-31 13:58
#11

Vad är det för kamera du har?  På objektivet så kan det stå OS, VR, IS beroende på vad det är för kamera och objektiv…Men prova annars som jag nämnde ovan och så ställ kameran på A eller AV. På det läget så väljer du bländaren och kameran ställer in en  lämplig slutartid som passar till.  Snurra på den ratten som du har framme på kameran, där du har avtryckaren och ställ den till så lågt värde du kan få. Låsa fokus gör du genom att hålla avtryckaren halvvägs ner, så kameran piper till, innan du tar en bild…

Elisiajohansson
2015-01-31 14:33
#12

Canon eos 700d. Testade lite nu, men är det inte jätte ljust i rummet så blir slutartiden för lång :/Jag tar ju mycket på mina barn och då måste jag ju ha så kort slutartid. :/ På orörliga objekt går det ju men inte på barn. Blixt är ju bäst för skärpan men ljuset och skuggrna från blixten på kameran gör ju bilden hemsk :/

Elisiajohansson
2015-01-31 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Om vi tar denna bilden, ser den ut som en vanlig typ "instagrambild", eller ser det ut som en "bra" bild? Jag ser ju inte på mina egna bilder på samma sätt som andras, så jag har svårt att bedöma själv :P

Annons:
Po A
2015-01-31 17:50
#14

Hej igen…

Nu är jag tillbaka efter lite äventyr…

Nu tittar jag inte på bilden som så. Det du kan prova är som sagt sätt kameran stadigt, ändra till ISO 100, så stor bländare du kan, bildstabilisering av. sedan använd självutlösare, och ta en bild på något som står still, fokusera på en punkt som du kan se på i efterhand. Gör du det så ska du kunna få en bild som du kan se om kameran har fokusproblem, eller att den fokuserar där du vill. Sen det andra som bilden i #13 är väldigt brusig. Men det kan vi ta sen när väl denna bit med fokusen är avklarad, annars så blandar man in för mycket som kan ställa till det..

Elisiajohansson
2015-01-31 18:14
#15

Vad ska jag ha för fokus läge? jag tog en bild på en mer som du sa, men jag fokuserade bara på den genom att trycka in halvt. Menar du så? eller ska jag klicka på skärmen där punkten ska vara? :)

MagArne
2015-01-31 18:16
#16

#13 Du behöver mycket mer ljus till denna typ av bilder. ISO 6400, bländare f/3,3 och slutartid 1/200s skvallrar om att ljuset är långt ifrån optimalt. Du skulle även vinna på att byta från "Action" inställningen på kameran till Av-läget och justera bändaren och ISO manuellt. 

Kan du tända fler lampor? Byta till starkare lampor? Använda dig av en blixt som gärna riktas upp mot taket?

Mer ljus gör att du kan sänka ISO och därmed få mindre brus.

Po A
2015-01-31 18:17
#17

Det lättaste är nog att ha en fokuspunkt, dvs den i mitten. prova det och ta en ny bild. Nu är det inte viktigt med hur lång slutartid du får…Är den 2 sekunder, då får det bli det..

Elisiajohansson
2015-01-31 18:22
#18

#16 Högre ISO = mer brus?
Var det från bildens Exif? Har ganska många lampor alltså vanliga då, men det var ganska mulet ute, men jag var vid fönstret. Har tänkt fixa en liten studio men är det så att om man har fler blixtar alltså externa så blir det inte de fula ljuset/skuggorna som från den inbyggda blixten? Då blir det väl både skarpa bilder och finare ljus? Vad ska man ha för typ av blixt &/eller lampor då?

Elisiajohansson
2015-01-31 18:30
#19

#17 ok ska testa.

MagArne
2015-01-31 18:42
#20

#18 Ja, mycket riktigt så blir det mer brus ju högre ISO.
Ja, jag tog all info från bildens Exif vilket ger en hint om miljön och hur bilden togs.

Har du fler blixtar/lampor så blir det klart lättare att påverka skuggor. Två blixtar eller extremt starka lampor bakom t.ex. vita paraplyn är en bra början.

Annons:
Elisiajohansson
2015-01-31 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Helt konstig bild utifrån placeringen osv XD men det blev ju knappt nå brus

MagArne
2015-01-31 19:00
#22

#21 Japp, denna bild togs med ISO 100 vilket är det lägsta de flesta kameror klarar. Det ska ge minimalt med brus men det går åt betydligt mer ljus. Testa gärna flera olika ISO inställningar på samma objekt för att se när bruset blir lite väl påtagligt. Då vet du viken nivå du ska försöka hålla dig under.

En till grej du kan laborera lite med är vitbalansen då bilden är lite gulaktig. Olika ljuskällor så som glödlampor, lysrör, solens ljus m.m. har olika färgtemperatur och färgar ljuset mellan gulaktigt till blåaktigt.

Po A
2015-01-31 19:11
#23

Fint…

Tittar man på den sista bilden #21 så är där inget konstigt med fokusen. Det är ett bra tips MagArne kommer med, att testa var gränsen för acceptabel ISO ligger på. Så har jag själv gjort med mina kameror, där vet jag att upp till ISO XX, sen är det inte kul mer….

Frågan som dyker upp i #18 där handlar det om vilken budget man vill ligga på…Så där är en svårare fråga….

Elisiajohansson
2015-01-31 19:22
#24

#22 & 23Okej ska göra det, men det är väl olika ISO gräns beroende på ljusförhållanden? Man kan väl ha högre ISO ute i solen tex? De bästa är alltså att innan jag börjar fota barnen (med tålamod som inte finns ;)) ställa in kameran mot nåt annan objekt för bästa möjliga bild? Dock så rör sig ju barnen hela tiden och har jag ingen blixt blir de ju lätt suddigt :/ Vill ju ha skarpa och ganska ljusa bilder och inte mycket gul ton i.

#23 Alltså pengar finns, men vill ju helst inte spendera en förmögenhet, är det ett bra drag att shoppa begagnat? vad rekommenderar ni?

Po A
2015-01-31 19:56
#25

Ett tips du kan få är att har du ställt in bländaren till, låt säg 5,6 (AV läget) och ser att slutartiden långsam. Då kan du börja öka ISO för att få snabbare slutartider, eller öppna upp bländaren till så mycket du kan (låg siffra) Försök ligg på runt 1/100 sekund. Så bör du slippa rörelseoskärpa. Är du ute så är det samma sak…

Gul ton i bilderna har att göra med vitbalansen, om du inte har ett bildbehandlingsprogram så får du prova att ställa in vitbalansen till det ljus som du befinner dig i. 

När det gäller blixt, och nu är detta mitt tips, frågar du någon annan så kanske dom säger något annat. ÄR att kolla på Speedlights, dvs, helst vanliga blixtar. Jag körde en hel del med studioblixtar innan, men jag har börjat gå över mer och mer till vanliga kamerablixtar…..Du kan titta in på Kaffebrus, jag vet, ett kul namn, men dom har lite smått och gott till bra priser när det gäller studiogrejor..

Elisiajohansson
2015-01-31 20:32
#26

#25, tack så mycket för alla tips :) hör av mig vid ev problem om det är ok :)

Po A
2015-01-31 20:38
#27

Det är helt OK…

Annons:
Elisiajohansson
2015-01-31 21:07
#28

Vad rekommenderar ni att använda för att korrigera gultonen i photoshop? Selektiv färgändring?

Po A
2015-01-31 21:21
#29

Nu har jag inte så stor kolla på PS, men i LR så finns det en vitpunktspippet, den kan man använda…

Det som du ska ändra är vitbalansen, skalan brukar gå från blå till gul…

ru4real
2015-01-31 21:36
#30

Tips för att fota barn, massor med ljus, gärna blixt som du kan rikta upp i taket (obs; vitt tak) eller som du själv märkt; högt iso.

Ju högre iso, desto högre känslighet på sensorn (där bilden blir till i kameran) och desto mer brus. Som ngn sa, prova dig fram till vad du tycker är ok brus, men då skall du göra det på manuellt, t ex på högsta bländare (minst siffra) och sen ställer du tid som passar. Då märker du även att tiden ibland blir för lång och du hinner skaka till bilden.

Och om du plåtar utomhus, ställ gärna så lågt iso som det går, och laborera med tid/bländare istället. Grunden är som jag ser det att alltid försöka hålla lågt iso och sen öppna bländaren istället. Och helst på manuellt (eller A/S), då får man lite mer koll på vad som faktiskt kommer att ske. På helmanuellt ställer kameran tid, bländare och iso lite som stunden kräver och du har sämre kontroll över slutresultatet. Det finns ingen kamera som tar bilden, det gör du, men då krävs det faktiskt att man lär sig lite om grunderna.

Elisiajohansson
2015-01-31 22:17
#31

#30 Tack för ditt svar. Så ett par externa blixtar ger fint ljus?

Elisiajohansson
2015-02-01 13:55
#32

Vad ska man ha för extern blixt till canon eos 700d om man vill ha till hemma studio? eller vad rekommenderar ni? :)

Inkanyezi
2015-02-01 14:06
#33

Till en studio är det bästa studioblixtar, och ett set med två sådana, stativ och softboxar brukar inte kosta mer än en dedicerad märkesblixt till kameran. Det som är bra med studioblixtar är att de dels är väldigt starka, så att man kan använda liten bländare, och att deras färg är bättre än de små blixtarna som drivs med batterier. Studioblixtarna har i regel ett lite varmare ljus med mer rött i, och ger bättre färgåtergivning.

Studioblixtarna är inte bra för sånt som rör sig fort, eftersom de har ganska lång brinntid, oftast omkring en femhundradels sekund, men den kan vara längre, medan småblixtar som kan sättas på kameran kan ha brinntider på mycket mindre än en tusendels sekund. Eftersom studioblixtar oftast säljs som kompletta satser med stativ, paraplyer och softboxar är det lättare att komma igång med studio om man skaffar såna.

Elisiajohansson
2015-02-01 14:10
#34

Ok, går d inte sätta små blixtar på stativ som studioblixtar?
hade tänkt ha två vita transparenta paraply framför

Annons:
Inkanyezi
2015-02-01 15:37
#35

Om man skaffar en liten blixt, är det sällan för att krångla till det med stativ och tillbehör, som dels ökar kostnaden, men ändå inte är lätt att hantera, eftersom man inte får se ljuset innan man har tagit bilden. Studioblixtar har inställningsljus, så att man i viss mån kan bedöma hur ljuset blir, redan innan man tar någon bild. Dyrare studioblixtar har ofta proportionellt inställningsljus, vilket underlättar väldigt mycket när man ska ljussätta. Deras inställningsljus blir alltså svagare då man ställer ner blixtstyrkan. 

En blixt med vridbart huvud kan användas kreativt med enklare medel än paraplyer och ofta med snyggare resultat. Man kan använda väggen eller en dörr som reflektor, alternativt hänga upp någonting vitt. En enkel variant är att rikta den i taket, men ljuset brukar då bli väl mjukt och likna gråväder. 

Men visst kan du rigga stativ och småblixtar med paraplyer. Själv skulle jag inte göra det, bland annat för att paraplyer ger så fula reflexer i ögonen. Om du tittar på bilderna du har lagt upp tidigare, ser du hur fönster ser ut när de speglas i ögonen. Ett paraply syns väldigt tydligt i reflexen i ögat. Bättre än paraply är softbox, som ger en fyrkantig reflex som liknar ett fönster. 

En bra blixt till hyggligt pris är Yongnuo YN560.
http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/YN560III/YN560III.htm

Med en sådan blixt, och exempelvis ett lakan hängt över en dörr som reflektor, kan man få ganska fint ljus. Det är ganska viktigt när man tar porträtt att ställa vitbalansen rätt, vilket är enkelt om man spar RAW om man har en vitreferens som man kan plocka för balansering i råomvandlaren. Spar man sin referensbild kan man alltid komma tillbaka till samma Vitbalans. Om kameran har två lägen för egen uppmätt Vitbalans kan man bestämma sig för att alltid ha blixtens Vitbalans på den ena inställningen.

MagArne
2015-02-01 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#34 Det går alldeles utmärk att köra med "Speedlight" blixtar av valfritt fabrikat på stativ. Själv kör jag med gamla Nikon SB-24:or som fjärrstyrs med Yongnuo RF-603. De har ju ingen automatik så blixtstyrkan får ställas in manuellt på blixtarna men det ser jag ingen nackdel med i en studio.

Jag började med fotolampor bakom paraplyn men köpte på tok för svaga så det var bara att utöka med blixtar (eller starkare lampor). Jag hade då redan en SB-24 och SB-910 och köpte en till SB-24 samt fjärrstyrningen. Lampan är en lågenergilampa på 15w men skulle väl behöva vara på ca 70w för att vara användbar. Nu tjänstgör de som hjälpbelysning så kamerans autofokus fungerar.

Men beror ju lite på vad du har för ambitioner med ditt fotograferande samt om du kanske behöver en krallig blixt att kunna montera på kameran som jag gör med min SB-910 ibland. Men som Inkanyezi skriver får du ju mer bang for the bucks om du köper studioblixtar. Dessa kan man hitta billigt på ebay från england (om man vill undvika moms och tull)

Paraplyfästen och lampfästen köper man för kaffepengar från ebay i Kina. Blixtstativ tycker jag Kjell o Co är värt att spana in. Rätt okej pris och man kan köpa dem lokalt fraktfritt. Mina blixtstativ har jag skämt bort med handleds/viktbälten så de ska stå stabilt.

Elisiajohansson
2015-02-01 16:35
#37

#35 & 36, tack, ni hjälper verkligen till :) har kollat ebay men tycker hela sajten känns för bra lixom. Hur vet man vad som är seriöst/fungerande? isåfall ska jag nog kolla där. Sen var ju den länkade blixten billig oxå.  Men exakt vilka blixtar (märke/modell) tror ni passar mig? Söker ljus, inga skuggor och skärpa :)

Elisiajohansson
2015-02-01 18:27
#38

Vilka stativ kan man fästa blixtar på?

MagArne
2015-02-01 18:34
#39

#38 Detta t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/blixtar-och-tillbehor/stativ-for-belysning-p57429

Men du behöver montera ett lamp eller blixtfäste på det. T.ex. detta http://www.kamda.se/paraplyhallare-med-hotshoe-faste

Men paraply/lamp/blixtfästen kostar typ 50kr/st inkl frakt på ebay

Elisiajohansson
2015-02-01 18:37
#40

#39 ok tack, så det funkar  inte med vilket stativ som helst?

Inkanyezi
2015-02-01 18:42
#41

Kruxet är väl närmast att man brukar vilja ha belysningen mycket högre än en kamera, så kamerastativ är inte det mest lämpliga. Visst kan man ta foten från någon golvlampa och klämma fast ett fäste på stången, men det är aningen långsökt. Det finns speciella belysningsstativ som är mycket lämpade för att sätta blixtar på, och de brukar ha fästen som passar studioblixtar. Vill man sätta dit en vanlig kamerablixt, behöver man en särskild hållare. Sådana finns, också med hållare för paraply.

Belysningsstativ är ganska billiga om man jämför med kamerastativ, och de är också enklare gjorda. De behöver ju inte vara lika stadiga.

Annons:
Elisiajohansson
2015-02-01 19:09
#42

#41 Ok nu klarnar det. :) tack

Upp till toppen
Annons: