Annons:
Etikettövrigt
Läst 1170 ggr
woopwoop
2015-01-09 18:11

Frågor om företag

Någon här som har företag som skulle kunna berätta lite om det? Hur det går, om det är lätt eller svårt, mycket jobb eller ja, allt ni kan tänka er… 

Har nu aktivt fotograferat ute på tävlingar och sådant i 2 år, går in på mitt 3:dje, och folk börjar bli väldigt intresserade av att köpa bilder av mig, och det känns väldigt tråkigt att man inte kan sälja då, så kanske dags att starta nu. 

Idén är inte att livnära mig på fotograferingen, utan bara sälja några bilder då och då, måste man ha företag då? Eller det finns andra lösningar, men att man ändå gör rätt för sig? 

Någon som har lite koll på sådant här? :D

Annons:
Po A
2015-01-09 22:25
#1

Jag har egen firma, och det är som med det mest. Det går upp och ner. Vad som kan vara svårt,. Jag tyckte att sätta en rimlig prislista, det var nog det svåraste sen är det att få fler kunder 😃 Här jag bor finns det 6-7 fotografer. Så det gäller att synas. Sen bokföringar inte så svår. Jag använder Visma enskilda firma och där är det en baggis. Men som i ditt fall så hade du kunnat köra det på hobbynivå. Jag har inte riktigt koll på hur det är att driva det som hobbyverksamhet. Men det är bara kolla Skatteverket. Hur som helst så ha koll på ekonomin… Mvh Po.

Anna
2015-01-10 10:18
#2

Jag driver eget, enskild firma. Är man ensam i företaget och inte har en jättestor omsättning är det nog just enskild firma som är smidigast.

Som #1 säger så går det såklart upp och ner - jag är inte enbart fotograf utan även webbutvecklare, så mitt spektrum av kunder är lite bredare. Ibland har man fullt upp, ibland är det lite lugnare vissa perioder.

I början, precis vid uppstart, kan det ju kännas lite oklart och "nytt" med alla benämningar och allt pappersjobb. Man får bra och snabb hjälp direkt från Skatteverket tycker jag (man kan både ringa och mejla). Bokföringen är viktig - jag sköter min själv, men jag har några företagsekonomi-kurser i ryggen som hjälper mig en del. Det finns även program att använda sig av som underlättar. Vill man inte bokföra själv kan man ta hjälp av en revisor. 🙂

Du kan även driva din verksamhet som hobby. Då ska du ändå deklarera och betala skatt på överskottet. Läs mer här.

Ett sista alternativ är att använda dig av exempelvis Frilans Finans. De gör (nästan) allt jobb åt dig. Nackdelen är att det inte blir så mycket pengar över till dig.

Man får känna efter, om man tycker att det är värt att starta eget, eller om det går att driva som hobby. Det kostar ingenting att starta eget, och många driver sitt företag på deltid eller bara vid sidan om som en liten extrainkomst.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: