Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1657 ggr
mieeow
1/27/15, 4:27 PM

Skoluppgift självporträtt

Hej!  

Jag har fått en uppgift att fotografera tre självporträtt; ett som visar hur jag vill att andra ska se mig/hur jag ser mig själv, ett som visar hur andra ser mig och det tredje som visar vem jag faktiskt är. 

Jag fick uppgiften nyligen, så har inte hunnit få några idéer ännu. Tycker mest uppgiften känns väldigt svår… 

Oavsett hur jag gör så blir det ju färgat av hur jag ser mig själv och hur jag vill att andra ska uppfatta mig, dessutom vet jag inte riktigt hur jag skulle beskriva vem jag faktiskt är på riktigt. Och även om jag kommer på det, hur får jag ihop en snygg och intressant bild? 

Skulle verkligen uppskatta om ni vill dela med er om era tankar om den här uppgiften, kanske ge mig några tips eller bara bolla idéer och funderingar med mig. 

Jag läser fotografi 1, så jag är rätt nybörjare när det gäller fotografering.

Annons:
mieeow
1/27/15, 4:31 PM
#1

Jag kan ju skriva de tankar jag har hittills: Jag är väldigt djurkär, och har haft råttor i flera år. Så en tanke är att ha med råttorna på någon av bilderna, kanske alla beroende på vad som passar. 

Jag har även en historia av psykisk ohälsa, vilket självklart har påverkat och format mig, men jag vet inte hur mycket jag ska ha med det, för det är ju trots allt inte vad som definierar mig som person. 

Har tänkt fråga ett par nära vänner hur de uppfattar mig, men även om jag litar på dem så får man ju aldrig 100% av deras uppfattning av mig, den blir ju alltid lite förskönad. Så det är svårt att veta hur andra faktiskt uppfattar mig på riktigt. 

Tycker förövrigt att det är en jätterolig uppgift! Och hade varit riktigt kul att bli ordentligt nöjd med den. Men en svår uppgift..

Moalinn
1/27/15, 5:15 PM
#2

Hade en liknande uppgift fast man skulle bara visa vem man själv är som person men fick absolut inte ha med någon människa på bild, inte ens en enda liten kroppsdel haha.

Nu var det tre år sedan och jag vill inte visa dessa fruktansvärda bilder jag tog men mitt tankesätt var på ett sådant sätt att jag först tänkte på vem jag är vilket inte slutade speciellt bra. Jag är jag liksom. Men som person är jag ganska introvert och visar mig glad och framåt med folk jag känner men annars säger jag inte många ord. Även om det kanske inte är en positiv egenskap enligt många så behöver det inte vara dåligt att vara introvert, eller extrovert för den delen heller. Därefter tänkte jag på vad jag tycker om att göra. Jag tycker om att fotografera, hålla på med mina djur och gå på konserter. Jag är också väldigt kreativ. Sen funderade jag på vad som har ändrat mig, varför jag har blivit den personen jag är idag. Jag kom fram till att musiken är den största anledningen till varför jag är som jag är. 

När det handlar om att fotografera alla dessa saker så måste man tänka långt utanför ramarna. Man kan inte fotografera till exempel ett djur rakt upp och ner och hoppas på högsta betyg utan man får fundera på hur man ska göra för att bilden ska bli så intressant som möjligt men som samtidigt visar vem jag är.

När jag fotograferade något jag tycker om så tog jag min kanin in i mitt ljustält och lekte med ljuset. Jag tog en hel del bilder, främst närbilder då det är något jag tycker om lite extra och jag lyckades fånga en bild som fick in en hel del av det jag ville få in - detta blev också den mest uppskattade bilden. Jag fick in att jag tycker om djur, att jag är kreativ och att jag ser detaljer och har svårt för att se en helhet.

När jag fotograferade mig själv som introvert gick jag ut på en liten promenad och hamnade på mitt favoritställe. Jag hade med mig mitt paraply för att det regnade. Hittade en vattenpöl så jag slängde ner paraplyet upp och ner och fångade speglingen i vattnet, för trotts allt så är jag inte den jag visar mig att vara utan jag är en upp- och nedvänd spegelbild av mig själv.

Du har det något lättare som har fått något att gå efter. Försök tänka efter för du kan definiera dig själv som person, för du känner dig själv bättre än någon annan. Om du definierar dig själv som en riktigt bra råttägare så varför inte fotografera dina råttor, men försök få med något mer in i bilden.

När jag behövde få inspiration så letade jag på deviantart som hjälpte mig en hel del. Det handlar verkligen om att tänka så långt utanför ramarna man bara kan. När du väl har kommit på vem du är som person så är det lättare att hjälpa med tips på vad man kan fotografera då jag inte känner dig alls.

Men om du anser att din psykiska ohälsa har fått dig att bli den du är idag så försök fånga det på bild men på ett sådant sätt att du visar hur det har ändrat dig istället för att visa att det har ändrat dig. Hur kan jag inte säga då jag inte vet vad det handlar om men något borde du kunna komma på. Leta efter inspirationsbilder så kommer du säkert på något bra!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mieeow
1/27/15, 5:30 PM
#3

#2 tack för ett långt och bra svar! 

Låter som en svår uppgift det med, verkar som att du klarare det bra tycker jag. 

Tanken med råttorna är precis som du säger, att det inte ska bara vara dem utan snarare att jag funderar på om jag kan få med dem som ett verktyg att få fram vem jag är. Men jag vill inte bara samla en massa grejer jag tycker om och fotografera det med mig i mitten liksom, utan jag vill snarare, precis som du säger, tänka utanför ramarna och på något sätt få till ett porträtt där man kan tolka in de här grejerna om mig. 

Möjligtvis att jag kan ha med en råtta i bild, eller någon annan detalj som är lite tydligare för att skapa en helhet. Men det ska liksom inte bli för tydligt, "ah, hon har med ett ritblock på bilden, hon tycker nog om att rita." 

Samtidigt kanske små detaljer i bilden funka på liknande sätt, men som inte är lika obvious, kanske jag har med någon grej/pryl/detalj som man inte märker direkt.. ?

Jag är själv också rätt introvert, så förstår precis hur du menar. Jag har fått kommentarer, och blivit mer uppmärksam på senare tid att när jag är i grupper så säger jag nästan ingenting. Detta har tydligen gjort att folk att uppfattat mig som väldigt självsäker, även i situationer där jag tvärtom varit sjukt osäker och till och med rädd. T.ex. när jag började gymnasiet. 

Så jag säger nästan ingenting bland folk, eller pratar väldigt lite. Men inuti mitt huvud så går alltid mina tankar på högvarv, så jag känner ändå att jag är med i samtal, utan att faktiskt egentligen bidra med något. 

Sedan när jag är enskilt med nära vänner t.ex. eller umgås med en person, då pratar jag på som bara den! Jag tror det beror på att det blir för mycket intryck att hantera när jag är i större grupper, så jag är fullt nöjd med att mest sitta och lyssna. 

Jag ska absolut kolla inspirationsbilder! Tack så mycket för ditt svar, som du ser så fick jag direkt fler idéer och tankar :)

MagArne
1/27/15, 8:39 PM
#4

Förlåt men måste bara få fråga då jag är helt lost på konst och kultur.

Vilka flummiga uppgifter ni får. Vad får ni ut av dessa uppgifter? Vad är det skolan vill lära er? Vad för slags ämne har du denna fotouppgift? Kan det här leda till något vettigt jobb?

Martin
1/27/15, 10:49 PM
#5

Det är väl en del i en av kurserna i gymnasiet skulle jag tro, utan att veta. Det kan finnas fler "Fotografi 1" men jag vet några som har läst eller läser liknade kurser i gymnasiet.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sok-amnen-kurser-och-program/subject.htm?lang=sv&subjectCode=fot&tos=gy

mvh Martin

Moalinn
1/27/15, 11:07 PM
#6

Fotografi 1, 2 och 3 är kurser i gymnasiet. Antingen om man går estetiska programmet, inriktning på fotografi eller bara har det som individuella val.

#4 Vad menar du med när du säger flummiga? Jag tycker såna där uppgifter och mindre "projekt" är riktigt roliga. Dels så får man tänka långt utanför ramarna, man lär sig att lära känna sig själv och sitt egna bildspråk. Man får en chans att sätta sin kreativitet på prov. Jag kommer inte ihåg exakt lärarens anledning till varför vi gjorde uppgiften men jag ser absolut inget negativt med den. Men ska man vara sån så kan man väl lika gärna ifrågasätta allt som har med skolan att göra. Kommer mina kunskaper om vem som uppfann glödlampan ge mig jobb?

Jag tror verkligen att en sådan här uppgift är en bit på vägen till att lära sig mer om sitt egna bildspråk. Dessutom har man bilder att lägga in i en portfolio :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
MagArne
1/28/15, 6:45 AM
#7

#6 Att jag tycker det verkar flummigt beror helt på min okunskap om den fotografiska konsten. Jag är fysiker/matematiker och anser att allt går att bevisa med matematiska formler. Så för mig är fotografering mer optisk lära än att lära känna sig själv genom fotografering.

Jag har inte hunnit läsa igenom hela kursplanen än som #5 länkade till men mycket troligt kan det tänkas klarna en del av det. :-)

mieeow
1/28/15, 8:48 AM
#8

#4 Jag har valt den här kursen som individuellt val, läser samhällskunskap med inriktning beteendevetenskap i grunden, så det är för att jag ville ha något kreativt i skolan utöver alla teoretiska ämnen. Jag är kreativ i mig själv och tycker det är väldigt roligt. 

Dessutom kan detta absolut hjälpa till att få jobb, kanske inte just denna uppgiften ensam, men denna uppgiften ihop med andra som delar av kursen kan ju lära mig både optisk lära hur kameran och ljus osv fungerar, men även träna mitt kreativa sinne, att se vad som funkar och blir bra på bild och vad som inte fungerar. Om man vill arbeta som fotograf eller något som involverar fotografi så är det ju jättebra. 

Sedan för min del, jag arbetar gärna med något kreativt, kanske något med teckning eller design, då kan kursen hjälpa mig att träna upp kreativiteten, och att tänka utanför boxen vilket är bra inte bara inom fotografi, utan även många andra områden :) Så tänker jag i alla fall!

mieeow
1/29/15, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Åh, jag har lite idéer nu som jag hade velat dela med mig av och kanske höra vad ni tänker och tycker om dem, men hela uppgiften är ju lite personlig eftersom det ska skildra vem man är.. haha

Det kan ju i alla fall kopplas till den bilden som ska visa hur jag vill att andra ska se mig, och jag har en tanke om att kanske ta en bild på händer i en lite avvärjande gest, för att visa just känslan av att jag inte vill att andra ska se mig. (Jag lägger sällan upp bilder på mig själv på sociala medier osv, tycker inte riktigt om att vara på bild själv egentligen.)

Lite liknande som den här bilden:

Shanea
1/31/15, 10:59 PM
#10

Jag är helt ny på forumet och har ingen erfarenhet av foto, men i egenskap av lite allmänt kreativ människa tycker jag i alla fall att det var en intressant idé till ett självporträtt :-) Lite annorlunda, samtidigt som du faktiskt bra använder dig av en bild på dig själv.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


mieeow
2/1/15, 10:07 AM
#11

#10 tack! :D

mieeow
2/2/15, 10:47 AM
#12

Jag har pratat lite med min lärare och fått en idé till den tredje bilden. "Hur jag egentligen är". 

Jag funderar på att ta flera olika bilder och lägga dem över varandra, där jag gör olika grejer, antingen helt olika saker eller att jag utgår från mitten, alltså att jag står i mitten och armar sträcker sig ut på sidorna och gör olika grejer, att jag böjer mig ut på någon bild osv. För att liksom skapa en plottrig, lite stökig och intensiv känsla. Det är väldigt svårt att förklara med jag vill i alla fall försöka visualisera min personlighet, jag har add så det är väldigt mycket som händer inom mig hela tiden. Jag är rastlös och påbörjar mycket. 

Sedan i samma bild då tänker jag att i mitten står jag kanske lite framåt böjd, detta "jaget" tänker jag ska vara lite skarpare/tydligare än de andra, och jag står då framåtböjd och håller fram en av mina råttor. 

Min tanke är att ärren från gammalt självskadebeteende kan få synas lite som en symbol för sårbarhet eller känslighet, och råttan som en symbol för överlevnadsinstinkt, styrka och förmågan att alltid överleva/ta sig fram. 

Det är svårt att förklara min idé i text, tänker att jag ska försöka skissa upp det lite tydligare och kanske ta lite testbilder. Men vad tycker ni? :)

Som en kontrast till detta tänker jag mig då bilden av "hur andra ser mig", tänker att det kan vara en rätt ytlig, stillsam bild, ett fint porträtt liksom, kanske med mitt röda hår i fokus eftersom det syns. Här tänker jag att mina vänner från skolan ser ju en liten och rätt ytlig bild av mig, och eftersom jag tar medicin för att kunna koncentrera mig så ser de en väldigt stillsam bild av mig. Dessutom är jag mycket tystare när det är mycket folk runt omkring mig. 

Förstår om det är svårt att ge så mycket respons genom en textbeskrivning, men kanske någon tanke? Lägger förmodligen upp skissen sen också! :)

Upp till toppen
Annons: