Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1057 ggr
Roxie
2015-01-18 21:14

Kompakt systemkamera, vilken?

Jag är på jakt efter en kompakt systemkamera eftersom vi ska ut och resa. Är inte sugen på att ta med min Nikon D90 och diverse objektiv då den är alldeles för klumpig.

De jag hittills har kollat på är Nikon coolpix P7800 och Lumix LX7. Lutar just nu åt LX7:an.

Är det någon som har tips på en annan BÄTTRE kamera än dessa två? I samma prisklass då givetvis.

// Sofia

Annons:
Roxie
2015-01-18 21:50
#1

Ingen?

// Sofia

MagArne
2015-01-18 21:50
#2

Nikon coolpix A är väl för visso lite dyrare än P7800 men har en stor corp-c sensor vilket gör den klart intressant. Själv har jag en P7100 med SB-400 blixt vilket jag tycker är en trevlig liten kombination.

JazzBass
2015-01-18 22:53
#3

Inga av dessa är systemkameror (det går inte att byta objektiv på dessa), men hyfsat kompakta är de väl iaf och välspecade för att vara kompakter.  Speciellt LX7 är riktigt ljusstark. Man bör dock vara medveten om att kompakter oftast har väldigt mycket mindre sensorer är systemkameror. Sensorerna i dessa är av storleken 1/1,7" (googla sensor sizes på wikipedia), och har en area på ca 43mm2. En vanlig Nikon systemkamera som din D90 har ca 370mm2 sensor, och Nikon 1-kamerorna 116mm2.

Sensorarean är den viktigaste parametern för bildkvaliteten; en större sensor ger bilder med bättre skärpa, mindre tydligt brus vid högre iso och (indirekt) kortare skärpedjup. Dubbelt större sensor betyder ungefär dubbelt bättre bildkvalitet, om allt annat är lika. Förstås är inte sensorarean det enda som påverkar bildkvaliteten, men man ska i alla fall inte förvänta sig samma bildkvalitet med en sensorstorlek som är endast 1/8 av vad man är van med. Chansen att man blir missnöjd är ganska stor i så fall. 

Av dessa två kameror du nämner verkar Lumixen klart mer lockande, inte minst tack vare det extremt ljusstarka objektivet. Övriga kameror du kunde kolla in är Nikon 1-serien (räkna med att skaffa t.ex. ett 18,5/1,8 objektiv utöver det ljussvaga kitobjektivet i så fall), Sony RX-100 nån version, eller Canon G7X. Dessa har samma sensorstorlek som Nikon 1-kamerorna. Jag har själv en Nikon 1 S1 utöver min Nikon D700, och visst ser man stor skillnad i bildkvalitet mellan dessa två, men i praktiken räcker ändå kvaliteten S1:an  ger bra för mina husbehov. Jag  använder kameran mest för familjebilder, men också mer seriöst de gånger jag inte kunnat släpa på stora kameraväskan. Funkar bra, men för att vara ärlig hade jag nog hellre haft en Nikon 1 V2 eller V3, då dessa verkar mer gjorda för fotografer som kan nånting om fotografering. S1 är tydligt gjord för personer som fotar mest på automatik och inte kan så mycket om fototeori.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roxie
2015-01-18 23:14
#4

#3 Tack för ett bra svar! Det är helt rätt det du säger att kamerorna jag nämnde inte är systemkameror, det var jag som var otydlig med mitt inlägg. Jag undrade alltså om det fanns någon kompakt systemkamera som är lika bra eller bättre än dessa två kompaktkameror men som går i samma prisklass. Men misstänker dock att det stiger i pris rätt rejält.

Jag fastnade just för LX7:an just pga optiken. Men jag har verkligen ingen koll när det gäller sensor-bitarna och hur det påverkar det hela, vad som är bra osv. Nu förklarade du bra så jag förstår helheten bättre i alla fall. Men du tror alltså att risken finns att jag blir besviken om jag skaffar en av dessa två, jämfört mot min D90?

// Sofia

Roxie
2015-01-18 23:32
#5

Canon G7X såg ju riktigt intressant ut.

// Sofia

[VSK]
2015-01-19 06:05
#6

Annars kan nog denna Sony kanske vara nåt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk2

Uppföljaren är ett strå vassare men kostar 2 papp mer.

Annons:
JazzBass
2015-01-19 08:47
#7

Det är svårt att sia om du skulle bli nöjd med LX7 eller inte, det beror nog på vilka krav på bildkvalitet och bakgrundsoskärpa du har. Men så länge du kan hålla dig på låga isotal tror jag du blir nöjd, och eftersom kameran har så stor bländare  så kan du troligtvis också göra det. Dock så lönar det sig helt säkert att blända ner lite grann för skärpans skull alltid då ljuset tillåter det.

Som referens kan jag säga att jag ogärna kör med högre iso än 800-1600 med min S1 då jag fotar familjen inomhus, fastän det ibland skulle behövas även med f/1,8. För landskap kör jag dock nästan aldrig högre än iso 200. Även om bruset inte i sig blir så kraftigt ens på iso 3200, så drabbas detaljrikedomen och lystern redan när man börjar gå över basiso.

En detalj angående bildkvalitet med små sensorer skulle jag vilja lyfta fram: Med liten sensor är kravet på skarp och bra optik större, eftersom problem som kromatisk aberration (CA) och oskärpa p.g.a. stor bländare eller diffraktion p.g.a. liten bländare blir tydligare på en liten sensor. Även linsöverstrålning (flare) i motljus blir ett större problem eftersom dessa återges proportionellt större på bilden. Bilden bakom länken nedan har jag tagit med min S1, och den åskådliggör både problem med CA uppe i vänstra hörnet, och flare. (Jag tror jag glömde kryssa för CA-reduktion i LR). CA-problemen syns tydligt i full storlek men stör inte nämnvärt i normal betraktningsstorlek. Linsöverstrålningen stör dock mer, fastän jag klonat bort de värsta gröna prickarna som fanns och dragit på det gröna som dock fortfarande syns i mitten nere på bilden.

https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/14010895084/sizes/o/in/photostream/

Detta berättar jag inte för att avskräcka dig från att köpa LX7 eller nån motsvarighet, utan mest för att ge dig en realistisk bild av vad du kan förvänta dig av en kameran med mindre sensor. Som jag skrev så är jag väldigt nöjd med min lilla S1 för det mesta trots att den har en åttondel så stor sensor som min D700 jag annars är van vid. Den här bilden behöver t.ex. inte skämmas bredvid bilder från min D700: https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/13974386324/sizes/l/in/photostream/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roxie
2015-01-19 13:33
#8

Tusen tack för kanonbra och tydligt svar! Nu har jag fått en bättre helhetsbild. Och jag tror faktiskt att det blir en LX7:a. Det finns så otroligt många kameror och välja mellan och hur man än väljer så finns det alltid bättre. Denna kamera ska ändå "bara" vara min vardagskamera så jag tror verkligen att den kommer uppfylla mina krav och det var ju trots allt denna som jag fastnade för först :)

// Sofia

JazzBass
2015-01-19 13:40
#9

Du resonerar helt rätt tycker jag, och jag tror också en LX7 skulle passa dig bra. Blev nästan lite sugen på en själv (fast jag har för många kameror redan)…  😃

Kul att kunna vara till hjälp! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: