Annons:
Etikettövrigt
Läst 1913 ggr
Vaargen
2015-01-21 23:07

Fotobakgrund?

Vart kan jag köpa en fotobakgrund för ett bra pris? vill ta bilder på min hund inomhus med en ren bakgrund även på min docka, osv. Vad är att rekommendera? jag har inte riktigt koll helt 100 procent koll på hur en fotobakgrund ska funka men jag antar att bilderna kan bli bättre med en sån av vad jag hört.

Annons:
Inkanyezi
2015-01-21 23:38
#1

Det vanligaste när man köper en specifik bakgrund för fotografering är att man vill kunna få en ren bakgrund utan störande detaljer, så fotobakgrunder hänger oftast från någon slags ställning och dras fram över golvet, så att man får en sömlös övergång mellan den horisontella och vertikala delen.

När det gäller en viss hund har ju storleken betydelse. Det är enkelt att fixa en bakgrund till en chihuahua, och det behövs lite större grejer om man har en Sankt Bernhard eller Grand Danois. 

Inom fotobranschen används oftast papper, men de som tar hundar som yrke har ibland vanlig golvmatta av vinyl, eftersom det är mer slitstarkt och kan tvättas, så att det i längden blir både enklare och billigare. När man har pappersbakgrund river man av en bit och rullar ut mer när den blir smutsig.

För dockan tänker jag mig att en fotobakgrund är fel väg att gå, utom om man ska ta rena produktbilder, exempelvis för att sälja dockor. Dockan bör du kanske visa mer i sin "naturliga miljö", och om jag har fattat det rätt, handlar det om en docka som inte bara liknar ett spädbarn, utan som också i många avseenden behandlas som ett spädbarn. Där kan man hellre skapa en omgivning som ser hemlik ut, och där man har eliminerat sådant som kan vara riskabelt för ett spädbarn. De brukar ju ofta fotograferas liggande i sängen, på skötbordet , eller i någons famn, och när de är lite äldre kanske i ett soffhörn. Där skulle en fotobakgrund se mycket malplacerad ut.

Och jag tycker inte att proffsbilder med proffsattribut entydigt är "bättre" än mer spontana bilder i den vanliga omgivningen. Däremot använder man sådant som bakgrunden för att eliminera andra objekt, så att man koncentrerar bilden till huvudmotivet. Det är egentligen inte så mycket bakgrunden som gör att såna bilder ofta upplevs som bättre, utan mer övrig hantering av en kunnig fotograf.

skogsmurmeldjur
2015-01-21 23:40
#2

Du behöver nog inte köpa en utan kan göra en av ett lakan eller en rullgardin! Annars har säkert kaffebrus något.

Här är en länk med lite tips, dock på engelska

http://www.itsalwaysautumn.com/2014/03/07/diy-photo-studio-in-your-home-how-to.html

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Upp till toppen
Annons: