Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 547 ggr
happyone
2015-01-11 15:06

Erfarenhet om detta macro objektiv?

Hej!

Undrar om det är någon är som har några erfarenheter om obkejtivet Tamron SP 90mm/2,8 macro? Både bra och dåliga erfarenheter är välkomna :)

Annons:
Inkanyezi
2015-01-11 15:26
#1

Nu finns det ju femtielva olika modeller av  Tamron SP 90mm/2,8 så det beror ju lite på. Jag har använt modell 72B för Adaptall 2 som tillverkades någon gång på sjuttiotalet, och det var ett mycket bra och skarptecknande objektiv.

Sedan finns ju numera ett helt annat objektiv med innerfokusering och stabilisering och autofokus, som jag inte vet mycket om, men som sägs ge riktigt skarpa bilder. Jag gissar att det stämmer. Det finns också varianter med AF men utan innerfokusering eller stabilisering, men jag vet inte om de fortfarande finns i handeln. Det klagades väldigt mycket på AF i den varianten, som ansågs väldigt högljudd och långsam. De flesta klagomålen gällde dock felaktig användning, då det inte går att använda AF på ett sådant objektiv precis vid närgränsen.

De äldre är alltså inte innerfokuserande, utan de förlängs och når avbildningsskalan 1:1 när de har dragits ut 90 mm, medan de nya innerfokuserar och inte förlängs vid fokusering. Rent optiskt har de nya alltså kortare brännvidd vid närmre håll än oändligt.

Men alla tecknar skarpt, och de nya har tystare och snabbare AF.

uffelarsen
2015-01-11 16:24
#2

Jag har haft det och det värsta man kan säga om det objektivet är att det är "plastigt"  annars så är det det bästa du kan få för dom pengarna, Nikon AF-S Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED VR är det som jag har nu och det känns betydligt bättre dvs inte så plastigt men ang bildkvalite så måste man nog vara pixelforskare för att se någon större skillnad mellan dom.

Inkanyezi
2015-01-11 16:57
#3

Om man betänker att det finns många olika modeller, så är inte alla plastiga. Det som jag har använt - med manuell fokusering - på sjuttiotalet, var så långt ifrån plast man kan komma. Det var en försvarlig klump av metall. http://www.tamron.co.jp/en/data/a2-lens/72b.html

Så det spörs alltså vilken variant som avses. Är det den som finns att köpa ny nu, med stabilisering och innerfokusering, så är det den "plastiga". Men den förra modellen utan stabilisering är inte lika plastig, men den har en rent ut sagt skrikig AF-motor. Möjigen beror skrikigheten på att den har kuggväxel. De nyare ska ha en annan typ av fokusmotor. 

Vilken det än handlar om är det ett av de skarpaste objektiv som finns att få, och det har också ganska fin bokeh. Jag har kollat, och det finns åtminstone två varianter i omlopp fortfarande. Man kan få tag på den äldre modellen som skjuter fram vid fokusering och som inte har stabilisering, medan den stabiliserade med innerfokusering också säljs. Exempelvis Cyberphoto har båda.

De är båda skarptecknande, men det är helt olika objektiv, inte samma sak, trots att de heter i stort sett lika. Skillnaden rent hanteringsmässigt när man fotograferar på mycket nära håll är att den innerfokuserade kan använda AF ner till kortaste avståndet, medan AF beroende på optiska lagar inte fungerar när man kommer ner till största avbildningsskalan på den äldre typen. 

Det finns alltså med stabilisering och innerfokusering, och det finns utan stabilisering och med fokusering på klassiskt vis med förlängning av objektivtuben. 

På Captain's log kan du se lite bilder tagna med det innerfokuserade och fullformat: http://www.cyberphoto.se/thomas/t90.php

Upp till toppen
Annons: