Annons:
Etikettövrigt
Läst 1081 ggr
[VSK]
1/24/15, 1:31 PM

Fota med helmanuellt objektiv

Jag har ett objektiv som är manuell bländarring och fokusring på. När jag hade min Pentax K5, så kunde jag se exponeringsstapeln ,men ej i min K3. Kameran är inställd för bländarring (precis som K5 var).

Har provat alla val på ratten men ingen exponeringsstapel tittade fram. Nån som har nån idé?

Annons:
ru4real
1/25/15, 11:29 PM
#1

Ett manuellt objektiv har väl inte de elekroniska kopplingarna som hämtar info från objektivet? Nu skriver du inte vilket objektiv du har så din fråga blir väldigt svår att svara på utan den informationen.

[VSK]
1/26/15, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Objektivet heter Rikemon 1:2 50 mm. Står RICOH oxå på objektivet.

Det är ju ett helmanuellt objektiv så inga kontakter alls finns, men jag fick det att funka i min K5:a. Har lusläst bruksanvisningen för kameran, men får ej till det. Har provat alla lägen som ratten har att erbjuda. Många får ljusmätningen att funka med AV, men här är det nada.

Har senaste firmware i kameran. 

Tycker objektivet ger ganska bra bilder, så jag vill gärna ha igång ljusmätningen. Nu får jag liksom fota och kolla på bilderna, ändra slutartid mm och fota igen.

På min skärm så ser bilden på nallen okej ut.

JazzBass
1/26/15, 12:47 PM
#3

Av de Nikonkameror (DSLR) jag haft har endast den senaste och mest avancerade, en D700, kunnat mäta ljuset även med manuella objektiv. D90 och D60 kunde det inte, det var helmanuell exponering som gällde, utan hjälp av nån exponeringsmätare. D700 klarar ju t.o.m. A-läge med äldre manuella objektiv tack vare ljusmätningen.

Kanske din K3 inte tillåter ljusmätning med helmanuella objektiv medan K5 gör det?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
1/26/15, 12:53 PM
#4

#3

Kanske din K3 inte tillåter ljusmätning med helmanuella objektiv medan K5 gör det?

Hemska tanke om så vore fallet. Visst, jag gav inte mer än 200kr för objektivet på blocket, men det vore synd om det inte gick att använda till nåt annat än "produktbilder" .

JazzBass
1/26/15, 1:35 PM
#5

Nå riktigt så illa skulle det ju kanske inte vara. Med lite erfarenhet kan man ju ställa in det något så när rätt utan ljusmätare, och sedan finjustera med hjälp av lite testbilder. Det är sällan som ljuset ändrar så dramatiskt från bild till bild att man måste ändra exponering hela tiden. Manuell fokusering ser jag däremot som ett större problem… 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1/26/15, 1:40 PM
#6

Det finns alternativ till ljusmätaren i kameran. Man kan göra som förr. Det är inte några nya konstigheter som har kommit till sedan vi började fotografera med digital lagring av bilderna. Samma parametrar gäller fortfarande, så den gamla regeln Sunny 16 eller en separat ljusmätare fungerar precis lika bra nu som förr. 

Jag är lite förvånad över att funktionen kan saknas i K3, och den kanske ändå finns där, även om jag inte vet hur man i så fall skulle kunna få fram den. Det behövs ju inte någon elektrisk koppling mellan kamera och objektiv för att man ska kunna mäta ljuset.

De flesta äldre kameror för film med ljusmätning genom objektivet saknade sådana kopplingar, däribland alla med M42-gänga, med undantag för Fuji, som hade mekanisk koppling till ljusmätaren. De elektriska kopplingarna kom först hos Minolta och senare hos Canon, medan mekanisk koppling förekom sedan början av sextiotalet, där Topcon var den första som hade det, följd av Minolta och senare av Nikon. Hos alla sådana äldre kameror kan man mäta nedbländat, och det går också med flertalet digitala systemkameror.

Jag tycker inte att avsaknad av ljusmätning gör objektivet användbart enbart för produktfoto, men om den finns är det ju en god hjälp för att hitta rätt exponering. Kamerorna jag har mäter ljuset om man ställer in dem för att fotografera "utan objektiv".

Annons:
[VSK]
1/26/15, 7:27 PM
#7

Jag har provat allt jag kan komma på. Går inte ens att ställa in vitbalansen med detta objektiv på 🤔

JazzBass
1/26/15, 8:51 PM
#8

Oj då, det låter verkligen märkligt… :-O

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
1/26/15, 9:18 PM
#9

jo 🤔

Hoppas det beror på bugg i firmware (senaste följde med kameran).

Upp till toppen
Annons: