Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2604 ggr
[norrpojk65]
1/7/15, 7:02 PM

How To Use AF-On And Back Button Autofocus

Kanske de flesta redan använder denna teknik men för mig är det nytt och måste absolut prova detta. 

https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE

Annons:
Martin
1/7/15, 9:15 PM
#1

Svårt att lära gamla hundar att sitta men jag har nästan helt gått över till back-button numera. Tycker där är många fördelar. Fotograferar mest fågel och vilt, samt natur.

Är dock inte helt konsekvent utan blandar och ger  - vilket såklart ger resultatet att det blir lite si och så ibland (det blir inte förväntad resultat av de olika knapparna man trycker på för att man har fel inställning på dem).

mvh Martin

[norrpojk65]
1/7/15, 9:27 PM
#2

För mig som nybörjare känns steget (ändringen) inte så stor men förstår vad du menar med "gamla hundar". Tycker redan nu det känns som en mycket bättre lösning än när AF satt på avtryckaren och det känns säkrare än att hålla avtryckaren halvt inne då man komponerar om bilden.  Man får försöka bestämma sig var man skall ha funktionerna om låta dem vara där :D. Jag blandar själv ihop funktionerna ibland :-/

MagArne
1/8/15, 12:10 AM
#3

Hade inte full koll på denna knapp tidigare men fick nu bra tips när den är användbar. Älskar när jag lär mig nya saker så tack för tipset. :-)

[VSK]
1/8/15, 12:29 AM
#4

På vilket sätt skulle detta vara bättre. Stabilare hållning av kameran? Jag har en sån knapp på min kamera men har faktiskt aldrig provat. Får göra det imorgon 🙂

JazzBass
1/8/15, 7:02 AM
#5

Kollade inte länken, men jag kör 100% med tumfokus på min D700. Bekvämt att ha fokuseringen och avtrycket åtskilt, och bara fokusera då det behövs. Man måste bara komma ihåg att ha shutter priority och inte focus priority aktiverat, samt kontinuerlig fokus påslagen. Man behöver sedan aldrig växla mellan olika fokusmetoder utan klarar sig med samma inställningar för allt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[norrpojk65]
1/8/15, 7:37 AM
#6

VSK: Det har hänt  att jag tappat avtryckarknappen då jag komponerat om då händerna kommit i något mindre bra läge. När fokuseringen sitter på knappen baktill så är risken minimal att man kommer åt den av misstag. 

Jazzbass: Missa den biten om kontinuerlig fokus i videon, tack för tipset som skall testas under dagen.

Annons:
[VSK]
1/8/15, 7:48 AM
#7

#6

Okej, tack för svar.

ssofia
1/8/15, 1:18 PM
#8

Jag testade ett tag i höstas under lite olika fotograferingar, men jag blev inte riktigt vän med den funktionen. Dels för att jag inte gillar kontinuerlig autofokus mer än till rörliga motiv, och att det helt enkelt för mig med ganska små händer har enklare för att nå den vanliga avtryckaren 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

[norrpojk65]
1/8/15, 7:30 PM
#9

Förstår dina problem om du har små händer och inte riktigt når, då jag själv har rätt små hände. Jag når runt och det känns bekvämt att hålla kameran i detta läge. För mig känns det som jag äntligen har hittat ett sätt att snabbt kunna komponera om bilderna innan objektet = ofta min son hinner flytta på sig eller ledsna.  Förut flytta jag  runt bland fokuspunkterna (11 st) för att komponera om bilden och då hann objekten ofta flytta på sig innan jag var klar.

JazzBass
1/9/15, 6:35 AM
#10

Min D700 har en dedikerad AF-ON knapp på baksidan, på en bekväm plats så jag inte behöver sträcka tummen för att nå den. Motsvarande funktion skulle jag ha kunnat aktivera på min förra kamera, D90, men det skulle ha varit på samma knapp som AE/AF lock knappen, och den var allt för långt bort för att jag skulle kunna använda den bekvämt. Ergonomin är viktig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[norrpojk65]
1/9/15, 9:15 PM
#11

Jo på min Canon sitter AF-ON knappen på en bekväm plats så det funkar bra för mig att använda den. Lite ovant eller obekvämt känns det dock när jag skall ta stående bilder men man lär sig väl det så småningom. För mig har detta öppnat ett helt nytt sätt att komponera om bilderna snabbt.

Upp till toppen
Annons: