Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

fåglar

2015-01-06 15:11 #0 av: Jessicahagstrom94

Jag vill veta vad ni tycker om dessa bilder rent fotomässigt, inte inställningarna.. själv är jag så missnöjd man kan bli.Arg

Medarbetare @ Katter Ifokus.
Anmäl
2015-01-06 15:12 #1 av: Jessicahagstrom94

Katastrof är min åsikt.

Denna dumma mörka årstid och dessa dumma rädda minifåglarVilar huvudet i handen

Anmäl
2015-01-06 15:13 #2 av: Jessicahagstrom94

---

Anmäl
2015-01-06 21:29 #3 av: Inkanyezi

Kruxet är nog att du inte är tillräckligt nära. Omkring två meters håll eller hellre ännu närmre är bättre för att få bra bilder på så här små djur. Det finns egentligen inga teleobjektiv med lågt pris som är lämpliga för att ta smådjur på längre håll. Alla objektiv på omkring det zoomomfång ditt objektiv har är mindre skarpa på den längsta brännvidden, och den långa brännvidden för också till skakoskärpa när man håller på fri hand. Ovanpå det, är det svaga ljuset vid den här årstiden också ett hinder mot att få skarpa bilder, då man lättare får skakoskärpa. 

När man tar fåglar vid en matningsplats kan man försöka rigga så att man är närmre. De kan ofta sitta på omkring en och en halv meters håll om man har ett lämpligt sätt att gömma sig, men de skräms också lätt av minsra rörelse, så det är inte lätt att få bra bilder på små fåglar som är skygga. I den risiga busken skulle man också vara hjälpt av större öppning på objektivet, för att mildra den störande omgivningen. 

Så med objektivet du har är det egentligen bäst att försöka komma så pass nära att du kan använda en kortare zoominställning, kanske högst 200 mm.

Anmäl
2015-01-07 20:35 #4 av: Jessicahagstrom94

Gick jag ens lite närmre så flög ingen fågel dit så det gick inte, finns ingen lämplig plats på gården :)

Anmäl
2015-01-07 20:47 #5 av: Inkanyezi

Man får helt enkelt göra den platsen. Jag vet att jag skulle kunna locka till mig fåglarna till en matplats på mindre än en och en halv meters håll, men då gäller det att inte visa sig.

Ett knep är att rigga kameran så att man inte behöver vara nära själv, och lösa ut den med fjärrutlösning. Det är lättast med kameror som har WiFi-styrning av alla funktioner. Jag tror inte att man kan få det till Nikon D3100. De smidigaste är de som har WiFi-styrning inbyggd, som några Nex-modeller och Samsungs kameror.

Men att rigga kameran och lösa ut med fjärrutlösare borde inte vara alltför svårt.

Anmäl
2015-01-07 21:51 #6 av: Jessicahagstrom94

Jag har ingen fjärrutlösare och tycker det är svårare att fota på det viset :) fåglar är inget jag brukar fota så jag kommer inte lägga nån speciell energi på att få mina fågelbilder fina, jag ska köpa ett makro för det är såna bilder jag gillar att fota :)

Anmäl
2015-01-08 07:18 #7 av: VSK

Du får göra som jag. Låt fåglarna bli vana vid rörelse. Som du ser så bryr de sig inte om katten. Tyvärr så blir ju inte bilderna de bästa pga fönstren.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.