Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 907 ggr
Inkanyezi
2015-01-11 18:54

Prisvärt

Jag surfade runt lite om Samsungs nya kamera NX1, och råkade läsa Mats Ylinikkas utvärdering av kameran efter att ha provat den ett tag, och det slog mig att han kommenterade den så här i slutklämmen:

  • _"NX1 är den kamera i skrivande stund som jag tycker ger mest prestanda och bildkvalité för pengarna.
    Nä, nu blir det systembyte igen för min del, jag ser helt enkelt ingen återvändo efter att ha fått äran att testa denna fantastiska kamera, som för övrigt landar bland de 4-5 bästa systemkamerorna som jag någonsin testat."
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NX11650
    _

Och hans närmast lyriska kommentarer är ju ganska intressanta, när man får klart för sig att det handlar om en rookie, en nykomling, som bildligt talat springer cirklar runt konkurrenterna.

Det handlar alltså om en spegelfri kamera helt utvecklad av Samsung, med det Linux-baserade operativsystemet Tizen https://www.tizen.org/ som ger den i stort sett alla möjligheter som en modern dator har. Den har inbyggt i sin firmware WiFi, Bluetooth, NFC och möjligheter till fjärrstyrning från platta eller telefon. Den har flera hundra AF-punkter, både vindtyriga (triangulerande, "fasdetekterande") och kontrastkännande. Petskärm på baksidan där man kan köra allt, och lika lätt är det från en surfplatta eller telefon. Man kan också köra bilderna till sitt eget moln om man har WiFi åtkomligt.

Men det slutar inte där. Den har snabbare AF än någon annan kamera, inklusive proffsmodeller från de två stora, och den har ungefär dubbelt så snabb serietagning som den snabbaste av Canons DSLR-kameror. Att den också har större dynamiskt omfång och fler pixlar på plattan är en bonus. Trots att den har ungefär dubbelt så många pixlar som flertalet av konkurrenterna, har den alltså en utläsning och bildbehandling som möjliggör betydligt snabbare AF med sensorerna direkt på bildchipet och elektronisk sökarbild under serietagning. Det handlar om den snabbaste processor vi har sett hittills, och en sensor som skiljer sig påtagligt från mängden.

Det enda den egentligen saknar för att bli en riktig DSLR-dödare är att spara bilder innan man trycker ner slutarknappen.

Och det finns faktiskt en fördel hos DSLR, som en EVIL-kamera inte kan uppnå, och det är att med en DSLR behöver man inte stänga av kameran, men kan ändå vara ute hela dagen utan att batteriet tar slut. 

För 24.590 kronor är det faktiskt en prisvärd kamera med normalzoomen som har ljusstyrka 2 i kortaste läget. Ingen av konkurrenterna har ett sånt.

Och vi som inte har tjugofemtusen att avvara får nöja oss med det vi har.

Annons:
MagArne
2015-01-12 08:23
#1

Klart intressant. Skulle vilja se en seriös jämförelse mellan just Samsung NX1 och Sonys motsvarighet Alpha 7s.

Båda i samma prisklass men Sony har fullformat. Mycket snack om fullformat men jag tror inte det är helt avgörande i detta fall. Vad visar tester tro? :-)

Hmm, såg nu att Sony var ett par tusen kronor dyrare…

Inkanyezi
2015-01-12 15:59
#2

När man ska ha några objektiv skiljer det ännu mer i pris mot FF.

Jag tror inte att det finns någon helt jämförbar kamera i dagens läge, Samsung har liksom kryddat med "extra allt", så att den inte kan jämföras helt med de närmaste konkurrenterna i spegelfritt cropformat, men inte heller med DSLR. Den är verkligen en rookie. Inget motsvarande finns från någon annan tillverkare.

Den som kanske ligger närmast i vissa avseenden är Fujifilm XT-1, och på en del sätt kanske den har ett övertag bildkvalitetsmässigt. Fujifilm har också säreget bra optik, så jag ser den som kanske den enda egentliga konkurrenten, möjligen tillsammans med Alpha 6000. Om man inte vill släppa så mycket pengar är den ett bra alternativ.

Sedan har vi ju det där med stabilisator. Om man vill ha den allra bästa stabiliseringen så finns bara gänget Olympus, Pentax och Sony, och den enda FF-kameran är just Alpha 7 II. Ingen av de kamerorna är lika snabb eller har lika säker följande AF.

Sorgebarnet i det här sammanhanget är närmast Canon. De har inte en enda kameramodell som kommer i närheten av Samsung när det gäller bildkvalité, Upplösning, dynamiskt omfång, AF-egenskaper eller serietagning, där de två sista under lång tid har varit deras skrytgrenar.

Och jag tror att den här Samsung-kameran är en milstolpe i utvecklingen, och att den är vattendelaren mellan de elektroniska och de mekaniska. Vi kommer att få se fler av liknande slag, också från övriga tillverkare, och jag tror inte att Sony kommer att vila på några lagrar. Samsung har utmanat dem nu, och de måste helt enkelt kunna prestera bättre.

Upp till toppen
Annons: