Annons:
Etikettövrigt
Läst 1195 ggr
Fillixa
2015-01-03 13:38

Skylight filter

Satt och kollade om mitt objektiv på min digitala systemkamera behövde rengöras och kom att tänka på ett skylightfilter jag har hemma som jag  ibland använde till min analoga systemkamera.

Filtret har ingen dramatisk effekt utan används mest mot blåstick och som skydd för objektivets glas.

Filtret passar min nuvarande kameras ena objektiv och det skyddar också objektivets glas effektivt!

Just det extra skyddet är välkommet!

Filtret kunde i princip sitta på hela tiden på en analogs kameras objektiv.

Är det någon som använder ett skylightfilter till digitalkameror idag?

Vad har ni för erfarenheter av detta i så fall?

Tänker testa lite i alla fall!

Annons:
[VSK]
2015-01-03 17:51
#1

Tror jag ägt några såna filter för många år sedan. Idag har jag endast Polfilter vid behov.

Fillixa
2015-01-06 23:39
#2

Tack  VSK för kommentaren Tummen upp!

Ingen annan på Foto iFokus är vaken Sover!

[VSK]
2015-01-06 23:44
#3

🙂

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2015-01-07 08:42
#5

Dessa skyligt- och UV-filter var nyttiga på "analoga tiden", men saknar positiv effekt när de används med digikameror. Deras funktion som skydd för linsen är högst omdebatterad, liksom ekonomin i att ha en massa filter på objektiv som ändå täcks av hemförsäkringen i många fall. Själv sällar jag mig till dem som förhåller sig högst skeptiskt till deras påstådda nytta som skydd för objektivet. Jag orkar inte gå in på detaljerna igen då detta är ett ständigt återkommande ämne som debatteras hårt. Men jag tror du klarar dig bättre utan skyddet om du inte ska fota i sandstorm eller på sjön där du kan få saltvatten på frontlinsen.

En av orsakerna till att jag motsätter mig "skyddsfilter" är att de i motljussituationer kan ge en verkligt stor kvalitetsförsämring med disighet och konstiga reflektioner. Testa det här genom att fota t.ex. gatulyktor i natten eller nånting i en vanligare motljussituation. Jämför resultaten med och utan filter. Det var en verklig ögonöppnare den gången jag gjorde detta första gången. Filtret var ett billigt UV-filter av märket Dörr. Kameran var en D60 med vanligt 18-55mm kitobjektiv utrustat med ett litet motljusskydd (om jag minns rätt). Gissa vilken av bilderna nedan som är tagen med filtret? Bättre filter ger inte så här stor negativ effekt, men bättre kvalitet blir det i alla fall aldrig.

Edit: Tydligen problem med uppladdningen av bilder… Här är dom istället på min dropbox:

https://www.dropbox.com/s/109ldp7z0k52520/Utan%20och%20med%20UV-filter.png?dl=0

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fillixa
2015-01-07 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för svar JazzBass !

Jag har testat mitt HOYA 1B skylight filtret på några bilder och märkte ingen eller ringa försämring av bilderna.  Jag har kollat dina bilder och även pratat med någon jag känner och det stämmer säkert som du skriver!

Jag har nu tagit bort filtret och lagt ner det i min kameraväska som tillhör gamla systemkameran och där får det stanna.

Upp till toppen
Annons: