Annons:
Etikettövrigt
Läst 1056 ggr
Jessicahagstrom94
1/6/15, 3:11 PM

fåglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill veta vad ni tycker om dessa bilder rent fotomässigt, inte inställningarna.. själv är jag så missnöjd man kan bli.😡

Annons:
Jessicahagstrom94
1/6/15, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Katastrof är min åsikt.

Denna dumma mörka årstid och dessa dumma rädda minifåglar😕

Jessicahagstrom94
1/6/15, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

---

Inkanyezi
1/6/15, 9:29 PM
#3

Kruxet är nog att du inte är tillräckligt nära. Omkring två meters håll eller hellre ännu närmre är bättre för att få bra bilder på så här små djur. Det finns egentligen inga teleobjektiv med lågt pris som är lämpliga för att ta smådjur på längre håll. Alla objektiv på omkring det zoomomfång ditt objektiv har är mindre skarpa på den längsta brännvidden, och den långa brännvidden för också till skakoskärpa när man håller på fri hand. Ovanpå det, är det svaga ljuset vid den här årstiden också ett hinder mot att få skarpa bilder, då man lättare får skakoskärpa. 

När man tar fåglar vid en matningsplats kan man försöka rigga så att man är närmre. De kan ofta sitta på omkring en och en halv meters håll om man har ett lämpligt sätt att gömma sig, men de skräms också lätt av minsra rörelse, så det är inte lätt att få bra bilder på små fåglar som är skygga. I den risiga busken skulle man också vara hjälpt av större öppning på objektivet, för att mildra den störande omgivningen. 

Så med objektivet du har är det egentligen bäst att försöka komma så pass nära att du kan använda en kortare zoominställning, kanske högst 200 mm.

Jessicahagstrom94
1/7/15, 8:35 PM
#4

Gick jag ens lite närmre så flög ingen fågel dit så det gick inte, finns ingen lämplig plats på gården :)

Inkanyezi
1/7/15, 8:47 PM
#5

Man får helt enkelt göra den platsen. Jag vet att jag skulle kunna locka till mig fåglarna till en matplats på mindre än en och en halv meters håll, men då gäller det att inte visa sig.

Ett knep är att rigga kameran så att man inte behöver vara nära själv, och lösa ut den med fjärrutlösning. Det är lättast med kameror som har WiFi-styrning av alla funktioner. Jag tror inte att man kan få det till Nikon D3100. De smidigaste är de som har WiFi-styrning inbyggd, som några Nex-modeller och Samsungs kameror.

Men att rigga kameran och lösa ut med fjärrutlösare borde inte vara alltför svårt.

Jessicahagstrom94
1/7/15, 9:51 PM
#6

Jag har ingen fjärrutlösare och tycker det är svårare att fota på det viset :) fåglar är inget jag brukar fota så jag kommer inte lägga nån speciell energi på att få mina fågelbilder fina, jag ska köpa ett makro för det är såna bilder jag gillar att fota :)

Annons:
[VSK]
1/8/15, 7:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6

Du får göra som jag. Låt fåglarna bli vana vid rörelse. Som du ser så bryr de sig inte om katten. Tyvärr så blir ju inte bilderna de bästa pga fönstren.

JazzBass
1/8/15, 7:24 AM
#8

Eftersom du själv också är riktigt missnöjd tänkte jag sätta lite fingrar på vad jag tycker kunde förbättras. De är inte alls enligt mig så fruktansvärda som du verkar tycka, men ändå ganska medelmåttliga och många saker kunde varit bättre.

Rent fotomässigt känns det som bilderna skulle vinna på att beskäras, eller att ha blivit fotade med längre brännvidd direkt. Kompositionen kunde helt klart förbättras på de två första bilderna. T.ex. på den andra bilden så ser man bottnet på ett annat fat i övre kanten till höger, varför är det med på bilden? Den tredje tycker jag är bra komponerad som den är.

Sedan är det alltid bra om man lyckas fånga nåt specifikt uttryck i djurbilderna. Det finns inte så mycket av den varan i de här bilderna så de är ganska medelmåttliga i det avseendet. Ljuset är också ganska alldagligt tyvärr.

Bildtekniskt har de ganska hård kontrast, på gränsen till för kall Vitbalans, och ganska blygsam skärpa, som kanske hade blivit bättre med andra inställningar (kommer inte åt Exif för tillfället). Kupolen i första bilden ser ut att vara utfrätt på den taskiga skärm jag ser på nu, liksom pannan på den främsta fågeln. Lite svagare exponering eller mildare bearbetning av från råfilen kanske skulle räddat detta problem.

Prova gärna fota på nytt, i morgon- eller kvällsljuset beroende på vad som faller bäst på där matbrädena är, med lite andra exponeringsinställningar samt i råformat (nånting säger mig att du använt jpeg här, stämmer det?) om du har tillgång till en bra råkonverterare med hyfsade editeringsmöjligheter. Tänk på vad du vill berätta med bilderna och komponera därefter. Kanske du får bättre resultat då?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: