Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik

How To Use AF-On And Back Button Autofocus

2015-01-07 19:02 #0 av: [norrpojk65]

Kanske de flesta redan använder denna teknik men för mig är det nytt och måste absolut prova detta. 

https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE

Anmäl
2015-01-07 21:15 #1 av: Martin

Svårt att lära gamla hundar att sitta men jag har nästan helt gått över till back-button numera. Tycker där är många fördelar. Fotograferar mest fågel och vilt, samt natur.

Är dock inte helt konsekvent utan blandar och ger  - vilket såklart ger resultatet att det blir lite si och så ibland (det blir inte förväntad resultat av de olika knapparna man trycker på för att man har fel inställning på dem).

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2015-01-07 21:27 #2 av: [norrpojk65]

För mig som nybörjare känns steget (ändringen) inte så stor men förstår vad du menar med "gamla hundar". Tycker redan nu det känns som en mycket bättre lösning än när AF satt på avtryckaren och det känns säkrare än att hålla avtryckaren halvt inne då man komponerar om bilden.  Man får försöka bestämma sig var man skall ha funktionerna om låta dem vara där :D. Jag blandar själv ihop funktionerna ibland :-/ 

Anmäl
2015-01-08 00:10 #3 av: MagArne

Hade inte full koll på denna knapp tidigare men fick nu bra tips när den är användbar. Älskar när jag lär mig nya saker så tack för tipset. :-)

Anmäl
2015-01-08 00:29 #4 av: VSK

På vilket sätt skulle detta vara bättre. Stabilare hållning av kameran? Jag har en sån knapp på min kamera men har faktiskt aldrig provat. Får göra det imorgon Glad

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2015-01-08 07:02 #5 av: JazzBass

Kollade inte länken, men jag kör 100% med tumfokus på min D700. Bekvämt att ha fokuseringen och avtrycket åtskilt, och bara fokusera då det behövs. Man måste bara komma ihåg att ha shutter priority och inte focus priority aktiverat, samt kontinuerlig fokus påslagen. Man behöver sedan aldrig växla mellan olika fokusmetoder utan klarar sig med samma inställningar för allt. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-01-08 07:37 #6 av: [norrpojk65]

VSK: Det har hänt  att jag tappat avtryckarknappen då jag komponerat om då händerna kommit i något mindre bra läge. När fokuseringen sitter på knappen baktill så är risken minimal att man kommer åt den av misstag. 

Jazzbass: Missa den biten om kontinuerlig fokus i videon, tack för tipset som skall testas under dagen.  

Anmäl
2015-01-08 07:48 #7 av: VSK

Okej, tack för svar. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2015-01-08 13:18 #8 av: ssofia

Jag testade ett tag i höstas under lite olika fotograferingar, men jag blev inte riktigt vän med den funktionen. Dels för att jag inte gillar kontinuerlig autofokus mer än till rörliga motiv, och att det helt enkelt för mig med ganska små händer har enklare för att nå den vanliga avtryckaren Glad

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Anmäl
2015-01-08 19:30 #9 av: [norrpojk65]

Förstår dina problem om du har små händer och inte riktigt når, då jag själv har rätt små hände. Jag når runt och det känns bekvämt att hålla kameran i detta läge. För mig känns det som jag äntligen har hittat ett sätt att snabbt kunna komponera om bilderna innan objektet = ofta min son hinner flytta på sig eller ledsna.  Förut flytta jag  runt bland fokuspunkterna (11 st) för att komponera om bilden och då hann objekten ofta flytta på sig innan jag var klar. 

Anmäl
2015-01-09 06:35 #10 av: JazzBass

Min D700 har en dedikerad AF-ON knapp på baksidan, på en bekväm plats så jag inte behöver sträcka tummen för att nå den. Motsvarande funktion skulle jag ha kunnat aktivera på min förra kamera, D90, men det skulle ha varit på samma knapp som AE/AF lock knappen, och den var allt för långt bort för att jag skulle kunna använda den bekvämt. Ergonomin är viktig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.