Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 911 ggr
Linsang
2015-01-29 14:13

Kameraköp och val

Hej, det här får bli mitt första inlägg här och jag börjar med ett långt 😊. Jag har sedan jul suttit och lusläst  kamera-recensioner, tittat på allehanda youtube-klipp och försökt sätta mig in i denna värld grundligt och väl (utan att lyckas tror jag). Jag hade tidigare en Canon PowerShot Sx20 IS  som jag sålde i somras. Sedan dess har jag suktat efter en ny kamera som ger bättre bild och filmkvalitet. Jag har varit helt inställd på att skaffa en mindre kamera som faktiskt inte kräver stor väska för att få komma med (hade det så med kameran jag hade pga linser m.m). 

Så jag  tittade jag in mig på Sony RX100 och Canon G16. Valde G16 och har nu provat den en vecka, men jag kommer inte överens med den. Främst hur jag ska hålla i den bekvämt, saknar lite mer zoom och att inte kunna vinkla skärmen, så den går tillbaka. Därför kommer jag inte ens att överväga att prova  Rx100:an. Så tillbaka till utgångsläget igen = kameralös!

Vad behöver jag då? 

  • En kamera som är smidig att ta med sig men ändå är ordentlig att hålla i.

  • Ger bra bildkvalitet

  • Funkar bra för makro, landskap, panorama, djurliv i naturen, skolavslutningar i kyrka, porträtt och bilder med skärpedjup, samt fungerar bra att bara ta fram och fotografera allmänt, time laps vore trevligt med för det saknade jag förut.

  • Ger bra filmkvalitet i HD (filmar mest landskap och  barnen när vi är på utflykt, skolavslutningar inomhus, snabba bilar, gärna slow motion)

  • Wifi där jag kan fjärrstyra kameran med mobilen.

Budget runt 5000:-  

Är öppen för förslag! Har aldrig haft en systemkamera och får nog sägas höra till glad amatör i fotosammanhang. 

Har själv fastnat för två olika modeller: Panasonic´s  Fz1000 samt Samsung´s  Nx30. Men båda ligger nu över budget och det vore väl för mycket att hoppas på att de sjunker inom en snar framtid? Har inte bråttom egentligen men det kliar lite i fingrarna 😉 Hur ser kameramarknaden ut, brukar det komma nya modeller en viss tid på året som i sin tur får priserna att gå ner på föregångarna?  Har inte koll på denna marknad. 

Tacksam för råd!

Annons:
Sindri
2015-01-29 15:00
#1

Bestäm först om det är en system- eller kompaktkamera du vill ha.
Jag har haft en analog systemkamera för länge sedan och längtade tillbaka till det, men när jag var och tittade på en så kändes det som så mycket att släpa på. Du skall ha flera olika objektiv i olika väskor (sonen har en hel specialryggsäck med en massa fack!) Det är inte riktigt vad jag längtar efter nu. Min senaste var en liten nätt kompaktkamera som rymdes i fickan (Powershot Sx260). Praktisk och jättefina filmer i HD. Men jag behöver en sökare och ville ha en blixtsko.

Fastnade för Canon Powershot SX60

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2802797. Köpte för 4 200 på Fotokungen i Stockholm, ännu billigare på internet. Man kan få en extern blixt till (ej Canon) för ca tusenlappen.

Valde mellan den och en Panasonic FZ200, ännu billigare, men har inte wifi (vilket jag inte riktigt vet om jag behöver)

MagArne
2015-01-29 16:38
#2

Nu är väl jag lite av en bakåtsträvare men vad har man för nytta av WiFi i kameran och varför vill man fjärrstyrs den med telefonen? Vad har jag missat för häftig finess tro? :-)

Linsang
2015-01-29 18:05
#3

Tack för ditt råd #1 Sindri! Jag har funderat mycket på just om man ska gå in mot systemkamera eller inte. Det som talar emot är just att släpa på en massa saker, för jag misstänker att jag kanske inte kan klara alla mina önskemål med ett vanligt standardobjektiv som brukar följa med systemkamrorna, eller? Samtidigt inbillar jag mig att om jag har en rejäl kamera så blir det också roligare att stanna upp lägga ner sig lite på fotograferandet, inte bara ta lite kort i farten liksom för det har jag mobilen till. 
Jag har faktiskt varit inne och kikat på just Sx60 en del eftersom den jag hade tidigare vara lik den. Dock är det just det där att jag inte hittar något om panorama på den. Jag hade det på den förra och det är verkligen något jag uppskattar och använde mycket. Hur uppfattar du att bildkvaliteten blir vid full zoom? På den jag hade var det ofta så att bilderna såg ut att ha soldis över sig när man zoomade fullt. Samtidigt gör brännvidden den har den tilltalande måste jag säga.  

#2 MagArne det där med wifi är väl mer som en bonus i och för sig. På NX30 som jag tittat på kan man använda mobilen till att styra exponeringsval,bländare, slutartid, ISO och fokusera med touchskärmen på mobilen. Sen kan man ju dela kort direkt vidare om man har såna behov. Men på många kameror verkar det som att det i princip bara går just att dela bilderna och dessutom är överföringshastighet seg och därmed blir det lite  onödig.

Sindri
2015-01-29 19:11
#4

Jag har nyss köpt den och inte hunnit testa så mycket. Är nyopererad nu så det dröjer nog ett tag innan den får visa fullt ut vad den går för.

Vad är panoramafunktion?

MagArne
2015-01-29 19:25
#5

#3 Hmm, kanske kan vara användbart med wifi och fjärrstyra via mobil om man behöver ställa kamera på stativ någonstans och inte vill stå bredvid den. Kanske vid bankanten vid racing eller vid ett hinder på t.ex. hästhoppning.

#4 Panoramafunktion är ett hjälpmedel för at ta panoramabilder. Det är typ hopslagna bilder för att få en extra bred bild. Om du googlar på panorama så förstår du.

Linsang
2015-01-29 19:40
#6

Lupinvy

#4 Detta är en panoramabild som jag tog med mobilen i somras, därav ingen höjdarkvalitet. Med mobilen kan jag bara flytta kameran i sidled när jag tar en panoramabild, sk. svepande panorama. Den funktionen har börjat komma i flera kameror också. I kameran jag hade fick jag ta flera bilder men då med stödlinjer som visade vart det måste överlappa för att bilderna ska kunna sättas ihop i bildredigeringsprogrammet på datorn sedan. Det går att ta flera kort över en vy utan detta stöd i kameran för att sedan i ett bildredigeringsprogram sätta samman till en hel bild, men det blir mycket mer jobb då det gäller att man verkligen överlappar ordentligt m.m. 

Du får krya på dig Sindri så du får ge dig i kast med din nya kamera!🙂

Annons:
Linsang
2015-02-01 18:16
#7

Jag har nog fastnat för NX30 trots allt! Den har allt jag vill ha i en kamera som jag förmodligen inte kommer byta ut i första taget och då gör det ju inget om den går att utveckla med andra objektiv. Har dock inte ens haft möjlighet att hålla i en eftersom den inte finns i butik nära mig. Men priset är en aning högt för min plånbok just nu och då är frågan hur ser kameramarknaden ut så här års? Brukar det släppas nya modeller och så sjunker de som redan finns ute på marknaden, eller är det en lång väntan om jag ska vänta på att den kommer ner i pris tror ni?

Linsang
2015-02-02 10:28
#9

#8 Jag har varit inne och tittat på annonsen, men det var just det där med att våga.  Tack för tipset!

Sindri
2015-02-02 10:33
#10

Det står ju att den är i oöppnad kartong. Jag skulle i alla fall mejla säljaren och fråga var den är inköpt och när.
Be att få se kvittot, så du ser att det finns garanti kvar. Men visst, det är alltid lite läskigt med såna saker, men det kan ju vara en jättejuste säljare.
Du känner inte någon i Stockholm som skulle kunna tänka sig att titta på den? Och kvittot!

Ser att kameran är lanserad 2014, det dröjer nog minst 1 -1½ år innan priset börjar sjunka. Panasonicen kom ju 2012, men eftersom ingen efterföljare kommit än så har inte priset sjunkit speciellt.

Upp till toppen
Annons: