Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 2231 ggr
isla
2015-01-13 11:38

Vad har hänt med objektivet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan säga mig vad som hänt med objektivet (se foto)?

Annons:
JazzBass
2015-01-13 12:18
#1

 Det ser mest ut som vanlig imma på frontlinsen som brukar avdunsta snabbt. Men blir det alltid så här? I så fall bör du överväga att skicka objektivet på service.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-01-13 13:00
#2

Nej, vid 300 mm, om det är imma på frontlinsen, så syns det likadant över hela bilden. Det här ser mer ut som det jag har sett emellanåt, när ljus studsar fram och tillbaka mellan sensor och objektiv och kan bero på motljuset med mycket vit solbelyst snö strax utanför bildytan och också inom den. 

Man kan testa genom att ta lite fler bilder med snö runtomkring och med olika bländaröppning. Om det blir värre när man har mindre öppning, så sker reflektionen från baksidan av bländarlamellerna.

Om det är en äldre 70-300 för EOS som var för film, så är det sannolikt att det är för hög reflektion från bländarlamellerna, så att man får den här effekten när man bländar ner och ljus reflekteras tillbaka från baksidan av bländaren, när det har speglats från sensorn. 

Det brukar inte märkas annat än när omgivningen av ett mörkare objekt är ljus, och inte heller på största bländaröppningen, men det blir värre ju mer man bländar ner, och ju mer ljust som finns runtomkring. En viss minskning av effekten får man om man använder ett djupt motljusskydd, men äldre objektiv som var gjorda för film har ofta det här felet när man använder dem till digitalkamera.

isla
2015-01-13 14:29
#3

Objektivet är köpt i augusti och har inte varit såhär tidigare, utan detta upptäckte jag i förra veckan när jag skulle fota mina valpar. Det var inte snö ute då. Har testat andra objektiv och de fungerar, så helt klart har något hänt med objektivet. :(

isla
2015-01-13 14:31
#4

Kan det kommit in fukt i det när jag var ute en dag och fotade och det var fuktigt ute (minusgrader med hög luftfuktighet).

Inkanyezi
2015-01-13 14:58
#5

Det kan mycket väl ha kommit in fukt då.

För att få ut fukt brukar man ibland rekommendera att lägga det som ska torkas tillsammans med torrt ris, men jag tror inte att det suger ut särskilt mycket fukt.

Silica gel är torkmedlet som funkar bäst, och man kan få ur fukt genom att sätta objektivet i en stor plastburk tillsammans med en "Torrboll".

Luften utomhus innehåller annars väldigt lite fukt, också när vi upplevar att det är blötväder vid ungefär nollgradigt. Det är mycket mer fukt i inneluften, och om man tar ut kameran med fuktig inneluft inuti, och den kyls av, så kan fukt kondenseras på linserna. Så fukten kommer inte ute, utan den kommer inifrån de uppvärmda rummen, ävne om man har "låg fuktighet" där, torr inneluft. 

Och när objektivet är inne, så dunstar det som finns därinne, men fukten försvinner inte om man inte sätter den i ett utrymme som torkas med silica gel. 

Du kan alltså inte se den där fukten som ger imma annat än när objektivet är kallt. Så fort det blir varmt så försvinner den.

Ett annat sätt att torka är att hålla grejerna varma medan man är utomhus. Exempelvis en sån där handvärmare som man klickar igång kan man ha i kameraväskan, och man kan ha flera och använda ännu en när den första har stelnat, och så vidare. Det driver ut fukten, när kameraväskan är ute, eftersom fukten alltid går från varmt till kallt.

isla
2015-01-13 15:21
#6

Tack! Då får jag prova dina knep och se om något hjälper. :)

Annons:
MagArne
2015-01-13 18:53
#7

#6 Såg dina kamerainställningar och ISO 2000 och bländare f/16 är ju inte helt optimalt kvalitetsmässigt. Du skulle kunnat öka bländaren flera steg (lägre bländartal) och därmed få ner ISO lika många steg och där med mindre brus i bilden. Ja, såvida du inte var ute efter långt skärpedjup.

Aja, det var lite off topic men kunde inte hålla käften ;-)
Lycka till med felsökningen och fin vovve på bilden.

isla
2015-01-13 20:34
#8

#7 Jag tror jag hade en slutare på 125 och att kameran i övrigt var inställd som halvautomatisk, så var inte jag som valde de värdena. Vanligtvis brukar jag mycket sällan gå över ISO 400,men så kör jag helmanuellt. Nu ville jag mest ha ett foto för att se vad som felar.

Taggeman
2015-01-13 22:13
#9

Jag håller med om att det har blivit fukt någonstans det blir en lätt imma på objektivet. När man har varit ute i kylan o kommer in i värmen så blir det ofta så.

#7 Jag undrar hur man gör för att få fram den här datan på bilderna när dom är upplagda på iFokus?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MagArne
2015-01-13 22:21
#10

#9 Exif kallas informationen som lagras i många bilder. Sök efter Exif pluggin eller liknande och se om du hittar någon till din webbläsare.

Med hjälp av denna information kan man eventuellt hitta orsaken till diverse misslyckade bilder.  Hittar du ingen EXIF-läsare så starta en ny tråd med information om vilken webbläsare samt operativsystem du kör så får du garanterat svar inom kort vad du kan testa med.

Taggeman
2015-01-13 22:24
#11

#10 Tack för tipset har Firefox går att se lite om bilden men inte allt ska kolla på nätet nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-01-13 22:34
#12

Kul nu är den installerad. Men man måste ta fram bilden med ett klick, annars får man inte fram någon data på den , högerklicka på den nya bilden o välj tillägget FxIF.👍

FxIF :: Firefox Add-ons - Mozilla Add-ons

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: