Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1282 ggr
Litenburk
2015-01-06 18:23

Redigera försäljningsbild annons?

Är det tillåtet för ett företag att redigera foton som används till försäljning av ex begagnade bilar? Och vad är då ok att höra? Kamran vi har på vårat jobb gör inte alltid bilarna rättvisa. Jag tänker mig att man försöker likna ex röda bilar med dess riktiga färg eller gör störande saker i bakrunden dimmiga. Jag menar dock inte att mörka skador eller få bilen att se annourlunda… Någon som vet?

Mvh Tanja

Annons:
xla
2015-01-06 18:40
#1

Klart att du får redigera en bild inför försäljning!

Inkanyezi
2015-01-06 18:40
#2

Visst får man redigera bilderna. Det finns inga gränser för hur man får göra, men ur etisk synpunkt är det ju olämpligt att dölja skador.

Att man justerar färgen är alldeles självklart, men det handlar inte om det som du har beskrivit som "Kamran vi har på vårat jobb gör inte alltid bilarna rättvisa. "

Det som påverkar färgen är vilken Vitbalans man ställer in, vilken belysning man har och hur man exponerar. Att frilägga eller att helt enkelt sudda ut eller måla över sådant som är i bakgrunden kan man självklart göra.

Men det viktigaste är nog att lära sig hur man hanterar ljuset och hur man ska exponera och ställa Vitbalans.

Litenburk
2015-01-06 18:59
#3

Tack för bra svar! Jag sysslar normalt inte med annonseringen men har lagt märke till att många bilder som läggs ut ger ett sunkigt intryck på bilen som säljs mot hur den ser ut i verklighet. Jag tror inte kameran vi har är superbra heller och vet inte vad man kan göra för inställningar. Ingen systemkamera i vart fall. Men jag ska ta upp detta i veckan, kanske engagera mig lite själv också. Jag har sett att det finns en kategori med bilar här som jag ska grotta ner mig i.

Mvh Tanja

Inkanyezi
2015-01-06 19:15
#4

Det går utmärkt att ta annonsbilder med i stort sett vilken kamera som helst, men det krävs dels att man kan justera exponeringen och också att man kan ställa vitbalansen. Men det är viktigt att man har bra ljus, ljus som faller in från rätt håll, och att det inte finns ljuskällor av skilda slag som belyser objektet.

Hur starkt ljuset är har däremot knappast någon betydelse. Om det är svagt använder man stativ och tar med lång exponeringstid. 

I stort sett alla kameror från mitten av förra decenniet och framåt är tillräckligt bra. För en liten annons behöver man inte mer än ett par megapixel. Det räcker för att få upp bilden över hela bildskärmen om det är på webben. 

När bilderna blir sunkiga är det oftare fotografen det beror på än kameran. Man brukar säga att det är skräp till hantverkare som skyller på verktygen.

Upp till toppen
Annons: