Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1016 ggr
MoaW
2015-01-25 12:40

nikon 80-200 f2.8 vs tamron?

Hejhej! Jag har lite objektiv funderingar och tänkte fråga er här inne om tips o råd! :) Det är såhär att jag senaste dagarna vid fotografering ute i snön blivit lite besviken. Trots att jag ställt in både kontrast och mättnad på max i kameran blir bilderna dassiga och dimmiga. Vet inte om det kan ha med kameran eller objektivet att göra? Objektivet har också börjat få problem med autofokusen som snurrar och missar fokus allt oftare (när det träffar är det dock riktigt skarpt!) Objektivet jag har är ett gammalt nikkor 80-200 f2.8 med skjutzoom, köpt begagnat. Min fundering är att köpa ett tamron 70-200 f2.8 men är lite orolig att jag skulle bli besviken? Har hört delade meningar om autofokusen! Jag fotar främst hundar och behöver därför hyfsat sladd af. Tack på förhand! :)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
JazzBass
2015-01-25 13:08
#1

Lägg gärna upp en exempelbild som åskådliggör problemet. Du fotar visst i jpeg?

Nej, lönar sig inte att fundera på nya dyra grejor förrän man rett ut vad problemet beror på. 80-200/2,8 är kanske lite gammalt vid det här laget, men absolut inget dåligt objektiv, tvärtom.

Sist.. vad har du för kamera?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MoaW
2015-01-25 13:36
#2

Det har du såklart rätt i, det var väl mest pga att autofokusen känns snurrig som jag är sugen på att byta ut det.

Kameran är en Nikon d7100, och det kan helt klart ha varit jag som ställt in nåt knasigt! Har bara haft kameran ett par månader så inte fotat så mycket med den än.
Bifogar en exempel bild som absolut inte hör till de sämsta, men jag tycker det är lite konstigt med tanke på att kontrast och mättnad var inställd på max/nästan max.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2015-01-25 13:40
#3

Just det, fotar i jpeg!

vitbalansen är också heltokig på dessa bilder, men det kan väl inte bara vara det? (provar förminska bilderna, blev nåt tokigt förut)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2015-01-25 13:43
#4

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

ssofia
2015-01-25 18:24
#5

Jag hade ett 80-200 f2.8 med vridzoom som jag älskade. Bytte endast bort det för att jag behövde vädertätning. Det är skarpt som attan och har riktigt snabb autofokus, har även testat ett med skjutzoom, och märkte ingen större skillnad mot mitt med vridzoom. Det har träffsäkrare autofokus än mitt nikkor 70-200.

Nästan inga bilder är sådär krispiga och kontrastrika direkt ur kameran, det kräver efterarbete. Och för att ha bäst möjlighet till det så ska man fotografera i RAW-format :)

Vad har du för inställningar när du fotograferar? Följande autofokus (af-c)? Har det snöat under fotograferingen? Skyddar du det mot t.ex snön med regnskydd? Mitt blev segt när det blev fuktigt/kallt ute och jag inte hade med mig mitt regnskydd.

D7100 är en riktigt bra kamera, och med ett 80-200 en riktigt bra kombination för t.ex bilsport/djur/hästfoto.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

MagArne
2015-01-27 08:05
#6

Jag har första generationen skjutzoom 80-200 f/2.8 med AF. Tycker det fungerar klockrent för att kunna vara 27 år gammalt. Har en D300.
http://www.kenrockwell.com/nikon/80-200mm-history.htm

Du känner ingen i din närhet som har liknande objektiv som du kan jämföra med? Har du vägarna förbi Norrköping får du givetvis låna mitt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: